Badrum
nino: en liten fuskis är om du tar ur klämmringen och värmer mattan lite så du kan lyftan den några cm och palla upp med nått och ev. Blåsa luft från tex en kupevärmare under mattan. då kanske du kan få det hyfsat torrt och få tillbaka mattan med ny klämmring
nino: hör med en VVSbutik tror det finns standardsaker att köpa så var det iaf med min stol som påfyllningen gick sönder på
JOW: Ja, spela roll vad det heter... bara man vet vad man vill ha. Jag skrev det bara för att underlätta för TS att söka reda på vad hen än behövde veta. ;)
Såntsnack: Jag med familj planerar att bygga om lite. Badrummet ligger som prio 1. Men någon som kan referera till en bra och seriös firma i Malmö området? Tacksam för svar med länk till företaget!
hempularen: Jag var på väg att skriva att det där är tveklöst fusk. Men tvekar. Skulle man kunna hävda att skåpet utgör fuktspärr? Jag tror inte det, men är inte säker. Men det är ett ganska osannolikt sätt att spara på tätskikt, frågan är om det överhuvudtaget finns ngt. tätskikt på den väggen.
Stefan N: Det viktiga är hur det ser ut inne i brunnen med anslutningen av tätskiktet.
nino: plasten är nog ingen fara, man spacklar ju in massa plast, elrör, avlopp, nivåpinnar mm Frågan är snarare varför dom gjort så... Ligger avloppet under spacklet så kan det ju vara så att rörmockaren har satt ett förkort uppstick och det upptäckte man när man skulle till att spackla och därför proppade med en påse för att kunna sätta i en ny rörbit, istället för att avbryta
Nanda Devi: Tack så mycket :-). Känns skönt att det äntligen är klart, det svåraste var att välja en bra kombination i djungeln av allt snyggt kakel och klinker! Kakel, klinker och bård är köpta på Bauhaus, kommer dock inte ihåg namnet på dem. Handfatet är från www.dekodesign.se och kostade 1900:- plus frakt. Blandaren är vår favorit, den rinner som ett vattenfall ner i handfatet, det är
hempularen: Gränserna påverkas inte av en rörlig duschvägg. Eller av en kabin med öppningsbara väggar. Däremot så mäter man "runt" en fast vägg. Det har varit en del diskusioner om att den fasta väggen bara får räknas som avgränsare om den går ända upp till tak, men där vet jag inte vad som gäller. Hur man skall se på en duschkabin vet jag inte. Man kan tänka sig att se den mer som en
nino: ska man lägga klinker i tex en hall eller kök så ska det inte stålglättas det ska brädrivas, om man ska följa regelboken Stålar man så får man upp cementvatten till ytan och det blir för svagt, nackdelen med brädrivet är att det kan bli lite för ojämnt så då får man flytspackla. Tänk på att det är minst 3mån torktid (3mån med +18gradet och luftombyte) innan du kan klinkra,
andersmc: Om du nu vill bygga ventilation med hjälp av plaströr så är det väl bättre du använder plaströr som är avsedda för ventilation. http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_phpshop&page=shop.browse&category_id=3fe3e08d19c1fbd4d5b8c4c9b01d363f
Fred vom Jupiter: Vi köpte en svindyr Svedbergs i glas i höstas eftersom de billiga inte fanns i det mått vi ville ha. Det har en botten i gjutmarmor medan de billigare är i plast eller plåt. Gör mycket för stabiliteten och känslan. Visst skallrar den lite om man slår emot glaset men det är inom rimliga gränser. Om man vill dölja väggen bakom så tar man frostat glas.
Stefan Bengtsson: [citat] Touché! :D
Strulputten: Tack för info! Efter att ha bilat upp golvbrunnen (för gammal) och avloppet till toaletten (alldelels för nära väggen) så känns det bra att slippa flytta avloppet till handfatet.
peternicklas: Ja. ni har hittat felet och fått det åtgårdat. Detta hade jag varit nöjd med.
maja317: ja vilken av bkr el gvk, har jag inte bestämt, tänkte kolla m min släkting som kommer o se vad han tycker.. vilken föredrar ni? föreningen har sagt att de ska ordna och byta golvbrunnar, men stambyte är inte planerad... dock verkar det som att jag är ansvarig för rören som är synliga.... så dem kommer jag byta golv är betong och väggar är träbjälklag :) hmm ja det är en del att
Yrrol: Tänk er ett badrum. * Jag ska bygga färdigt en låda mot väggen, börjar vid golvet. * Att antingen ha ett fiskakvarium eller blommor. * Uppe vid taket blir en till låda med spottlights. Jag vill att hyllan är lagom hög för att lyfta fram prydnaderna från golvnivå. * Ett badkar är 52-68 cm högt. * Den byggda lådan är idag 90cm hög. Men funderar på eventuellt höja den till kanske
Lolle: Inte om det är upptaget i egenkontrollen. Gör man det själv så är det bra att dokumentera som vanligt. Är det däremot draget i golvet utan anledning så kan det bli kinkigt...
Langos: Hej! Jag flyttar snart in i ett 1,5-plans hus, byggt av Skanska 1971. I huset finns en våtrumskassett i "vattentät" betong. Badrummet ska vi renovera själva under nästa år och tänkte höra mig för vad som krävs i form av tätskickt? Är det samma procedur som vid en normal badrummsrenovering med 3 lager tätskickt osv eller har man någonting för att betongen är någorlunda vattentät?
Sulan_gbg: Har hittat att Farmacell fibergips och Farmacell Powerpanel klarar CC60. Har tänkt använda Farmacell fibergips. Någon som använt den innan? Kommentarer? /Sulan
KnockOnWood: He he, som avrundning på denna allvarliga historia skall jag berätta en lite lättsam saga från min egen verklighet. När mitt hus byggdes 2010 anlitade byggföretaget en kompetent och välrenommerad mattläggare för att sätta mattor på golv och väggar i bad/duschrum och tvättstuga. Ingen klinker eller kakel, bara plastmattor, jag är en enkel själ :) Av någon anledning (insolvens är
Stefan N: Denna kan i alla fall sköljas av i duschen så den borde ju va hyffsat vattentålig. http://www.bellevuepersienne.com/persienner.asp
sin: Tycker att det här är en mycket snyggare lösning än flisorna på första bilden!
Totem70: Efter förra sommarens översvämning i källaren blev det ombyggnad till tvättstuga. Angränsande toalett har vi dock inte gjort något åt, delvis på grund av ekonomiska skäl. Ingen av oss i familjen är särskilt händig, det har blivit mycket jobb för våra lokala hantverkare. Nu tänker jag ändå att det är dags att göra något åt detta elände till toalett. Det enda som sedan
fiaelia: Hej! Vi håller på att flytta in i ett hus och nu när vi helt plötsligt har mycket mer utrymme och fler badrum än i vår gamla sekelskifteslägenhet med wc- och duschskrubb om ca 1,5 kvm, så tycker man ju att det vore synd och skam om inte ungarna fick ett badkar att tvaga sig i. Huset är från 30-talet så det är möjligt att det stått ett badkar i källaren en gång i tiden, men i
roggabear: Vi planerar att göra om ett sovrum till toalett med Tolstol + handfat och ev en dushkabin. Om vi inte har dushkabin har jag förstått att vi enbart behöver tätskikt på golv + uppvik. Men vad gäller om vi väljer att installera dushkabin? Behöver vi då tätskikt på vägg?
steppen7: Jo jag har också sett det, men dels blir det inte så snyggt, dels kommer man inte kunna komma åt allt i vårt fall.
Rörkrökaren: [citat] Det är sant, men jag tror andersronn ville dölja hela avloppsinstallationen med ett golvmonterat skåp.