Hej!
Vi tänkte bygga om vårt badrum.
Vi har idag helkaklat badrum, dvs även i duschen. Jag tycker alla skarvar är så fula trots att badrummet bara är 5 år. Det går inte att få bort mögel osv som sitter på silikon.
Funderar därför över nya badrummet, är det verkligen bra att ha kakel i duschen? Vad säger ni andra? Andra tips på kombinationer av matta kakel? Eller något man bör tänka på för att få ett badrum som är lätt att hålla rent?
Ulrika

Paul-Staffanstorp
Bästa tipset är att leta upp en hantverkare som ni verkligen kan lita på till 100% och att ni tar referenser på andra jobb han gjort så ni vet vad ni får.

Får man tag i en riktigt bra hantverkare så behöver man knappt silicon och detta är skönt eftersom det är en riktig skräpsamlare.

lite därför jag väljer plastmatta här när jag snart ska börja renovera
gillar inte heller vatten bakom kakel....
fast kakel är ju mycket snyggare an matta...

Thomas59
Är bara tätskiktet korrekt applicerat är det ingen anledning till oro. Fukt under kakel är i sig inget att oroa sig för bara det underliggande fallet är ok.

Man bör sedan minimera antalet genomföringar i tätskiktet på ytor som regelbundet utsätts för vattenbegjutning. Glöm alla mysiga tvålhyllor och annat krafs:D.

Fogarna går tydligen att impregnera så att de blir lite mer smutsfrånstötande. Har själv aldrig testat så jag vet inte hur bra det är.

Rengör själv fogarna med klorin nån gång då och då. De blir som nya. Läste nåt tips om en blomspruta med såpa som man sprutade lite då och då och sedan duschade av. Kan kanske funka:).

Matta suger det också. Rätt gjort kakel med små skarvar tror jag håller bäst.

Hade matta i ett badrum (rätt nygjort) och redan efter två år började smutsen fastna allt värre, särskilt i hörnen.

Nu har jag helkaklat och det som skitar ner sig värre än värst är blandarna. Blir kalk eller vad det nu är på dem direkt. Kaklet däremot ser exakt ut som den dagen jag satte det (ja minus dammet då ;) )

Mitt råd är alltså åtminstone kakel där man duschar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.