Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Hej!
Vi har nyss flyttat in i vårat hjältevadshus.I dag så lyfte jag på silen i golvbrunnen i badrummet,då såg det ut så här,det saknas fix på flera ställen.Kolla bild.
Är detta verkligen ok,besiktningsmannen anmärkte inte på detta men han lyfte inte heller på silen!
Vi har nyss flyttat in i vårat hjältevadshus.I dag så lyfte jag på silen i golvbrunnen i badrummet,då såg det ut så här,det saknas fix på flera ställen.Kolla bild.
Är detta verkligen ok,besiktningsmannen anmärkte inte på detta men han lyfte inte heller på silen!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Inte så snyggt/bra gjort men troligen ingen större fara. Du har bom under plattorna. Risken ökar ju att plattorna lossnar och du kan tom knäcka plattor som inte har 100% stöd under.
Dåligt av besiktningsmannen att inte kolla. Det är en självklar sak att lyfta locket och kolla brunnsmanschett/klämring. På gränsen till tjänstefel
Oroar du dig för att plattorna ska knäckas kan du blanda till lite fix och trycka in i mellanrummet men det är tveksamt om det behövs. Akta tätskiktet så du inte skadar det.
Som alltid då man ser slarv/fusk börjar, man ju undra hur resten av arbetet är gjort. Har hantverkarna slarvat med annat också?
Dåligt av besiktningsmannen att inte kolla. Det är en självklar sak att lyfta locket och kolla brunnsmanschett/klämring. På gränsen till tjänstefel
Oroar du dig för att plattorna ska knäckas kan du blanda till lite fix och trycka in i mellanrummet men det är tveksamt om det behövs. Akta tätskiktet så du inte skadar det.
Som alltid då man ser slarv/fusk börjar, man ju undra hur resten av arbetet är gjort. Har hantverkarna slarvat med annat också?
Hej, har svårt att tro att det är plattsättare har gjort detta jobbet, troligtvis någon snickare som har gått kursen...Det ska inte vara någon fara, det ser ut som dom har använt någon av alla dessa godkända "mattor" som tätskikt och det är jättebra på dessa modulhus. Efter juli nästa är kommer det vara "lag" på att man måste ha matta i zon 1 dvs 2m ut från dusch i alla riktningar. Den som har lagt in golvet har "klickat" fix på brunnsilen istället för att fylla den och sedan ta bort överflödigt fix (som vi plattisar gör). Det enda som gör mig fundersam är det gula som syns en bit in....vad är det?? Om golvet skulle vara bomt har inte med detta att göra och det kan du kolla om du knackar på plattorna runt om i badrummet. Håller med om att besiktningsmannen naturligtvis skulle kollat detta!!!!!!!!!!!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
En bom är en bom är en bom - oavsett var den är eller hur. Bom är ju per definition att fixrillorna inte täcker plattan tilll 100%.hrb131 skrev:Hej, har svårt att tro att det är plattsättare har gjort detta jobbet, troligtvis någon snickare som har gått kursen...Det ska inte vara någon fara, det ser ut som dom har använt någon av alla dessa godkända "mattor" som tätskikt och det är jättebra på dessa modulhus. Efter juli nästa är kommer det vara "lag" på att man måste ha matta i zon 1 dvs 2m ut från dusch i alla riktningar. Den som har lagt in golvet har "klickat" fix på brunnsilen istället för att fylla den och sedan ta bort överflödigt fix (som vi plattisar gör). Det enda som gör mig fundersam är det gula som syns en bit in....vad är det?? Om golvet skulle vara bomt har inte med detta att göra och det kan du kolla om du knackar på plattorna runt om i badrummet. Håller med om att besiktningsmannen naturligtvis skulle kollat detta!!!!!!!!!!!
Ja kanske det är en sådan där godkändmatta. Har aldrig använt sådant. Nu då jag tittar på bilden igen ser jag det men det skulle också kunna vara en brunnsmanschett UTAN tätskikt på. Alltså bara påklistrad PÅ tätskiktet.
Det gula och det som ser ut som kanten på ett nät kan väl kanske vara kanten på ett elvärmegolv som rullas ut. Lite nära golvbrunnen i så fall om det är så.
Moderator
· Stockholm
· 52 691 inlägg
Av bilden går det ju inte att avgöra om det är bom under plattorna. Det är bara ramen till gallret som är dåligt monterad. Om det är så dåligt att det verkligen är ett problem veta jag inte.
Det ser definivt ut som det är en brunnsmanschett utan tätskikt på. men kan givetvis vara en folie från ett sådant system också.
Det ser definivt ut som det är en brunnsmanschett utan tätskikt på. men kan givetvis vara en folie från ett sådant system också.
Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Hej igen!
Tack för hjälpen.
Är det fel monterad golvbrunn?Är det något fel på klämmringen?
Kan ni förklara lite bättre,(tacksam)!
Jag ska ta lite mer kort på badrummet i morgon,jag tycker dom har fogat med silikonen dåligt,dels för lite fog/börjat kakla för högt upp.
Och så mjukfogen väldigt ojämn.
Tycker även det är ojämna klinkersfogar+ några snea kakel/klinkers plattor. Jag påpeka detta på besiktningen,han tyckte inte det var så farligt besiktningsmannen alltså.
Golvcity Vetlanda har gjort jobbet
Besiktningsmannen var bra i övrigt.
Tack för hjälpen.
Jag ska ta lite mer kort på badrummet i morgon,jag tycker dom har fogat med silikonen dåligt,dels för lite fog/börjat kakla för högt upp.
Tycker även det är ojämna klinkersfogar+ några snea kakel/klinkers plattor. Jag påpeka detta på besiktningen,han tyckte inte det var så farligt besiktningsmannen alltså.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Du har ju givetvis rätt i att det inte går att avgöra omdet är BOM under plattorna. Jag var väl mera inne på BOM under slukristen men det kanske inte kallas bom då utan bara "klantigt jobb":blushing:hempularen skrev:Av bilden går det ju inte att avgöra om det är bom under plattorna. Det är bara ramen till gallret som är dåligt monterad. Om det är så dåligt att det verkligen är ett problem veta jag inte.
Ett fel brukar sällan komma ensamt. Det kan ju vara en indikation på en okunnig slarvig hantverkare och således att andra fel är att vänta.
Brunnsmanschetten tex. men det är svårt att se.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Att som besiktningamn inte lyfta och kolla i golvbrunne är oproffsigt.nytthusihöst skrev:Hej igen!
Tack för hjälpen.
Nej golvbrunnen som sådan syftas det inte på utan snarare hur tätskiktet anslutits till golvbrunnen.
Runt golvbrunnen, på tätskiktet, läggerman en elastisk, självhäftande gummiduk (brunnsmanschetten) som sedan klämms fast med klämringen. Så långt verkar allt ok. Sedan appliceras ytterligare tätskikt ovanpå gummiduken fram till brunnskanten. Ser man på dina bilder kan man bli lite misstänksam då man inte riktigt ser det tätskikt som man förväntar sig ovanpå brunnsmanschetten.
Det finns en annan variant av tätskikt som läggs ut som en duk istället för att rollas ut som det tätskikt vi talar om. Är det ett sådant duktätskikt är det troligen ok.
Noterade lite kråkiga fogar närmast golvbrunnen på dina foton. Trist om det ser ut så även i övrigt.
Moderator
· Stockholm
· 52 691 inlägg
Firman du nämner finns inte med på listan över auktoriserade plattsättare hos BKR. Inte omöjligt att de är auktoriserade ialla fall, fast kanske med lite annat namn eller så.
Moderator
· Stockholm
· 52 691 inlägg
Golvärmen är tydligen lagd ovanpå tätskiktet i fix. VIsserligen har jag för mig att det finns ngt. system som tillåter en sådan förläggning men det är inte det vanliga.
Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Hallå!
Jag var innne på plattsätarens företags hemsida Golvcity vetlanda ab och dom har certifikat.
Nu har jag tagit lite mer foton på badrummet.
Vad kan man göra, om man ber dom lossa på dom snea plattorna så skadar man väl tätskiktet,och vad ska man göra med golvbrunnen
Jag var innne på plattsätarens företags hemsida Golvcity vetlanda ab och dom har certifikat.
Nu har jag tagit lite mer foton på badrummet.
Vad kan man göra, om man ber dom lossa på dom snea plattorna så skadar man väl tätskiktet,och vad ska man göra med golvbrunnen
Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Här kommar bilderna