Vi håller på och renoverar vårt ena badrum och gör om allt i.o.m det. Vi har anlitat en firma som gör allt jobb förutom att rikta upp och gipsa väggarna samt taket. Vi har nu kommit till stadiet att måla taket. Tänkte måla direkt på gipsen, alltså inte sätt någon fiberväv under, dum ide eller helt ok? Kan man måla med vanlig takfärg eller ska man ha nåt för våtutrymmen? I badrummet har vi, förutom toalett och handfat , en dusch (ej duschkabin).
Tacksam får råd.

I BKR finns mig veterligen inga speciella krav på taket (jag är inte helt säker på detta dock). Du kan måla med en "vanlig" takfärg men ett hett tips är att välja en färg med glansvärde 20 eller högre. Tänk på att skruvhål och skarvar skall spacklas med våtrumsspackel. Tänk också på att högre glansvärde är mycket mer känsligt för synliga rollerränder.

Väv i taket kan minska risken för sprickor men förutsatt att ni remsat alla gipsskarvar med pappremsor inbäddat i våtrumsspackel så bör det i allmänhet gå bra att skippa väven.

Måla rakt på gipsen och använd våtrumsfärg (eller åtminstone en lite glansigare färg, typ glans 20 eller högre om ni har det ståendes och vill spara en slant).

Takfärg är lite för känslig i en fuktig miljö.

Våtrumsspackel i taket känns aningen onödigt.

Visserligen står det säkert så i målarna motsvarighet till Bkr men jag har då aldrig hört talas om allvarliga fuktskador i tak pga att man kört vanligt sandspackel där. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.