T
Tompa01: Jag tycker att det är snyggt när fogarna följer när det går. Det tar tid och planering men ser mer genomarbetat ut, som om man har brytt sig, inte bara lagt ut plattorna så snabbt som möjligt. Själv tittar jag på såna detaljer i andras badrum, men jag kanske är nördig. [bild]
9 svar · 3,5k läst
·
J
JerreEssberg: Jag har gjort mitt spegelskåp av en Billy-bokhylla från IKEA, alltså folierad spånplatta. (enklaste sättet att komma åt materialet) Jag hade gångjärn från ett annat spegelskåp, gjorde om Billy:n som jag ville ha det och beställde spegelglas från glasmästaren. Har fungerat i 3-4 år i badrum med dusch utan att det tagit någon synbar skada. Så gör du ditt i trä så blir det säkert
8 svar · 9,3k läst
nino
nino: jo systemet är nog ok, men jag har varit på flera ställen där det ser lika ut och då får man höra att plattsättaren fixar det där, är det tätskiktat med folie så är det "alltid" rätt iom att det finns manschetter till systemet
3 svar · 4,6k läst
·
O
OlaF: Precis som 3ple säger så rör vi inte tätskiktet på detta sättet. Slangarna tror jag går att knixa till utan problem. Förflyttningen är inte ens 2 cm. I värsta fall får de sätta ett par extra rörböjar för att det inte ska bli spänningar i slangarna vid kopplingarna.
4 svar · 2,4k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Har han misslyckats med att centrera mosaiken gentemot blandaren så har det ju inte börjat bra direkt... ...och flytta blandaren är ju mer problem med tätskikt och rörmanschetter m.m... ...men jag hoppar till andra tråden och kollar den ;)
2 svar · 1,7k läst
A
ankan_84: Uppdatering: Tog ner stolen och mycket riktigt så var det dåligt med fix bakom plattan. Men jag tog det säkra före det osäkra. Jag skar ut ett "öra" där toaletten knäckte sönder plattan och sitället så limmade jag fast en distans som stolen trycker på. Då jag mätte väldigt noga så blev inte glipan mer än några millimeter och det gick lätt att dribbla bort med svart silicon.
8 svar · 3,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Självklart sätter du korrekt rörmanschett för att boxen inte ska läcka mellan skvallerrör och tätskikt!
4 svar · 3,5k läst
Lolle
Lolle: Ja därför säger jag den tolkning som man gör byggtekniskt hos försäkringsbolagen (i alla fall de som ingår i våtrumssamarbetet, vilket är alla de vanligaste aktörerna). Där är den gemensamma tolkningen att värmeledningar är tillåtna att skarva i vägg och ingenting man nekar eller jämkar ersättning för. Däremot önskar man självklart en annan lösning om möjligt och
14 svar · 3,0k läst
·
O
OlaF: Vi har monterat vägghängd toalett men ser nu att den extra ljudisoleringsplattan tyvärr missades. Det är en halvcentimeter tjock PE-skumskiva som ska sitta mellan toaletten och vägg. Är det värt att plocka ner toaletten och sätta dit den? Vad är det för ljud den ska dämpa? Känns möjligen som lockljud men vi har mjukstängare så det kanske inte spelar någon roll då? /O
0 svar · 1,3k läst
lorens
lorens: Halloj! Har tänkt dra ut Rör-i-rör ur väggen i badrummet, tanken var tidigare att ha ett bubbelbadkar så rören gjordes inte så långa. Nu är tankarna ändrade till ett vanligt badkar så det blir väggmonterad blandare ovanför badkarskanten. Jag måste då dra ur rören ur väggen hyffsat långt ner och sen dra utanpåliggande rör upp till blandaren! Vilket C-C avstånd är lämpligt
0 svar · 2,3k läst
D
Dsl: Jag skall snart tätskickta/kakla för första gången och tänkte använda Casco eftersom det finns lättillgängligt. Blit lite nyfiken på vad TS använt för system. Wetblock finns ju inte med i någon av de 3 godkända systemen som Casco rekommenderar. Edit: Ser visst att et finns med i system 1, där man använder folie, men inte i något av de rollade systemen.
12 svar · 4,9k läst
L
lunxer: Aha, phew!
2 svar · 4,0k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Upptäckte av en slump nu att TS skrivit att det handlade om våtutrymme i källare där man normalt bara tätskiktar i duschzonen så därför ställer jag mig skeptisk till detta system helt och hållet. :) @tank77: Jag är alltid väldigt tydlig till mina kunder om att jag inte är medlem i BKR och det har faktiskt ännu inte varit någon som krävt detta kvalitetsdokument. Har varit i kontakt
11 svar · 2,8k läst
Globetrot
Globetrot: Ja, det är nog tekniskt svårt att ha det i trapphus och dushhörna.....tänker om tror jag
7 svar · 3,0k läst
F
frazze74: Hej! Jag har ett nybyggt badrum på 3,2 kvm. I ett av hörnen har vi varmvattenberedaren högt placerad med rör och vattenmätare under. Rören går ner i en upphöjd platå i golvet. Är det någon som har ett bra förslag på hur jag skulle kunna bygga in rör och mätare på ett smart sätt? Inte så snyggt idag:). Har en tanke att bygga ett skåp och sätta upp på väggen. Material? Hur
0 svar · 1,4k läst
G
Genvägen: Jag skulle helt klart välja golvvärme om det finns möjlighet. Vi kör vattenburet. Golvspån med frästa spår är avsedd för vattenburen golvvärme med 16-17mm slang.
1 svar · 2,2k läst
J
JohPaj: Jo köket går först! Däremot så försöker jag få fram vad mina renoveringar kommer att kosta mig, jag är en sån där tråkig typ som planerar ekonomin i detalj.
8 svar · 10,5k läst
·
B
b8q: [citat] Nej, vattenslingan ligger ingjuten i nederdelen av betongplattan (10 cm betong), medan elslingan ligger uppe i flytspacklet. De följer inte varandra.
6 svar · 1,3k läst
E
erik_qwerty: Hej, jag sparkar lite liv i en gammal tråd som fick dåligt med svar :) Hur gick det med den här lösningen? Jag renoverar en gästtoa och funderar på någon lösning med lös cistern till toaletten. Jag har funderat på en vanlig inbyggnadstoa men tänkt att det egentligen vore optimalt att använda en vägghängd skål tillsammans med en cistern placerad någon annanstans. Detta för att
3 svar · 5,7k läst
·
H
hempularen: Markisen: Du har givit en referens till en firma. Då gäller en del forumsregler. Jag vill att du fyller i din profil korrekt. Annars måste vi radera ditt innlägg.
11 svar · 16,8k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: En fläkt kostar så lite så stoppa in den plus ställ ner avfuktaren så den jobbar lite extra och "ligger på förhand" mot ökade fuktbelastningen
3 svar · 3,0k läst
sir_daniel
sir_daniel: Sedan fundera om du vill ha i trä eller komposit (för att slippa tråkigt underhåll i förtid med tanke på ökade fuktbelasrningrn jämfört med ett vanligt rum)
5 svar · 6,0k läst
sir_daniel
sir_daniel: En tanke slog mig, leta efter en beggad byggbarrack eller liknande som man kan "bygga in" i huset för en kortare tid (läs tills ni får bygglov för utbyggnaden) där kan ni våtrumssäkra om det inte redan finns ett duschutrymme (måla med våtrumsfärg och lägga plastmatta eller liknande) kanske inte blir snyggaste lösningen men löser problemet (speciellt om den är ~15m2 då man då
8 svar · 9,1k läst
M
MrTim: Har precis färdigställt ett badrum på 10m2, tog ca 60h med tätskikt och ytskikt. Hade jag vetat att jag fått ett resultat jag själv inte kunnat uppnå hade jag med lätthet betalat 40k. Tyvärr hade jag sett för många slafsjobb så jag fick lov att göra det själv. Det var inget för mig men jag vet att jag har ett till framför mig :(
17 svar · 3,5k läst
S
Sulan_gbg: Golvgipds är på plats, stumt och bra
8 svar · 7,9k läst
C
ConnyK: Skall begära några intyg när de lagt plastmatta inklunderarbete + all VVS i badrumet? Väggar har jag gjort själv Firman jag anlitade stor och välkänd inom VVS och har naturligtvisVVS behörighet och lika dant deras underentreprenör på matt/spakling har våtrumsbehörighet (också större firma). Hur brukar det fungera, har inte fått några papper än men det kanske man inte får.
0 svar · 1,2k läst
A
Anders D: En bugar för svaret!!
2 svar · 867 läst
A
Arthur Dent: Äntligen dax att börja bygga upp igen efter att ha rivit och bilat ut vårt gamla badrum i källaren! Men jag har stora bryderier kring hur konstruktionen bör se ut och hoppas på lite klok feedback från någon här på forumet. Har hittat många bra tips, men ingen tycks dela mina lite speciella förutsättningar med framför allt golvet. Hoppas någon har lust och ork att läsa vidare. Mina
0 svar · 2,9k läst
·
nino
nino: nu heter produkten K301 mix och den ska primas med vanlig primer fast blandningsförhållandet är 1:7 så jag hade fel, med dagens produkter
6 svar · 2,6k läst
T
trojlee: bilder?
13 svar · 1,2k läst
T
13 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.