Hello!
Ska kakla om mitt badrum så det finns lite funderingar.
Det ska vara mosaik på golvet och mosaik + kakel (10x20) på väggarna.
Lite funderingar:
Ska man kakla vägg eller golv först?
Om man kaklar väggarna först, ska man lämna den nedersta kakelraden till sist fast man ska ha mosaik längst ner på halva väggen?
Då det är olika tjocklekar på mosaiken och kaklet så finns det risk för att det blir nivåskillnader mellan mosaiken och kaklet. Hur gör man för att undvika detta?
Spackla upp nivåskillnaden eller laborera med tjockleken på fixet?
Tack på förhand!
Dontino
Ska kakla om mitt badrum så det finns lite funderingar.
Det ska vara mosaik på golvet och mosaik + kakel (10x20) på väggarna.
Lite funderingar:
Ska man kakla vägg eller golv först?
Om man kaklar väggarna först, ska man lämna den nedersta kakelraden till sist fast man ska ha mosaik längst ner på halva väggen?
Då det är olika tjocklekar på mosaiken och kaklet så finns det risk för att det blir nivåskillnader mellan mosaiken och kaklet. Hur gör man för att undvika detta?
Spackla upp nivåskillnaden eller laborera med tjockleken på fixet?
Tack på förhand!
Dontino
Dontino skrev:
Här har vi alla olika åsikter.
jag tycker att man spaclar golvet så det har samma nivå runt väggarna & att man lägger det klinkers du tänkt att ha på golvet 10 - 12cm upp på väggen.

Dåligt förklarat av mig....... :-/
Jag menar att jag kommer att dela på väggen lodrätt där vänstra delen kommer att bestå av kakel och den högra delen av mosaik.
Detta medför en tjocklekskillnad dör kakel möter mosaik, därav frågan om man ska spakla en lodrätt övergång mitt på väggen.
Angående lägsta raden så menar jag att när man kaklar så brukar man ibland lägga nedersta raden sist ifall golvet inte är helt vågrätt (där golv och vägg möts).
I mitt fall kommer nedersta raden bestå av kakel på vänstra sidan medans högra sidan av mosaik. Det blir ingen likadan rad längst ner nu eftersom den består av kakel och mosaik.....hmm... krångligt att förklara men jag hoppas någon förstår vad jag menar.... :-?
Så min fråga är om jag ska börja kakla nederst raden direkt?
Jag menar att jag kommer att dela på väggen lodrätt där vänstra delen kommer att bestå av kakel och den högra delen av mosaik.
Detta medför en tjocklekskillnad dör kakel möter mosaik, därav frågan om man ska spakla en lodrätt övergång mitt på väggen.
Angående lägsta raden så menar jag att när man kaklar så brukar man ibland lägga nedersta raden sist ifall golvet inte är helt vågrätt (där golv och vägg möts).
I mitt fall kommer nedersta raden bestå av kakel på vänstra sidan medans högra sidan av mosaik. Det blir ingen likadan rad längst ner nu eftersom den består av kakel och mosaik.....hmm... krångligt att förklara men jag hoppas någon förstår vad jag menar.... :-?
Så min fråga är om jag ska börja kakla nederst raden direkt?
Här gjorde plattis golvet först.
Dag ett lades golvet.
Dag två inleddes med att golvet fogades, därefter las en plast över golvet och arbetet fortsatte med väggarna.
Han tyckte nog det var lättare att få bort ev kladd från väggarna om det landade på plasten än om det landade på tätguckan.
Om man som amatör tänker göra väggarna först skulle jag verkligen rekommendera att man väntar med tätskiktet på golvet, det är lätt att tappa saker och få skador på tätskiktet som man inte vet om.
Dag ett lades golvet.
Dag två inleddes med att golvet fogades, därefter las en plast över golvet och arbetet fortsatte med väggarna.
Han tyckte nog det var lättare att få bort ev kladd från väggarna om det landade på plasten än om det landade på tätguckan.
Om man som amatör tänker göra väggarna först skulle jag verkligen rekommendera att man väntar med tätskiktet på golvet, det är lätt att tappa saker och få skador på tätskiktet som man inte vet om.
'MathiasS skrev:Här gjorde plattis golvet först.
Dag ett lades golvet.
Ja ! tätskickter på golvet lägger man bara ca 40 cm ut, & sen gör man överlapp på den biten när man lägger tätskicktet på golvet.
NU Äntligen har man börja riva ner den gamla våtrumstapeten. Gick mycket snabbare
än vad jag trodde. Varken golv eller väggar gjorde "mycket motstånd".
Däremot blev det kvar någon slags papp-skikt efter våtrumstapeten. Den ska väl bort
innan spacklingen/primer, antar jag?
Har bestämt mig för en vägghängd toa också (helt klart värt 1,5 tusing mer).
Alla väggar är lättbetong som är spacklade så jag har mer tur än vad jag trodde (turen vänder väl snart antar jag :
)
Snart ska man börja bila upp golvet för att flytta toa-avloppet futtiga 10 cm, puh....
//Dontino
än vad jag trodde. Varken golv eller väggar gjorde "mycket motstånd".
Däremot blev det kvar någon slags papp-skikt efter våtrumstapeten. Den ska väl bort
innan spacklingen/primer, antar jag?
Har bestämt mig för en vägghängd toa också (helt klart värt 1,5 tusing mer).
Alla väggar är lättbetong som är spacklade så jag har mer tur än vad jag trodde (turen vänder väl snart antar jag :
Snart ska man börja bila upp golvet för att flytta toa-avloppet futtiga 10 cm, puh....
//Dontino
bila för att flytta avlop tio cm är ju lugnt
jag har bilat upp hela golvet på 18 kvm och skall gräva ur 30 cm för att isolera och lägga golvvärme 
Låter intressant med ditt kakel och mosaik, skall bli kul att se hur fint det blir senare.
Låter intressant med ditt kakel och mosaik, skall bli kul att se hur fint det blir senare.
danieldanieldaniel skrev:
Jisses danieldanieldaniel!
I Ditt fall kan man verkligen prata om att bila.
I mitt fall var det 18 cm tjock betong som skulle bilas men kruxet var att det skulle vara "precis" runt röret för att kunna använda rörens anslutningar igen, dvs bilningen var nästan "rakt ner" i plattan.
Ett tag "in i arbetet" var mitt tanke att nu sk-ter jag i att behålla anslutningsrören och bilar upp hela golvet istället men jag fann mig till sans igen ....;D
//Dontino
PS. återkommer gärna med bilder angående mixen av kakel o mosaik.
Hej!
Ang. den eviga frågan : Vägg eller golv först ?
Min plattsättare som gjort flytgj. och tätskikt föreslog att jag bredspacklar
golvet med fix först sen är det lugnt att jobba med väggen utan att skada
tätskiktet . Enl. honom skulle han alltid vilja göra på det viset , men pga.
tidspress så går det inte .
mvh/s
Ang. den eviga frågan : Vägg eller golv först ?
Min plattsättare som gjort flytgj. och tätskikt föreslog att jag bredspacklar
golvet med fix först sen är det lugnt att jobba med väggen utan att skada
tätskiktet . Enl. honom skulle han alltid vilja göra på det viset , men pga.
tidspress så går det inte .
mvh/s
Jag gör samma sak fast i en halvt suterängplan. Dock 50 cm (10 makadam, 10+10 neopor (grafitcellplast), 8-10 cm betong). Det ger mig 10 cm ny härlig takhöjd samtidigt (får då 2,25 m).
Bra att tänka på att man ska ha ett kapillärbrytande skikt, därav makadam.
Bra att tänka på att man ska ha ett kapillärbrytande skikt, därav makadam.
Klicka här för att svara