Behöver jag byta dessa stammar när jag renoverar badrummet ovanför?
Huset o stammarna är från 1967.

Den lilla stammen går upp till vasken.

Den tjocka går till wc, bidé o brunn.

Vaskstammen ser ju illa ut men är kanske OK ändå?

Fått lite olika bud från olika badrumsfirmor.

• 2012-10-31 13.06.23 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-10-31 13.06.57 (Medium).jpg
    Skapa konto
  • 2012-10-31 13.07.15 (Medium).jpg
    Skapa konto
  • 2012-10-31 13.07.15.cropped (Medium).jpg
    Skapa konto
  • 2012-10-31 13.07.45 (Medium).jpg
    Skapa konto
vänd på det... törs du lägga 100.000 på badrumsrenovering och spara 2000:- på avloppet?

Man ska bygga så att den tekniska livslängden är 50år (tror jag det var), risken är att försäkringsbolaget prutar ner på ersättningen om det blir en skada som beror på att avloppet inte är bytt

Jag skulle iaf råda att byta rubbbet

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Det har ju börjat rosta så varför chansa?

Självklart byter du så mycke du kan plus gärna lite till
När du gör iordning badrummet så måste du byta golvbrunnen om den är äldre än ca -91 (andra kan det), så du måste i alla fall byta en del, då är det lika bra att byta så mycke man kan.

Vi har ett hus från 70 med första generationens plaströr, dessa har jag bytt det jag har kunnat, när jag hade taket i källaren öppet av en annan anledning, rören såg inte dåliga ut men plaströr som är 40 år gamla börjar bli ganska sköra.

Krilleman
Ja tusan! Klart dy byter ut dessa.

Inget att fundera på om du vill ha ett fungerande badrum i många år framöver.

Nja, kostar nog 10-15000 extra om byta stammarna enligt firmor som kollat. Måste ju borra upp hela golvet för kunna byta avloppen till wc, bidé, brunn, vask.

Jovisst ser vask-stammen illa ut men ser nog mycket värre ut än det är, eller? Räcker ju med en superliten por i gjutgodset för att det skall börja se ut som på vask-stammen. Är inte riktigt rost utan ngt annat tror jag. Jag har skrapat bort färgen och då ser det hur fint ut som helst, dvs helt slät gjutjärn helt utan ngn rost. Men visst, små osynliga porer är där säkerligen.

Den andra stammen i hallen till wc, bide o brunn verkar i bra skick. Firmor har sagt att de kan gott behållas. Vad skall man tro?

Vilken livslängd är det egentligen på gjutjärnstammar?

En firma sa att om man byter ut mot plaströr så måste de kläs in i gips i källaren pga av brandskyddsregler. Dvs att brand kan sprida sig från ett våningsplan till ett annat via plaströr - dvs från källare till badrum. Suck!!! Känns som det är en månraket som skall byggas......
Har firman rätt?

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Krilleman
ohlgren skrev:
Nja, kostar nog 10-15000 extra om byta stammarna enligt firmor som kollat. Måste ju borra upp hela golvet för kunna byta avloppen till wc, bidé, brunn, vask.

Jovisst ser vask-stammen illa ut men ser nog mycket värre ut än det är, eller? Räcker ju med en superliten por i gjutgodset för att det skall börja se ut som på vask-stammen. Är inte riktigt rost utan ngt annat tror jag. Jag har skrapat bort färgen och då ser det hur fint ut som helst, dvs helt slät gjutjärn helt utan ngn rost. Men visst, små osynliga porer är där säkerligen.

Den andra stammen i hallen till wc, bide o brunn verkar i bra skick. Firmor har sagt att de kan gott behållas. Vad skall man tro?

Vilken livslängd är det egentligen på gjutjärnstammar?

En firma sa att om man byter ut mot plaströr så måste de kläs in i gips i källaren pga av brandskyddsregler. Dvs att brand kan sprida sig från ett våningsplan till ett annat via plaströr - dvs från källare till badrum. Suck!!! Känns som det är en månraket som skall byggas......
Har firman rätt?

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Jag skulle säga att det är värt dom 10-15,000:- så får du rubbet nytt. Tänk på att om du får en skada täcker inte försäkringsbolaget mycket av den pga åldersavdraget!

Plaströr genom betongplatta kan man bradsäkra med vanliga brandstrypare i genomföringen tex dessa

Men din villa är väl inte uppdelad i olika brandceller? Då är detta helt bortkastade pengar.
En brandcell kan vara tex ett rum, varje lägenhet i ett hyreshus, osv...

ja jag tog kanske till i underkant...

Jag har inte hört att man måste klä in rören i gips, skulle tro det bara gäller flerfamiljshus

Hur är golvet uppbyggt i badrummet? Du kan mäta tjockleken på bjälklaget i trappen skulle jag tro

Är det ett gammalt hederligt mosaikgolv från 50-talet, isåfall så går det nog ganska enkelt att bila upp det och dra om rören och gjuta med EPS och flyta på det.

Ja det är mycket som man inte tänker på som tillkommer om man ska bygga ett säkert våtrum

krilleman_215 skrev:
Men din villa är väl inte uppdelad i olika brandceller? Då är detta helt bortkastade pengar.
En brandcell kan vara tex ett rum, varje lägenhet i ett hyreshus, osv...
Nej, inte vad jag vet. vanlig 1,5 plans villa med källare.
Så det hantverkaren sa stämmer inte alltså? Dvs jag behöver inte gipsa in plaströren?

Krilleman
Nej, högst osannolikt att du har brandsäkra dörrar som separerar våningsplanen...

Så brinner det i källaren så tar sig inte branden uppåt pga avloppsanslutningarna i ditt badrum är i plast...

Är inte "relina" ett alternativ? Sedan kan du fixa det kosmetiska på utsidan,

Kanske det är? Jag har inte satt mig in i tekniken. Får ta med det som alternativ.
Skall försöka få hit min rörmokare så får se vad han säger.
De här badrumsfirmorna har ju inte alltid koll har jag märkt - ofta är killen som kommer för och titta på jobbet ganska okunnig på både rörmokeri och el, det enda de kan är sätta fuktspärr och kakla.

Paul-Staffanstorp
ohlgren skrev:
Kanske det är? Jag har inte satt mig in i tekniken. Får ta med det som alternativ.
Skall försöka få hit min rörmokare så får se vad han säger.
De här badrumsfirmorna har ju inte alltid koll har jag märkt - ofta är killen som kommer för och titta på jobbet ganska okunnig på både rörmokeri och el, det enda de kan är sätta fuktspärr och kakla.
Kan ju bero på att Rörläggare är ETT yrke och Elektriker är ETT yrke...Snickare och plattsättare är också olika yrken... ;)
Du kan ju omöjligt tro att du ska hitta en kille som har alla dessa kunskaper. ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Kan ju bero på att Rörläggare är ETT yrke och Elektriker är ETT yrke...Snickare och plattsättare är också olika yrken... ;)
Du kan ju omöjligt tro att du ska hitta en kille som har alla dessa kunskaper. ;)
Visst har du rätt i det. Men jag hade hoppats att fler av de som kollat på badrummet haft lite bättre kunskaper på åtminstone rörmokeri, det blir ju en ganska meningslöst besök när det inte går att föra en diskussion med dem ang tappvatten och avlopp. Ventilation är också en sak som flera inte haft koll på alls. Om man nu erbjuder helrenovering av badrum då måste man ha insikt i mer än kakling kan jag tycka när man kommer och tittar på en kunds badrum.

Men naturligtvis har några haft ganska bra koll, medan några ingen alls i princip.

• Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
En del försäkringsbolag frågar idag om/när stammar och rör är bytta, Vi har haft ett långt korståg mot alla gamla stammar och rör och är nu i hamn vilket känns rätt skönt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.