Åskar
Åskar: [citat] Jag körde med Kiiltos foliesystem på våtrumsgips från byggmax. Jag fick rådet att prima gipsen. Jag spacklade även gipsskarvarna först och det är jag glad för. Kiiltos foliesystem är inget jag kommer att använda mig av igen. Svårt att få den styva folien att fästa riktigt. Finns någon tråd om detta på forumet och jag har liknande negativa erfarenheter. De har iaf ett nytt
4 svar · 6,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Håller helt med. Men jag misstänker att man skulle få in handlaget halvhyggligt efter några badrum så det skulle kanske bli lite roligare efter ett tag. ;)
9 svar · 2,6k läst
J
Jossi: Tack för svar. Hur menar du att man skulle åtgärda det? Räcker det att ta bort några rader med mosaik?
4 svar · 1,6k läst
·
nino
nino: Till wc brukar jag använda en wcstos, men på många ställen sticker det bara upp ett 110rör till handfat så är det bra om det inte är muff, eller iaf att den isåfall sitter 4-5cm ovanför färdigspacklat golv annars blir det inte bra med manschetteb
1 svar · 2,5k läst
H
hempularen: Fast iofs. så kan kanske bostadsrättsföreningen motsätta sig att en avvikelse görs. Om ni bygger en klack så räknas det nog inte som en avvikelse.
4 svar · 1,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Vinterlim av valfritt fabrikat. Mycket vinterlim. 5 skruvar per bjälke. De yttersta runt 4-5 cm från kanten.
1 svar · 3,5k läst
Lolle
Lolle: [citat] Fortfarande får undantag avtalas vid stora plattor, vid fasta installationer mm. Detta följer BKR 5.1 och är ingenting som påverkar försäkringsersättning. Förutsatt att det finns anledning att frångå huvudregeln förstås. Just dessa exempel tas även upp på BKR cert utbildning del 1 sedan 2011 också.
23 svar · 11,4k läst
·
J
JF.: Blev en HansGrohe Raindance 240 till slut =)
3 svar · 4,4k läst
anthill
anthill: [citat] Tack för tipset! Något sådant skulle fungera fint, men nu hör det till saken att vi en person vi känner säljer just Svedbergs produkter och vi skall renovera två badrum så när det gället badrumsmöbler lägger vi krutet på badrummet som ligger i anslutning till sovrumen. Hade gärna bytt plats på de två badrummen då "vardagsbadrummet" på ovanvåningen är betydligt mindre
5 svar · 2,5k läst
tharnstrom77
tharnstrom77: [citat] Deta var årets sanning!!:thumbup:
16 svar · 4,2k läst
·
T
Tompa01: [citat] Men får du inte kvalitetsdokumentet så har de inte utförts enligt BKR regler. Iom att de först visade upp BKR behörighet men sen inte fullföljde så har de skott sig på BKRs renommé utan att leva upp till deras krav. Det vill nog BKR veta så inte fler blir lurade
19 svar · 7,6k läst
M
mitmit: Hej Vill höra mig för om någon använt eller har åsikter om våtrumspanel i badrum. Anledning till att jag funderar på att använda det är det verkar relativt enkelt att sätta upp och något jag själv kan klara av och då spara en del pengar och att det verkar gå ganska fort att få upp. Vi har fått offerter på väggar och golv på en summa över 110 000kr för ett badrum på 2*3m och
0 svar · 4,3k läst
G
Garberg84: Problemet löst just det där elementet hade egna rör i källaren, ibland ska man ha lite flyt =)
3 svar · 3,8k läst
·
Z
Zero: Tack för tipset! Vi har bara golvåsar nu men det går mäta på ritningen och testa på annat ställe. På denna ritning med ett tvättställe 40 brett och 30 djupt skulle det bli 35 cm mellan duschen och tvättstället om duschen är 90 x 90 cm. Skulle nog vilja öka tvättstället till 50 x 40 cm. Är det jobbigt och ser det illa ut att vika ihop dusch väggarna?
10 svar · 7,0k läst
·
vojma
vojma: Många bäckar små...
32 svar · 16,9k läst
·
H
hempularen: De jag har sett säger inget om avståndet. Möjligt att mer proffsiga instrument visar avstånd men jag tvivlar på det.
3 svar · 3,0k läst
B
bud: Nino, tack så mycket för tipset! Blir nog perfekt det där. Blir och bila upp brunnen imorgon, sitter en fet förhöjningsring på originalbrunnen (purus delta) så det blir spännande att se hur pass mycket jag måste bila upp. På bortre hörnet i rummet var det dock ca 5cm betongkaka innan jag stötte på cellplast.
6 svar · 8,3k läst
T
Tompa01: Jag tycker nog att det låter som onödig stor risk för liten vinst. Risken att få en ful fog eller ännu värre skadat tätskikt där det är som viktigast att det är helt låter orimligt stor i förhållande till en ev vinst av sänkt ram. Jag skull låta det vara.
7 svar · 6,4k läst
·
B
Bajdof71: Ok tackar för svaret, kan medela att elektrikern är av gamla stammen och han tycker inte man ska ha uttag i badrum ;). Jag antar att det var därför han svammlade om att han inte riktigt visste reglerna (det var väl enklare än att säga att han han inte ville pga jobb utöver vad som var bestämt) ;). I vilket fall blir det nu uttag vid handfatet. Tack för bra och informativa svar. /Bajdof71
11 svar · 5,8k läst
B
Bajdof71: Du har så rätt så ;) Har tittat och läst och ska följa säkervatten rekomenderingarna plus att våtrumsgips och tätskikt av folie som är godkända av både BKR och GVK så är man har sitt på det torra. Ang VV beredarens rörgenomföringar i golvet som är 10 till antalet (2st kök, 2st vattenutkast, 2st gamla tvättstugan, 2st badrum nere & 2st badrum övreplan) så kommer vi att bila
4 svar · 2,7k läst
Nimajneb
Nimajneb: http://www.rinkabyror.se/artikel/exenterkoppling-m26utv-x-20rutv/
1 svar · 3,4k läst
T
thomasx: [citat] Om det är en modell med gångjärn "längs hela dörren" är det ingå problem att limma då större delen av tyngden står på golvet. Använd ett ms-polymer lim, t.ex. pl400. Jag har två dörrar limmade så. Sent from my GT-I9300 using Byggahus
4 svar · 1,5k läst
T
tank77: Dagen efter!
1 svar · 8,7k läst
M
MMR: OK, går vattenrören dolda, hela vägen från "källan" ut till kopplingspunkterna för t.ex. blandare i badrummet så finns det nog bara tre vägar som jag direkt ser som möjliga. Andra läsare kanske har lite andra tips. 1. Som du säger. Nya rör hela vägen 2. Vad angränsar till badrummet? Finns det något förråd? Tvättstuga eller annat på andra sidan, då kan du se om du kan bila loss
5 svar · 10,4k läst
M
MMR: Att förändra luftfuktigheten i hela huset med en PAX-fläkt är ju omöjligt, så sätter du den för lågt kommer den bara gå dygnet runt och dra in ny fuktig luft i badrummet från andra delar av huset. Sen är det ju stor skillnad beroende på årstid vad som kan räknas som normal fuktighet inomhus. Jag har gjort som corre, det kräver lite finjustering, men gå in i badrummet kanske på
2 svar · 10,5k läst
H
Helioz: Skivan måste lackas efter att du betsat den för att stå emot väta och för att inte betsen skall färga av sig. Använd vanlig vattenbaserad bets från Herdins som du blandar från pulver. När betsen torkat lägger du 4-6 lager båtlack så har du maximalt skydd och minimalt med underhåll. Alternativt om du vill ha en matt yta så fungerar det även att köra en hårdvaxolja efter betsen
1 svar · 4,7k läst
J
JerreEssberg: Tack för tipsen, Stigs kakel hade BACboard.:thumbup: Inte alls lika grov i ytan som den som Bauhaus har men inte lika slät som Litex. Som ett grövre tyg ungefär, kommer att funka görbra. Och väldigt bra pris, 159:- skivan för 12,5x600x2500 gör ju att man kan testa lite utan att vara rädd för att göra bort sig helt.
9 svar · 5,1k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Detta var ju skitsnyggt! ("Color stripe") :rolleyes:
8 svar · 9,5k läst
V
vastkustkillen: svågern min köpte en ikeablandare som jag skulle installera! jag blir alltid förvånad hur vissa väljer att spara på vissa saker! Billigare blandare = längre / krångligare installation! Nu gör jag ju det iofs gratis för honom vilket gör att jag tycker man kan köpa en "riktig" blandare!
4 svar · 3,5k läst
B
bedhead: [citat] Oh, väldigt bra tänk, tack! Om vi går på den lösningen med rum för extra badkar så ska jag absolut se till att det finns kopplingar på ett bra ställe!
8 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.