Upptäckte nyss att det var vatten på golvet vid wc-stolen. Vattnet droppar från cisternen och jag stängde därför av det. Nu vet jag inte hur jag ska åtgärda läckan. Gustavsbergsstolen är från 1972.
Hur åtgärda detta?

Har du öppnat på locket och kollat? Kanske någon packning som börjat bli sliten?

Du kan testa att dra åt cisternbultarna underifrån med risk att spräcka porslinet.

Annars kan du lossa hela cistern med dessa bultar och köpa en ny packning.

Men personligen skulle jag köpt en ny stol.

Har nu öppnat cisternen och ser att vattnet tränger ut via locket och ner på utsidan. Påfyllningen av vatten sker inte från ventilens nederdel utan felaktigt från dess överdel. Detta har skett med sådan kraft att vattnet sprutat på undersidan av locket och sedan ut genom springan mellan locket och cisternen.
Kan en normalt händig person reparera ventilen och i så fall hur?

Troligen - men det beror förstås på vad som är trasigt. Gummimembran och liknande saker är väl vanligt att de går sönder. Inte helt omöjligt att hela mekanismen finns som reservdel heller. Du måste nog felsöka lite mer för att se om du kan hitta vad som är trasigt.

Beskriv eller fota flottörventilen, så kan jag förklara vad felet är...

Precis som stigge säger är det nog flottören som inte stänger av.
(eller rättare sagt ventilen som styrs av flottören)

Har en Gustavsbergare från -72 eller -71 som flottörventilen gav upp på, bytte hela ventilarrangemanget till ett nytt och detta har sedan fungerat utmärkt.9681_1.jpg

Tack för svaren. Felet kvarstår, men genom att jag nu minskat vattentrycket vid påfyllningen förmår inte längre något vatten tränga genom springan mellan cisternen och locket. Påfyllningen tar visserligen lite längre tid men arrangemanget duger tills vidare.
Fotografen: Den avbildade ventilen är inte likadan som i min Gustavsbergsstol. Tydligen tillverkade fabriken olika stolar i början på 1970.

Jag har haft samma problem med vår toastol i källaren (sista toa alternativet när övriga i huset är upptagna). Jag gjorde en fulfix av det för ca 4 år sedan (tänker byta stolen vilken dag som heslt). Min fix bestod i att jag körde en plastpåse över hela mekanismen. Vattnet som tidigare sprutade upp mot locket leds på det viset ned i cisternen av påsen.

• Gilla
Eckorre
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag har haft samma problem med vår toastol i källaren (sista toa alternativet när övriga i huset är upptagna). Jag gjorde en fulfix av det för ca 4 år sedan (tänker byta stolen vilken dag som heslt). Min fix bestod i att jag körde en plastpåse över hela mekanismen. Vattnet som tidigare sprutade upp mot locket leds på det viset ned i cisternen av påsen.
Det där är en gammal "fastighetsskötarklassiker". :)

Andra alternativ är en plastmugg som med lite klipp på rätt ställe brukar passa perfekt som "hatt".

Bra förslag till åtgärd som jag ska pröva! Därmed skulle återfyllningen av vatten kunna ske med fullt vattentryck och utan tidspillan.

Ni måste verkligen älska gamla toastolar.
Själv köpte jag nya till mitt hus från 1976. Kostade hela 895 kr styck på Bauhaus.
Med 2 års garanti. Men ok. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.