Hej,

Första inlägget här... och "tyvärr" inspirerad av Limponens tråd " Renoverat badrum, men är inte nöjd!"...

Vi har ett badrum med två golbrunnar, en i duschen och en under ett badkar (avloppet i badkaret leds ner till brunnen med slang). Min fråga till alla kunniga här är om brunnarna är korrekt monterade?

Jag har för svårt att se skillnad på delarna för att kunna säga om manschetten är placerad korrekt eller ej...

Bifogar några bilder från hur det ser ut idag samt en bild från renoveringen som förra ägaren som gett oss...

Badrum_innan_klinkers.jpg
Badrum_innan_klinkers2.jpg
Brunn_bad1.jpg
Brunn_bad2.jpg
Brunn_dusch.jpg

Tycker det ser helt korrekt ut.

T
Usch, rengör du aldrig vattenlåsen?

Tänkte faktiskt det samma men vågade inte säga nåt :).

Ser nog okej ut för övrigt. Möjligen att silarna ligger lite väl förskjutna gentemot brunnarna men så länge det finns fix under och att vattenlåsen går att få upp torde inte heller det innebära några problem.

Haha ingen pardon på de korten. En hästsvans tack. Spara oss bilder på din spyhink bara.. :)

Paul-Staffanstorp
Jaa du, fräscht var det ju knappast och frågan är om jag ens tänkt tanken själv på att ta bilder och lägga in här utan att rengöra där först. Ha ha...

Reagerar lite på brunnarnas fastsättning i golvspånet för vad jag vet är det väl inte godkänt längre att skruva dem direkt i golvspånet utan det ska användas en monteringsplatta som gör att det blir en säker montering.

7133680.jpg

http://www.purus.se/upload/Purus%20Sverige/Produktdatabasen/Monteringsanvisningar/Golvbrunnar/Montanv-brunnar(S)-2092.pdf

T
Ja, egentligen ska det vara en Purusplatta men om man bara reglar ordentligt runt omkring brunnen och skruvar i dessa så sitter det stenhårt.

Värre är det om man bara skruvar brunnen hängandes i luften i spånskivan, inte bra!

Paul-Staffanstorp
Du har ju ett problem med att skruva fast brunnarna på det viset oavsett och det är ju detta med att skruvarna kan "äta" sig uppåt och skada tätskiktet.

Därför var det ju förbjudet att skruva golvgipsen förr när man använde sig av det och den skulle limmas istället.

Använder man monteringsplattorna som finns för de olika typerna av brunnar så döljs ju skruvarna de monteras med av plastpluggar man trycker dit.

Tack för svaren!

Och visst borde brunnarna rengjorts innan bilderna togs men prioordningen var "foruminlägg först och rengöring efteråt" :)

Två saker. Brunnarna ser ut att vara monterade i höjd med spånskivan, eller möjligen ovanpå spånet vilket i så fall ger 3 - 4mm höjd. På bilderna av det färdiga resultatet ser det inte ut som man sedan använt ngn. förhöjningsring. I så fall så ser det nästan ut som klinkers ligger direkt på spånskivan (med tätskikt, för det syns på bilderna). Eller möjligen med 3-4 mm flytspackel. Osäker på om dte är OK med så lite flytspackel när man har spån under.

Dessutom så ser det ut som spånskivorna är väldigt glest skruvade, alternativt glest mellan reglar att skruva i. Om vi antar reglar på cc30 som det skall vara om den tunna spacklingen skall ha ngn. chans att vara korrekt. Så borde man se skruvrader med cc30, och ca. 15cm mellan skruvarna. Nu klan det bero på bildkvaliteteten att man inte ser skruvarna, men man ser en del skruvhål fast aldeles för få.

Den andra saken jag reagerar över är att det är spacklat på väggarna, har du kakel på väggen så är det helt fel att spackla skivfogarna. Nu är det en märklig färg på väggarna så det är svårt att avgöra vad det är för skivor som sitter där, men om vi antar att det är mer än 2 år sedna så var ju vanlig gips helt OK.

• Gilla
perrakakel
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Det fanns/finns väl någon form av glasfiberarmerad gips som är gul om jag inte missminner mig och det är inte förbjudet att spackla skarvarna bara man använder spackel avsedd för våtutrymme.
Dock är det väldigt onödigt arbete då man ändå sätter fiberremsor och tätskikt sedan.

Det är inte godkänt med så lite flytspackel eller ingen flytspackel alls.
Kraven är däremot lite olika beroende på vilket fabrikat man arbetar med.
LIP har t.ex krav på minst 12mm flytspackel och armeringsnät i sina konstruktioner och då är det godkänt med upp till cc600 i bjälklaget.

Thomas59
Paul-Staffanstorp skrev:
Det fanns/finns väl någon form av glasfiberarmerad gips som är gul om jag inte missminner mig och det är inte förbjudet att spackla skarvarna bara man använder spackel avsedd för våtutrymme.
Dock är det väldigt onödigt arbete då man ändå sätter fiberremsor och tätskikt sedan.

Det är inte godkänt med så lite flytspackel eller ingen flytspackel alls.
Kraven är däremot lite olika beroende på vilket fabrikat man arbetar med.
LIP har t.ex krav på minst 12mm flytspackel och armeringsnät i sina konstruktioner och då är det godkänt med upp till cc600 i bjälklaget.
Det där med spackel i våtrum är lite lurigt. Vanligt våtrumsspackel är INTE godkänt att kakla på vilket man skulle kunnna tro. Det står ju våtrumsspackel:rolleyes: och det stämmer ju men INTE för kakling dock.

Har inte kollat på ett tag men jag undrar om LIP verkligen har krav på 12 mm och armeringsnät I ALLA APPLIKATIONER. Krav på armeringsnät med fiberspackel och cc30? Undrar det. Över golvvärme 12 mm så är det nog JA men nära brunn? Jag undrar. Det är iofs bara att läsa i anvisningarna men nu tar jag ur minnet och det var drygt ett år sedan sist.

Vissa typer av flytspackel är i alla fall godkända ner till några millimeter.

TOKE 1
Thomas59 skrev:
Vissa typer av flytspackel är i alla fall godkända ner till några millimeter.
Knappast på spånskiva va?

TOKE 1
Thomas59 skrev:
Det där med spackel i våtrum är lite lurigt. Vanligt våtrumsspackel är INTE godkänt att kakla på vilket man skulle kunnna tro. Det står ju våtrumsspackel:rolleyes: och det stämmer ju men INTE för kakling dock.
Det finns ju trots allt målade ytor ibland i våtrum bl.a. tak brukar väl vara målade:rolleyes:

Thomas59
TOKE 1 skrev:
Knappast på spånskiva va?
Nej så är det nog.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.