10 594 läst ·
26 svar
11k läst
26 svar
Behöver jag byta dessa stammar när jag renoverar badrummet ovanför?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har det gått så långt att det är rost på utsidan av ett rör som är målat, då kan man faktiskt räkna med att det är dags.
Dessa rör på bilden låg nergjutna i betonggolvet men hade otroligt nog inte läckt, det är bara min pappa som anmärkt på doften i mitt badrum..
Det var det värsta! Riktigt illa.
Ja, stammen till vasken (den som har små osynliga porhål som ger rostutväxter på sig) den skall jag byta. Eventuellt blir det även byte av stammen som grenar sig till wc, bidé och brunn, men den verkar vara i bra skick men visst, man vet inte hur de ser ut inuti..... Rörmokare med rörinspektionskamera skulle man kanske hyra in. Eller de där stammspolarfirmorna.
Ja, stammen till vasken (den som har små osynliga porhål som ger rostutväxter på sig) den skall jag byta. Eventuellt blir det även byte av stammen som grenar sig till wc, bidé och brunn, men den verkar vara i bra skick men visst, man vet inte hur de ser ut inuti..... Rörmokare med rörinspektionskamera skulle man kanske hyra in. Eller de där stammspolarfirmorna.
Byt åtminstånde det som går at byta utan större problem. Jag hade gjutjärn här, och den lodräta stammen är fortfarande kvar, men allt som är avgrenat vågrätt är nytt i plast. Även om det gamla jag tog bort såg fint och helt ut så var de nästan helt igensatta av skit. Fattar inte att det runnit nåt överhuvudtaget i dom rören...
Precis, gjutjärn är sega som fan men sätts igen som fan också. När de väl täpper till så krävs det en hilti bilmaskin för att få hål på skiten igen. Hur rören ser ut på utsidan spelar noll roll egentligen om de inte är riktigt dåliga där med.johansjostrand skrev:Byt åtminstånde det som går at byta utan större problem. Jag hade gjutjärn här, och den lodräta stammen är fortfarande kvar, men allt som är avgrenat vågrätt är nytt i plast. Även om det gamla jag tog bort såg fint och helt ut så var de nästan helt igensatta av skit. Fattar inte att det runnit nåt överhuvudtaget i dom rören...
Eftersom du initialt kunde tänka dig att ha rören kvar antar jag att du inte ska flytta på någon inredning.
Dvs alla avlopp ska vara kvar på nuvarande positioner.
Det borde då inte vara något större jobb att bila runt ett rör som ändå ska bort.
Du ska ju inte bila upp långa stora ytor för att dra avlopp utan bara sticka ned genom betongen.
Vidga befintliga hål.
Man behöver ju inte vara såååå försiktig då menar jag...
Det är vad jag tror...
Dvs alla avlopp ska vara kvar på nuvarande positioner.
Det borde då inte vara något större jobb att bila runt ett rör som ändå ska bort.
Du ska ju inte bila upp långa stora ytor för att dra avlopp utan bara sticka ned genom betongen.
Vidga befintliga hål.
Man behöver ju inte vara såååå försiktig då menar jag...
Det är vad jag tror...
Tack för alla svar! 
Som det ser ut nu så kommer jag att byta stammen till vasken (den som är synligt rostangripen).
Dessutom byta stammen i hallen som grenar sig till wc, bide och brunn (även om den ser bra ut utanpå) eftersom den kanske är igensatt inuti samt att jag troligen kommer att flytta brunnen någon meter till andra hörnet i badrummet.
Iofs så skulle man nog kunna bila upp ett spår ovanifrån och dra rör till nya brunnen, men det är antagligen lättare att borra hål underifrån från källaren för nya brunnen och dra nya plaströr i källartaket till nya brunnen.
Som det ser ut nu så kommer jag att byta stammen till vasken (den som är synligt rostangripen).
Dessutom byta stammen i hallen som grenar sig till wc, bide och brunn (även om den ser bra ut utanpå) eftersom den kanske är igensatt inuti samt att jag troligen kommer att flytta brunnen någon meter till andra hörnet i badrummet.
Iofs så skulle man nog kunna bila upp ett spår ovanifrån och dra rör till nya brunnen, men det är antagligen lättare att borra hål underifrån från källaren för nya brunnen och dra nya plaströr i källartaket till nya brunnen.
Hade inte behövt byta stammen med stick till wc, bide, brunn såvitt jag kan bedöma. Hade räckt att byta sticket till brunnen iom att brunnen flyttats.
Stammarna ser ut att ha kunnat hålla 40 år till.
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Stammarna ser ut att ha kunnat hålla 40 år till.
Jo, det är klart det är bättre med nya rör.
Sen hade det varit svårt eller omöjligt att dra om o byta tappvattenrören och värmerören utan att ta bort stammen. Jag var ju tvungen till byta tappvatten o varmvatten rör pga flytt av blandare o handuks tork.
Men jag ville visa att 45 år gamla stammar kan vara helt ok skick.
Sen hade det varit svårt eller omöjligt att dra om o byta tappvattenrören och värmerören utan att ta bort stammen. Jag var ju tvungen till byta tappvatten o varmvatten rör pga flytt av blandare o handuks tork.
Men jag ville visa att 45 år gamla stammar kan vara helt ok skick.
Nej nej nej, så ska du inte tänka!ohlgren skrev:
Tänk att du tog det vettiga beslutet och istället för att lägga pengar och tid på att köra ner en dyr kamera i avloppet för att som om det "är värt" att byta så la du denna tid och kostnad på att faktiskt göra det istället och kan sova lugnt om nätterna istället.
Även om det känns onödigt så är det inte det, jag anser att du gjorde helt rätt och byter det du kan och därmed minimera riskerna för framtida problem.
En liten tanke som du redan tänkt på antagligen. en renslucka vid golv hade nog inte varit fel för att lätt komma åt det gamla ingjutna avloppet.
Bra gjort TS!!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden