Ska flytta badrum in till ett rum som tidigare var sovrum. Konstruktionen idag är reglar 70x190 mm med spåntat virke 30 mm spikat på. Reglarna sitter på c/c 550.

ska lägga klinker med golvvärme. Behöver väl då sätta golvspån 22 mm + flytspackel med armeringsnät. (Eller kan jag flytspackla direkt på virket?)

Undrar nu om jag ska låta 30 mm spåntade vara kvar, isåfall bygger ju golvet 30mm extra, eller om jag ska bryta bort virket och regla upp på c/c 300 istället och skruva golvspån på detta? Ev även kortla på c/c 300?

tankar och tips emottages tacksamt!

Behöver du inte riva golvet oavsett, för vatten och avlopp samt brunn kanske. Då är det väl lika bra att dra upp allt ihop och lägga en bjälke i mellan så har du säkrat golvet.

Nej jag behöver egentligen inte riva golvet av den anledningen då jag skulle kunna borra rakt ner och dra rör i tak i källaren under. Kommer ner i det utrymme gamla oljetanken stod i en gång i tiden och i det utrymmet går även avloppsstammen.

Men det lutar nog ändå åt att jag river upp golvet och stärker upp med reglar mellan de befintliga känns det som!

Nu har jag rivit upp golvet. Står och tvekar kring hur jag ska göra med golvspånet i bjälklaget, låta det vara kvar eller ta bort och lägga mineralull istället? Finns det ngn nackdel med spån under badrumsgolv? Tänkte om jag, Gud förbjude, skulle få en vattenläcka i badrumsgolv?

roggabear skrev:
Nu har jag rivit upp golvet. Står och tvekar kring hur jag ska göra med golvspånet i bjälklaget, låta det vara kvar eller ta bort och lägga mineralull istället? Finns det ngn nackdel med spån under badrumsgolv? Tänkte om jag, Gud förbjude, skulle få en vattenläcka i badrumsgolv?
Tycker det är lite oklart vad du menar med "golvspån" för det är väl inte golvspånskiva som du menar som ska ersättas med minerarull ???

Sorry, skriv fel. Menade sågspån ( som man isolerat med)!

roggabear skrev:
Sorry, skriv fel. Menade sågspån ( som man isolerat med)!
Jo jag misstänkte detta :). Jag skulle alla gånger tagit bort sågspånet och ersatt det med mineralullsskivor.

• Gilla
roggabear
  • Laddar…
Tycker själv det ska bli kul att läsa om alla dessa betongkakor i trähus om 20-30 år :)
Visst kan det funka men låter i mina ögon rätt befängt.

Bygg trädkoja så kör med plastmatta, bygg stenhus, välj själv.

Förmiddagens uppgift blir således att skotta sågspån. Tack för inläggen!

• Gilla
Prippe84
  • Laddar…
Jag skulle gärna vilja höra anledningen till varför det är värt att lägga tid och pengar på att ersätta sågspånet med mineralull (har själv ett hus "fyllt" med sågspån). =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.