1 967 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Isolering i fast duschvägg eller inte?
Hej!
Jag är nu nästan klar med att sätta upp Luxskivor i mitt badrum men stötte på ett problem
då jag kom till duschväggen.
Kan jag isolera min fasta duschvägg för att undvika ett "burkigt" ljud eller blir det helt fel?
Då jag kommer att ha tätskikt och kakel runtom väggen så kan väl inte eventuell fukt ta vägen någonstans isf?
Det går väl inte heller att utelämna fuktspärren på väggen mot toastolen?
Hur hade Ni gjort?
Jag är nu nästan klar med att sätta upp Luxskivor i mitt badrum men stötte på ett problem
då jag kom till duschväggen.
Kan jag isolera min fasta duschvägg för att undvika ett "burkigt" ljud eller blir det helt fel?
Då jag kommer att ha tätskikt och kakel runtom väggen så kan väl inte eventuell fukt ta vägen någonstans isf?
Det går väl inte heller att utelämna fuktspärren på väggen mot toastolen?
Hur hade Ni gjort?
Om du redan använder luxskivorna så är väl det ett utmärkt alternativ att fortsätta med. Gör klart vägg och golv (tätskikt och plattor) limma därefter luxskivorna som ska utgöra duschväggen. Hur tjockt du ska bygga väggen törs jag inte råda om. Ingen isolering eller annat i förstås.
Ok. Jag missade det och trodde att väggen inte fanns. Tycker det är trevligare med en lösning som byggs innanför fuktspärren.
Törs inte ge dig något råd i ditt fall. Om väggen inte låter som en bongotrumma hade jag låtit bli isoleringen, isolering dämpar inte ljud speciellt bra.
Törs inte ge dig något råd i ditt fall. Om väggen inte låter som en bongotrumma hade jag låtit bli isoleringen, isolering dämpar inte ljud speciellt bra.
Om ni inte har för vana att sitta och knacka i väggarna när ni är på toa så finns det väl ingen anledning till isolering...?
Går väggen ända upp till taket? Är väggen med blandaren tätskiktad?
När du står i duschen hör du väl inte så mycket annat än vattnet
Går väggen ända upp till taket? Är väggen med blandaren tätskiktad?
När du står i duschen hör du väl inte så mycket annat än vattnet
Ok, isoleringen skippas härmed.
Hela badrummet ska tätskiktas, även blandarväggen. Duschväggen går ej ända upp till taket och jag har tänkt att kakla även ovandelen av väggen. Här blir det tätskikt på vardera sida om duschväggen och jag undrar om det är en tillförlitlig lösning?
Hela badrummet ska tätskiktas, även blandarväggen. Duschväggen går ej ända upp till taket och jag har tänkt att kakla även ovandelen av väggen. Här blir det tätskikt på vardera sida om duschväggen och jag undrar om det är en tillförlitlig lösning?
Klicka här för att svara