4 299 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Rimlig räkning från rörmokarn?
Jag blir så glad över att se sånthär. Inte skadeglädje utan glädjen av att jag har hittat en såpass bra rörkrökare som gör att man blir fårvånad när man man tittar på fakturan.
Frågade honom när han lämnade prisuppgift om det verkligen kan bli så billigt som han säger. För jag hade fått prisuppgift från ett annat företag på mer än det dubbla med orden "men det brukar bli lite dyrare om det är många krökar eller svår installation".
Kollade sakerna på Rinkabyrör när jag hade funderingar på att göra det själv men jag hade fått betala runt 5k i material och hela fakturan gick på 7k. Utan ROT.
Man måste bli så sjukt besviken och irriterad när detta händer. Hoppas verkligen jag slipper det i framtiden.
Frågade honom när han lämnade prisuppgift om det verkligen kan bli så billigt som han säger. För jag hade fått prisuppgift från ett annat företag på mer än det dubbla med orden "men det brukar bli lite dyrare om det är många krökar eller svår installation".
Kollade sakerna på Rinkabyrör när jag hade funderingar på att göra det själv men jag hade fått betala runt 5k i material och hela fakturan gick på 7k. Utan ROT.
Man måste bli så sjukt besviken och irriterad när detta händer. Hoppas verkligen jag slipper det i framtiden.
Den här diskussionen finns i flera trådar som nimajneb skrev. En del tycker att påslaget ska försvinna helt och då istället kan hantverkaren höja timpengen. En del tycker att en viss procent påslag är OK. En del tycker att påslaget ska försvinna helt utan att hantverkar'n ska behöva höja timpengen.steve5432 skrev:Jag har själv gått i samma "fälla", betalade för hela jobbet kanske 5000 mer i material än om jag hade inhandlat det själv.
När jag nämnde detta för rörmontören blev han röd i ansiktet, röt till "det är fri prissättning" och satte sig i bilen och åkte därifrån. Känsligt ämne tydligen. Jga ville bara fråga om det var rimligt att jag skulle betala 2000 kr mer än hos rinkabyrör för exakt samma vattentäta skåp (tror det var vatette). Trodde först han hade skrivit fel på fakturan eller nåt.
Numera anlitar jag en bekant som är rörmontör för diverse småjobb, där köper han alla grejor på Dahls till självkostnadspris.
Självklart har den första rörmotören rätt, det är fri prissättning och det gäller för såväl hamburgare som rörnipplar... det är kunden som avgör om det är värt priset. Men tyvärr är det svårt i förhand att avgöra detta utan det brukar komma som en chock när fakturan ska betalas. Jag var själv på rörisen om vad han trodde jobbet skulle hamna runt när det nästan var klart, då jag hade avsatt en del pengar för det efter vad jag själv hade gjort överslagsräkning på (körde på löpande då en bekant hade rekommenderat denne rörmokare), det blev 13000 mer än det, då var det t.ex.12 arbetstimmar som dök upp från ingenstans som han defintivt inte hade gjort hemma hos oss. Dessa gick han efter mycket hårda och ytterst otrevliga diskussioner med på att stryka (för han orkade inte tjafsa med "såna jävla idioter" som jag och min fru tydligen var).
/S
Sen finns det ytterligare några små ändringar i dessa och kan diskuteras i oändlighet.
Jag som anställd tycker dock att detta är korkat svarat av rörmontören. Och en återkommande kund får man ju inte med denna attityden.
Klicka här för att svara