En vägg i badrummet som jag håller på att bygga upp består av stående spontande plank 45 x 190 (gammalt hus).

Just denna vägg vill jag inte göra tjockare än nödvändigt eftersom varje centimeter är värdefull just här.
På väggen kommer det att hänga ett handfat.

Jag ska bygga enligt "våtrumsvägg 2012" och behöver då regla upp med 70mm-regel.
Kan jag skruv-limma fast 45 x 45 på dom existerande (stående spontade) 45 x 190-planken och räkna detta som om jag reglat upp med 90 mm?

Varför regla upp över huvud taget? Skruva dit våtrumsgips direkt på den spontade plankväggen förutsatt att den är jämn nog, lär ju bli hur stadigt som helst!

Det tror jag också, men ska man följa reglerna (om jag förstått dem rätt) så ska regeltjockleken i väggen vara 70mm.

Oavsett vad regler säger så lär en sådan vägg bli stadigare än en cc 30 vägg med 45x70 reglar. Känns otroligt onödigt att slå på reglar och plywood på en sådan vägg. Jag tror att du har fel angående reglerna i detta fall, men om nu reglerna är så korkade så skulle jag skita i dom. Det är ju snudd på idioti att regla ut och sen sätta plywood. Om du har behov av att dra vatten eller el i väggen må det vara hänt, men annars är det ju jättedumt, särskilt eftersom du verkligen behöver varje centimeter!

lägg flera lager med skivmaterial över, t.ex osb+gips, så lär väggen bli ännu styvare. det är inte bara reglarna som påverkar styvhelet, skivmaterialet kan också kompensera upp styvheten

Om jag skruvar 15mm plyfa direkt på planken och sedan våtrumsgips på det så kommer det ju bli stadigt så in i bängen, men det jag är orolig för är att det kan slå tillbaka mot oss om det skulle upptäckas efter en försäljning i framtiden och räknas som ett dolt fel.

Fotografera och dokumentera vad du gör. Stabilt lär det bli med ovanstående förslag. Det kan ju hända att logik är mer värt den dagen du ska sälja än hur det värderas idag.;)

Fotodokumentera allt du gör, som du sen visar eventuella köpare, samt berätta vad/varför du gjort som du gjort. Då kan det aldrig bli dolt fel, då köparen vet om hur väggen är uppbyggd.

Att man säger 70*45 i väggen är för att få en stabil vägg. Normalt reglas innerväggar med 45*45 och då kan det bli lite svajigt.
Dina bef. plank motsvarar väll en 70-stomme.
15mm plywood bakom våtrumsgipsen används för att få en stabil infästning för tex tvättställ.
Dina bef. plank räcker för att få en stabil infästning.
Är plankväggen ojämn sätt först OSB och sen våtrumsgipsen så blir det bra.

Regler må vara bra i många fall, men i vissa fall måste man ha lite sunt snickarförnuft. I detta fallet säger oss snickarförnuftet att det kommer bli väldigt stadigt med en spontad 2" plankvägg. Är den ojämn så skruva på en plyfa eller OSB.

En skruvlimmad 15mm plyfa på den där väggen och den kommer hålla för en bil som kör in i den :)

Tack för alla svar! :)

Alla verkar ju rörande överens om att det inte kommer bli några problem med stadigheten, så nu känner jag mej helt trygg på den biten.:)
Jag är dock fortfarande inte helt övertygad om att mina bilder + hänvisning till sunt förnuft kommer att vinna över någon som kommer och viftar med en regelbok om hur en våtrumsvägg ska byggas. :(

Vad är det för regler du tänker att dom ska hänvisa till? Jag antar att du ska ha kakel på väggarna. Då kan du välja att följa BKR eller GVK:s branchregler. Enligt BKR så ställs följande krav på väggarna:
"5.7.1 Väggar
Skivor som ska vara underlag för keramiska
tätskiktskonstruktioner på väggar ska vara av
tillverkaren rekommenderade och lämpliga
som underlag för tätskikt och plattsättning.
Skivor i våtzon 1 ska ha stabilitet efter nedfuktning utan att förlora sina tekniska egenskaper och vara motståndskraftiga mot mikrobiell tillväxt.
Kartongklädda skivor av gips ska inte
användas i våtzon 1 som underlag för tätskikt
och plattsättning eller som bakomvarande
skiva.
Träbaserade skivor ska inte användas som
underlag för tätskikt och plattsättning.
Skivväggar ska uppfylla toleranskraven
enligt tabell 43.B/HSD-1 AMA Hus.
Böjstyvhet
Skivornas dimensioner och antal ska vara anpassade till aktuellt c-avstånd mellan reglar
för tillräcklig böjstyvhet enligt skivtillverkarens
anvisningar."
Våtrumsvägg 2012 är inget man måste följa i vare sig BKR eller GVK, det är endast en utprovad väggkonstruktion som lämpar sig väl eftersom den är utprovad för att hålla tätt även när man gör skruvinfästningar där det saknas kortling!

Mikael_L
45 + skruv/lim + 45 = 90
Svar JA. Bara ytorna får såpass bra anliggning mot varandra att limmet verkligen tar som avsett och presstrycket vid limningen är OK så blir det lika starkt som en 90mm.

Men en 2" plankvägg måste ju vara väldigt stabil den också, det håller jag med om alla andra här.

En lekman funderar: sätter du bara upp en 25mm skiva på befintlig vägg så hamnar du ju på de "lagstadgade" 70mm, och kan köra på med tätskiktet eller våtrumsgips direkt. Eller är jag ute och cyklar på djup is nu?

Edit: man skruvlimmar upp skivan alltså.

skickat från en telefon nära mig.

En aspekt som inte bör förbises är att rörmokaren vill ha 70mm reglar för att kunna dra ett 50mm avloppsrör i väggen. Med 45mm reglar + skivor uppfyller du plattsättarens önskemål på styvhet, men rörmokaren måste antingen gå ner i dimension för tvättställets avlopp (kolla med rörmokaren om detta är ok) eller dra avloppet i golvet (ej godkänt längre så vitt jag vet - fast om du redan kommer använda ett befintligt avlopp på platsen kanske det är ok).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.