7 963 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
Vi får inte montera vägghängd WC
Föreningen har också likaprincipen att tänka på.... det kan också spela in...
Sen är det som kinglolle skrev....
Ibland kan man få välja annat kakel, men det är inte så mycket extra arbete som en vägghängd toalettstol.
Sen är det som kinglolle skrev....
Ibland kan man få välja annat kakel, men det är inte så mycket extra arbete som en vägghängd toalettstol.
Visst är det ju så, men majoriteten av de 100kilona bärs ju upp av den vägghängda toans stålställnings via golvet. Men det blir ju förstås en dragande belastning på infästningspunkterna i väggen också. TS kanske kan få de att förstärka väggen tillräckligt att det senare går att montera en konsol utan att riva ytskiktet, om det inte redan är för sent.Realdoolar skrev:
Rent konstruktionsmässigt tror jag inte att det är några större problem utan jag har sagt min gissning.Gnor skrev:Visst är det ju så, men majoriteten av de 100kilona bärs ju upp av den vägghängda toans stålställnings via golvet. Men det blir ju förstås en dragande belastning på infästningspunkterna i väggen också. TS kanske kan få de att förstärka väggen tillräckligt att det senare går att montera en konsol utan att riva ytskiktet, om det inte redan är för sent.
Det är i ett stort avtal problematiskt att rucka på tidsplan när viten förmodligen är högt satta. Att göra enskilda undantag i vitesklausulen är ej möjligt då det bara leder till tolkningsjuridiska svårigheter när tiden gått ut.
Att släppa in kunden för att göra egna tilläggsarbeten är också en hopplös lösning i en större entreprenad där entreprenören har troligen totalansvar gentemot annan avtalspart som sedermera lär besiktiga arbetet (officiellt eller inofficiellt). Även här blir det tolkningsjuridiskt hopplöst om det blir något fel i den delen av entreprenaden så står man i läge med pajkastning om var felets början egentligen ligger.
Din lösning med förstärkning av vägg i utbyte mot avsaknad av toalett inkl montering kan vara en lösning så får enskilda lägenhetsinnehavaren lägga ett tilläggsarbete utanför entreprenadavtalet på detta jobb. Däremot kan föreningen ha lite formkrav på vem som utför det arbetet etc.
Eller så är det enklaste för TS att friställa sitt badrum från upphandlingen och hyra in företag på egna premisser och kan då välja hur de vill angående utförandet. Risken är dock ett högre pris förstås
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Är det ingen som tänkt på att avloppsröret måste komma ut ur väggen isf golvet? Eller är det "lådan" som då flyttar ut toastolen så röret kan komma ner i golvet? Vägghängt är ju bra ur städsynpunkt men det kräver ju en del av väggens hållfasthet.
Protte
Protte
Jag vet inte vad dom dimensioneras för. Men när dom testade säker vattens våtrumsvägg 2012 så belastade dom wc-stolen med 409 kg. Trycket längst ner in mot väggen blir nog störst (beror väl lite på stolens konstruktion dock).hempularen skrev:Om väggen var svag tidigare så kan det mycket väl vara där skon klämmer (värst). Jag har för mig att jag läst att vägghängda stolar dimensioneras för att man skall kunna sätta 150 kg allra längst ut på framkanten. Om man då tittar på konstruktionen så blir den lasten förstärkt genom vridmoment så att det motsvarar minst det dubbla i monteringsskruvarna.
Bygger du en egen vägg framför så kan du bygga den helt innanför tätskiktet och kan således göra det när hela badrummet är färdigt i övrigt. Du behöver alltså inte blanda in någon alls.
Jo, det är ju bl.a. det som tar mera tid som redan diskuterats.prototypen skrev:
TS bostadsförening har ju tagit in offerter från olika företag och då valt en med det bästa priset typ och då är priset pressat för företaget som har fått jobbet och tidsaspekterna för varje badrum är knapp, därav kan inga vägghängda toaletter göras då det inte är inräknat i pris och tidsrum.
Klicka här för att svara