thomas33
thomas33: Innan vattnet når blandaren går det att montera en blandarventil. Den gör då så att varmvattenkranen endast kan komma upp till inställd temp och tar bort skållningsrisken. Skulle tänka mig att det även fungerar med en termisk ventil som då gör att det blir ännu bekvämare.
6 svar · 2,9k läst
·
Z
Zed: http://www.ebeco.se/isolering/cable-board En sån här lösning kan kanske vara nåt? Någon som har erfarenhet?
10 svar · 1,9k läst
·
nino
nino: har du bara murade väggar och det bara är en wc och ganska fuktigt så hade jag nog skippat tätskiktet helt och hållet... inte enl. regelbok men riskan måste vara minimal för fuktskada där finns 2-komp tätskikt som "andas" men jag hade skippat det i en wc
8 svar · 4,6k läst
mexitegel
mexitegel: Antar att du ska renovera utrymmet? Om det är schaktet som skall kunna inspekteras så kanske du ska satsa på en rektangulär inspektionslucka på väggen där tvättmaskinen står istället? Så slipper du riskera stänk på luckan.
4 svar · 1,3k läst
·
Z
zingo: Bra ide, Noseone. Utblåset går ut genom väggen och inte "uppåt". Men ska fokusera på att se om det är nåt flyt på utluften nu när jag vet mer. Tack för svar.
7 svar · 14,8k läst
R
Rolle85: klorin då. tack
2 svar · 16,9k läst
M
MannenMedSpannen: Tackar för svaren. Testar med primer + ardex.
4 svar · 7,6k läst
B
BigGitt: Har du redan färdig badrum? Eller byggs denna? Om du håller på med att lägga tättskikt, är det bara att dra ett VP 16 och täta rund om. Är badrummet redan färdig, bör du EJ montera något i zon 1! Zon 3 är bäst. http://www.badrumslampor.se/kundtjanst/?p=ipzoner Sen beror det på vilket tättskikt du har. Dosor är det gott om! Exempel.
1 svar · 2,4k läst
Dalbotant
Dalbotant: vectrex - det låter ju kalas det där. Det är träbjälklag så 120W/m2 får det bli som max i så fall. Skriver upp på önskelistan bums! :)
21 svar · 3,7k läst
·
nino
nino: dåså då har du ett stumt underlag iaf :)
5 svar · 1,7k läst
S
swedeastral: [citat] Tack för alla svaren! Jag ska ge det ett försök, eller så ber jag en kompis ge sig på detta... Om folien/tätskiktet skulle spricka så får jag väl pensla på med tätskiktsgummi.
24 svar · 14,4k läst
·
mexitegel
mexitegel: Theofils har ju det mesta, har för mig att jag sett någon form av skenor för glasväggar där. När jag konsultade för ett par år sedan så sattes det in skjutglaspartier på ett av ställena jag hade större uppdrag hos. Tror de hette flex-någonting.... Glaset ska du nog satsa på härdat och sen ska du nog fundera lite på hur du ska undvika att det ser sunkigt ut efter ett tag.
1 svar · 2,6k läst
J
JOS81: Har idag i hela huset monterat en innertaksskiva, bestående av spånskiva med en vit plastfolie. Det vore ju synnerligen enhetligt att även låta detta tak försköna mitt nya badrum. Är en sådan takskiva redan fullgott skyddat för det stänk och vattenånga ett badrum bjuder på, eller bör man ge den en extra omgång med nån tålig färg då det är uppskruvat?
0 svar · 1,3k läst
nino
nino: Du ska lägga mattan först, tätskiktet ska överlappa minst 50mm tror jag det är, mattan ska ruggas där tätskiktet ska anslutas, läs monteringsanvisningen för ditt tätskikt där SKA det stå, annars ringer du teknisk support och frågar
3 svar · 1,1k läst
Adolf
Adolf: [citat] Klart att det sliter på rör när vatten cirkulerar konstant, men tror inte att det är ngt TS behöver oroa sig över under överskådlig framtid. Det är ju så varje system i flerfamiljshus är utformat. Dvs med en vvc. Enda skillnaden här är att den passerar genom en handdukstork på vägen tillbaka. Och mig veterligt så är enda stället där kavitation kan uppstå och orsaka
17 svar · 6,0k läst
tharnstrom77
tharnstrom77: Den förra ägaren hade monterat in IKEAS blandare till handfatet i det ena badrummet. Den var snygg när man tittade på avstånd, men kom nära så hade ytskicktet släppt på sina ställen och den hade börjat läcka. Jag pratade med ikea och de hade ina nya packningar och skulle i så fall få beställa dem på annat håll. Var visste de inte. När vi bytte denna kran mot en bättre FMM tror
27 svar · 40,0k läst
M
miksil: Borde väl funka med vanlig våtrumsssilikon. När du skrapar bort det gamla så var lite försiktig så du inte skär hål i tätskiktet bakom.
2 svar · 2,3k läst
M
mstrand: Har utvecklat Appollonia's ide lite: [bild] Vad tycker ni? Vi vill gärna ha fler idéer!
8 svar · 2,0k läst
·
J
JF.: Skulle ju kunna lösa de så här med. Va tycks? Kan ha en limmad glasskiva från golv till tak mellan dusch och tvättstället.
15 svar · 23,9k läst
·
3ple
3ple: Till blandaren finns det en inbyggnadsbox att köpa. Svårare med duschhandtaget, vet faktiskt inte hur dom har tänkt att man ska göra där. Finns nog nån bild i min byggtråd om hur jag gjorde.
5 svar · 2,3k läst
M
MMR: Sen gäller det ju att du kollar hela kedjan, enligt BKR eller GVK. Läs en folder från valfri tätskiktsleverantör på hur underarbetet skall göras. Skall det göras enligt boken så rollar du inte tätskikt på gips, reglerna ändras hela tiden, men när jag gjorde det så körde jag Cascos system, på träbjälklag, och då var det golvspånskiva + flytspackel innan man kan rolla tätskikt.
7 svar · 7,1k läst
W
wiwi: [citat] Hälsningar Wiei Hej tusen tack för hjälpen, precis vad jag letar efter. Såg denna lösning i Frankrike för några år sedan. Nu återstår prisuppgifter
4 svar · 1,7k läst
T
Tyrström: Uppvik på mattan, spackla ut kanten mot mattan, skär till våder med rak nederkant, efterskär mot tak. Märk ut överlappet med en maskeringstejp. Rugga upp med ett sandpapper där väven kommer överlappa. Sen är det bara att köra :)
9 svar · 1,8k läst
lorens
lorens: Jag tackar er alla för er input, jag tror nästan att jag har förstått vad som gäller nu, ska bara läsa igenom tråden något varv till, läsa igenom GVK igen och sen är jag nog bannemig på det klara med vad som gäller med en vanlig WC utan golvbrunn! (Men lär komma nån fråga ;) )
44 svar · 10,6k läst
·
nino
nino: i väggen kan den vara kvar om den finns där. i golv brukar man inte använda plast, bara när man ska gjuta i bjälklaget med EPS men då använder man en vanlig täckplast inte åldersbeständig som man brukar ha i ytterväggar
2 svar · 1,0k läst
T
thestaar: [citat] Hejsan! Jag är nyfiken på hur mkt som är arbetskostnad på det
12 svar · 6,5k läst
M
morion: inkommande vatten gick upp ur golvet under vv-beredaren i tvättstugan, jag tänkte flytta det röret lite så de går upp i trumman o kommer ut genom väggen där o direkt in i vv-beredaren (såklart :)
8 svar · 2,4k läst
nino
nino: Det är ofta en hel del jobb att dra rir i vägg med fixturer och reglar som är i vägen... tar ju lika lång tid att dra 50cm som 10m vi brukar också dra utanpåliggande till wc ( efter ok från kund så klart)
12 svar · 1,3k läst
P
Paytax: [citat] Klart det går om man vill, testa det.Annars lämna in bef plåt på lackering!
4 svar · 5,1k läst
Lolle
Lolle: [citat] Ja fast vänta lite nu. Antingen så ska du kortla och göra infästningar i regel eller så följer du anvisningar för våtrumsvägg 2012 och då ska det vara 15 mm plyfa för att konstruktionen skall uppfylla branschnorm och vara försäkringsbart
8 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.