...Är ju inte rekommendera har jag förstått.

Men nu är det så att jag har ett badrum i vårt nya hus som jag håller på "sminkar" lite i väntan på att blåsa ut allt och göra en fullständig renovering inom ett par år inkl. flytt av väggar, förstärkning av bjälklag och diverse. Så tills dess vore de trevligt att lyfta det visuella lite.

Det är idag plastmatta med lite taskigt fall från brunnen mot väggen och för att inte få vatten på hela golvet har jag nu installerat en begagnad Macro duschnish jag fick tag på billigt enl. bilden nedan. Det ställer sig alltså mot mattan/väggen i utrymmet innanför väggen.

Nu funderar vi i banorna kring att måla väggarna (plastmatta) och även göra något "provisoriskt" åt golvet. Tätt är det ju för mattan är välsvetsad och i gott skick, och tanken slog mig om man kunde flytspackla upp det felaktiga fallet lokalet inne i duschutrymmet och lägga mosaik på hela golvet.

Flytspacklet kommer alltså stå i blöt mest hela tiden, men det kommer juh aldrig komma in i någon väta/fukt i trästommen eftersom mattan är tät.

Dessutom är det vattenburen golvvärme i hela golvet, så man har väl hyfsat snabb avdunstning oxå.

Min fråga är alltså inte om detta är rekommenderat för det vet jag att det inte är. Utan snarare om det är så dömt att misslyckas att flytspacklet kommer spricka och lossa i kakor eller dylikt.

Är det ö.h.t. möjligt att göra så som en tillfällig "ful-fix" i väntan på en riktig renovering?.

• IMG_3614_s.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför göra detta jobb om det ska blåsas ut? Sätt in en kabin så länge isåfall?

Sen ang. målning. Jag pratade med en målare om att måla i badrum och han sa att det blir aldrig bra, det ser tattigt ut. Så jag gav fan i det. ;)

T
Vanlig flyt tål inte fukt/väta. Och dessutom kommer inte flytet att fästa på mattan. Nej, köp en duschkabin så länge i stället och lev med den "fula" mattan ett par år.

Vi målade på våtrumstapet i vårt gamla hus med helt OK resultat så det är jag inte rädd för.

Och ang. syftet med fuskrenoveringen är det för att få upp standarden lite i väntan på en totalrenovering. Innan den genomförs måste den långsiktiga planen för utbyggnad av huset sitta, och de lär nog dröja ett par år.

Duschkabin stod det en när vi flyttade in, och slängdes ut samma dag. Duschväggen köptes därefter för 500kr i nyskick och installerades på ett par timmar med gott resultat. Utrymmet och komforten när man duschar är oändligt mycket bättre nu. Har även flyttat handfat/kommod för att få in tvätt/tork samt dragit om lite rör. Hade en blandare låg och skräpade så den har åkt upp. Total budget hittils är under 2000kr och både funktion och utseende är astronomiskt bättre.

Jag vill bara inom ytterligare ett par tusenlappar nå liiite längre. Hade tänkt låta ytskikten vara men börjar nu vackla och är sugen på att vitmåla väggarna och sätta blå glasmosaik på golvet eftersom jag kan komma över det nästan gratis. Målet är inte nödvändigtvis att skapa en wow-känsla men bara att få till det lite trevligare tills vidare.

Men någorlunda livslängd måste det ju såklart erbjuda, så om det är fundamentalt att konventionellt flytspackel måste hållas torrt, så vet jag att det är uteslutet och frågan kan anses besvarad.

En annan tanke som snurrar lite är att gjuta ett motfall i termoplast som förhoppningsvis lättare biter på mattan. Men sådana tokigheter kanske ger en remiss till psyk här :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.