Jag skulle vilja få hjälp med min offert för badrummet. Då jag inte har någon erfarenhet av vvs-delen så är det just den posten på offerten jag vill ha hjälp med.

Vvs hantverkaren ska utföra följande i vårt badrum på ca 4kvadrat:
*Demontering av befintligt porslin samt bortproppning av vatten
*Nedtappning av värmesystem samt inkoppling av nya föravstängningar på tillopp och retur
*Byte av golvbrunn och cA 1,5m av avloppsröret
*Montering av handdukstork på vattenburet system
*Återmontering av nya sakvaror
*Nya kromade rör för installationen
*Övrigt material samt transporter

Arbetskostnad före ROT: 16950:-
Materialkostnad: 7650:-

Jag står för bilning av golv samt reparation av golv efter golvbrunnsbytet.

Är det ett rimligt pris eller verkar det som att han lagt på "lite extra" nu när man får köra ROT-avdrag?
Tacksam för svar.

Låter som dem har saltat en del......matrialkostnad på 7600 vad e det som kostar?

patrik15 skrev:
Låter som dem har saltat en del......matrialkostnad på 7600 vad e det som kostar?
Det som är listat ovan dvs alla nya kromade rör, nya avstängningar för vatten till toalett/handdukstork/tvättställ, pluggar, avloppsrör, ny brunn.

Jag har också reagerat lite på både material och arbetskostand så det är därför jag vänder mig till detta forum för hjälp.

MAterialkostnaden tror jag är OK, tom låg om det ingår porslin och vattenburen handdukstork.

Arbetet känns lite högt, men jag vågar inte ha en åsikt. Man skall komma ihåg att det blir relativt många korta besök.

Kolla vad det är för porslin och handdukstork som ingår. Finns nog en del snikmodeller som ni inte vill ha, men kan få uppgrader mot ett tillägg på 3 4000.

Redigerat:
hempularen skrev:
MAterialkostnaden tror jag är OK, tom låg om dte ingår porslin och vattenburen handdukstork.

Arbetet känns lite högt, men jag vågar inte ha en åsikt. Man skall komma ihåg att det blir relativt många korta besök.

Kolla vad det är för proslin och handdukstork som ingår. Finns nog en del snikmodeller som ni intye vill ha, men kan få uppgrader mot ett tillägg på 3 4000.
Ingen handdukstork och möbler/porslin ingår.......

Vad kan en sådan här offert rimligt ligga på i mitt fall om nu denna som jag har fått är för hög?

Materialkostnaden låter klart saltad för det du nämner.

En brunn kostar ca 200 kr. En plugg 20-50 kr. En ventilkoppling 100-200 kr. Prisolkopparrör kostar ca 50 kr/m.

Överslag:
10 m Prisolrör: 500 kr
6 ventilkopplingar: 1000
Pluggar + övrigt:: 1000

Summa 2500

För info om materialkostnader läs http://www.byggahus.se/forum/badrum/130376-hutloesa-priser-i-vvs-branchen.html .

17000 kr för jobbet.
Dra bort 1500 för bilersättning.
Kvar 15500 för jobbet. Vanlig timersättning är 450 kr + moms för rörmokare = ca 560 kr. Är ca 27,5 tim.

Jobbet borde gå att göra på mindre än 10 timmar anser jag. Min rörmokare gjorde liknade jobb på mindre än den tiden (dock har jag inte fått räkningen än ....så jag får väl se).

Ta löpande räkning istället, specad fast summa för ev bilersättning.

ohlgren skrev:
Materialkostnaden låter klart saltad för det du nämner.

En brunn kostar ca 200 kr. En plugg 20-50 kr. En ventilkoppling 100-200 kr. Prisolkopparrör kostar ca 50 kr/m.

Överslag:
10 m Prisolrör: 500 kr
6 ventilkopplingar: 1000
Pluggar + övrigt:: 1000

Summa 2500

För info om materialkostnader läs [länk] .

17000 kr för jobbet.
Dra bort 1500 för bilersättning.
Kvar 15500 för jobbet. Vanlig timersättning är 450 kr + moms för rörmokare = ca 560 kr. Är ca 27,5 tim.

Jobbet borde gå att göra på mindre än 10 timmar anser jag. Min rörmokare gjorde liknade jobb på mindre än den tiden (dock har jag inte fått räkningen än ....så jag får väl se).

Ta löpande räkning istället, specad fast summa för ev bilersättning.
Tack för ditt svar!
Jag hoppas att min rörmockare har missuppfattat vad jag sa ang vad han ska göra och vad jag ska göra. Han kanske har räknat med att använda mer material än vad som behövs (han kanske tror att han ska dra om nya rör, men jag ska ha allt på samma ställen).

Edit: Ska ta in en offert från en annan rörmockare och se vad den blir.

Redigerat:
Uppdatering:
Nu har jag vänt mig till en annan vvs firma för att få en offert. Den skulle landa på ca 5-6000 (exkl ROT)allt som allt i jämförelse med den första som skulle ha 25000:-(exkl ROT).
Slutsats: Det lönar sig att kolla runt....;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.