1 205 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
panel i snedtak ovan badkar?
Frågan har säkert ställt förr men hittar inget önskat svar.
Kan man ha träpanel i snedtak om man har ett badkar nedanför.
Eller måste det vara annat material?
vad ska det vara för material bakom panelen isåfall, efter gles?
Kan man ha träpanel i snedtak om man har ett badkar nedanför.
Eller måste det vara annat material?
vad ska det vara för material bakom panelen isåfall, efter gles?
År 1992 köpte vi ett grupphus (10 på samma gata) byggt 1978/79 med badrummet på övre våningen och med träpanel i taket, badkaret placerat under snedtaket. Vi bodde i huset 13 år och tänkte inte överhuvudtaget på att det kunde vara ett problem med fukt, men det beror kanske på ventilationen också. Nu fanns det även ett takfönster i badrummet men det spelar nog ingen roll. Enda lilla nackdelen som jag kan komma på nu är att jag var tvungen att huka mig lite när jag duschade. Jag tror inte att du behöver oroa dig för träpanel i taket, antagligen så fanns det en vanlig åldersbeständig plast bakom panelen.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Beror väl lite på avståndet till badkaret.
Om det sedan räknas som tak eller vägg (tätskikt under eller inte) får någon annan svara på. Men jag har träpanel i mitt badrum både på en vägg och i tak. Och de enda de har drabbats av är kanske lite torkrörelser när det går från väldigt fuktigt till torrt och oanvänt. Jag har tom lite ekdetaljer i duschen (inte jag som byggt) men just i duschhörnan skulle jag avråda från allt organiskt. Däremot behöver man inte vara rädd där inte konstant väta uppstår.
Om det sedan räknas som tak eller vägg (tätskikt under eller inte) får någon annan svara på. Men jag har träpanel i mitt badrum både på en vägg och i tak. Och de enda de har drabbats av är kanske lite torkrörelser när det går från väldigt fuktigt till torrt och oanvänt. Jag har tom lite ekdetaljer i duschen (inte jag som byggt) men just i duschhörnan skulle jag avråda från allt organiskt. Däremot behöver man inte vara rädd där inte konstant väta uppstår.
Klicka här för att svara