Badrum
Paul-Staffanstorp: [citat] Visst ja, du hade ju frångått reglerna där... Jag förutsatte att det endast användes våtrumsskiva och kakel som reglerna föreskriver och då blir det lite svårt att fästa något utan att borra genom allt och plugga... och i de lägena rinner den mesta siliconen bara in i väggen.
RtZ: Jag har funderat fram o tillbaka på det här med duschdörr, och har kommit fram till att jag bygger en dusch med glasblock utan dörr. Det passar mig bäst :) Bifogar en bild på hur jag skulle vilja ha det. Och som ni säger, det räcker med 10 block på höjden. Man gör ju i slutändan som man själv vill ju och utan dörr är friheten för design större.. Utan dörr blir det luftigare
Bezt: [citat] Ja iaf om du ska keramik, vet inte hur det är med våtrumsmatta men jag tror det är samma. Från BKR's regler "På golv i våtrum, får inga andra rörgenomföringar finnas än avlopp och golvbrunn. På väggar får endast genomföringar för blandare finnas vid plats för dusch eller badkar." Se http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf för hela PDFen med reglerna.
Gabbe1: Jag frågade en liknande sak här: http://www.byggahus.se/forum/badrum/126323-prima-golvspan-foere-eller-efter-armeringsnaet.html Om du ska använda armeringsnät så bör det ligga närmast spånskivorna, dvs under värmeslangen.
moOd: [citat] Ok, jag fattar att jag inte fick någon respons på ovanstående. Meningen är att jag skall isolera neråt, dvs bila bort (nästan) hela plattan och isolera, bara för att få schjysst golvvärme. Nej, inte ett alternativ. Det är inte värt besväret. Tack för all hjälp!
LAINE: Kollar inte proffsen fallet efter flytspacklingen och dokumenterar? Detta är väl praxis inom branschen och får man godkänt där så är det godkänt.
flodkvist: Allt ordnade sig med mitt golv. Alla glada och nöjda med varma goa fötter. Tack för alla svar.
jenfor: Jag byggde med Tebo Byggelement (ett alterantiv till Lux) och körde 30 eller 40 mm tjocklek. 100 mm är helt överflödigt. Ser inga som helst fördelar med att bygga med så tjockt material.
Barry79: [citat] Hade jag kommit in i ett sånt badrum som du har så hade jag utan tvekan stoppat upp rotgips. Sen vet jag inte vad du har för väggar och hur dom ser ut men, oftast är det bara och skrapa av dom värsta topparna och knölarna du har på väggen. Sen hur man fäster skivorna beror också på vad man har för väggar men, är det betong eller att man har svårt och hitta reglar så
optimum: ÅF här i Skövde för LIP är Colorex och de har inte sådant byggmaterial. Däremot Kalkel, klinker, fix, fog, tätskikt och flytspackel samt elkabel och brunnsdelar. Skivor, reglar och skruv blev Cheapy. 259kr/skiva Skruv hade de riktigt bra märke. Går att hitta bra prylar till rätt kvalitet och rätt priser bara man letar lite. mvh Roland
apotekarnes: PL 600 kanske. Kolla med tätskiktsleverantören för säkerhets skull. Det finns också andra saker att tänka över. Vissa menar att man måste ventilera bakom träpanelen i badrum för att få bort fukt. Jag planerar att göra en liknande lösning i badrummet och tänker strunta i denna ventilation eftersom jag anser att träpanel tål mycket fukt och dessutom släpper ifrån sig den igen till
sled: Tjena! Hade tänkt lägga in golvet: Iris - Paragon i badrummet. Någon som har detta golv?
gaia: vi har rum 182x188 och jag skulle inte kunna ställa ett högskåp utan att det känns trångt och övermöblerat på den ytan. Vi har vanlig toastol, dusch90x90 och handvask som sticker ut 55cm. Ett tips är: spegelskåp för små prylar, högt upp på väggar hyllor för handdukar. Ett väggskåp får också plats över vanlig toa, någon pall med förvaring? Badrumsskåp rymmer inte så mycket
Jan-Å: Jag har hängt en toastol i lättbetong men satte den med genomgående bult och stor bricka med mutter på baksidan. Fungerar kanon men förutsätter förstås att man har lite tur med rummet på andra sidan väggen. I en betongvägg skulle jag våga chansa om det var ett tvättställ som i det här fallet, det finns specialplugg som säkert håller och skulle det börja släppa hinner man märka
HEM2121: Har skickat ett PM till dig.
Bezt: Nano seal körde jag, fungerade bra i typ 1 månad men sen betedde sig vattnet på kaklet/klinkersen som vanligt.
hamnet: Likartad fråga: Bygger om ett gammalt badrum och har just plockat ner gammalt yt- och tätskikt och kommit in till väggarna som består av finfin tjock träpanel med luftspalt bakom. Är det ok att regla upp direkt på den panelen (t.ex. cc30) och sedan dra på våtrumsskivorna, eller rentav att sätta skivorna direkt på panelen? Eller är det så illa att jag måste plocka bort panelen för
Paul-Staffanstorp: [citat] Exakt... Jag ber alltid målaren komma när jag är klar med ett badrum. Han drar en snygg latex och målar sedan taket ner över latexfogen... Snyggt och prydligt tycker jag. :) Klart är att man oftast behöver en form av utfyllnad för att karmen ska komma i liv med kakeln, men det är ju bara att såga till en list och spika på karmen innan man spikar på foderna. Ofta blir ju denna
v_skogh: [citat] Du vet att det tillverkas Volvo i Kina idag va? Volvo S40 samt Volvo S80L.
hen_rik79: [citat] Vad är det för fel med Hafa? /Henrik
nikke80: Hej , har nu lyckats läsa mig till att det har kommit nya regler (under 2008 tror jag) där även grovkök och toalett utan dusch klassas som våtutrymme = samma krav på tätskickt som i ett badrum... detta betyder att jag inte kommer att lägga in trägolv eller liknande... antingen så låter jag det vara som det är eller så byter jag ut golvbrunnen och tar dit en mattläggare som lägger
stiges: Vatette förstoring, borde finnas i alla rörshopar... RSK 1945393, säljs nog bara komplett med mutter och kona...
pa.albinsson: Jag ska ha plast på både golv och 3 väggar. Badrummet har massa vinklar, snedtak och hörn. Ena väggen börjar på 3 meter och går ner till 2.4 i duschen och nästa vägg 2.4 ner till 1 meter. Som jag förstått är det vanligast att man sätter upp plasten med 2 meterbredd och sen en bård för att täcka resten. Jag tror inte det blir snyggt i mitt fall eftersom det är snedtak.
BAS: De är grå, 8 mm diameter räcker om det är betong. Skruven går in ca 5 cm i väggen. Om du kan borra försiktigt i fogen så kan du senare peta bort pluggen och fylla i med silikon som har rätt färg. Kom ihåg att fylla silikon i pluggen innan du skruvar, detta för att inte förstöra tätskiktet.
SophieH: Tack för alla tips! Har tyvärr inga bilder, men just nu verkar det som att vi kommer göra som Raveper säger, fast sätta in glasdörrar (där vattnet kan rinna ut under dörrarna så att det kommer fram till avloppet) istället för ett draperi. Tror ni det kan funka?
gaia: [citat] Blött isolering är värre än ingen alls - så har dom säkert resonerat när dom byggde ditt hus :). Och varför skulle dom "fuska" just precis i riskzonen? Har det fungerat hittills så skulle jag fortsätta likadant ... en vädringsspalt skadar aldrig när man blandar trä och sten i en källare, tycker jag. gaia
umit: ja han visste det innan jag fick priset, badrummet är ny byggd och 25 kvm.
addee: Ska ringa dom. Hittade detta här också: http://www.byggahus.se/forum/golv/85290-flytspackel-som-tal-fukt.html
jeppeknaster: Om du inte har jättehögt i tak så bör du nog bila bort betongen för att kunna isolera golvet ordentligt (antar att du ska ha golvvärme) och för att kunna dra nya avloppsrör. Minst 10 cm isolering bör du ha under den "nya" plattan.