3 024 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
45 + skruv/lim + 45 = 90 ?
Jag håller med alla andra rörande stabiliteten. Det tycks ha blivit en väldig hysteri kring dolda fel. En konstruktion blir inte uppenbart felaktig för att man inte har följt ett regelverk som är påhittat av en branschorganisation. Är det inte så att ett dolt fel är ett sådant först om felet leder till ett haveri, eller skapat en mycket påtaglig risk för ett framtida haveri?
Det där med avloppet har jag inte bestämt till 100% ännu.bjomape skrev:En aspekt som inte bör förbises är att rörmokaren vill ha 70mm reglar för att kunna dra ett 50mm avloppsrör i väggen. Med 45mm reglar + skivor uppfyller du plattsättarens önskemål på styvhet, men rörmokaren måste antingen gå ner i dimension för tvättställets avlopp (kolla med rörmokaren om detta är ok) eller dra avloppet i golvet (ej godkänt längre så vitt jag vet - fast om du redan kommer använda ett befintligt avlopp på platsen kanske det är ok).
Jag måste bygga ett litet "schakt" alldeles bredvid för avloppets avluftning samt 2st 100mm spirorör.
Avluftningen finns redan där sedan gammalt och ventilationsrören kommer tyvärr "på fel sida" om detta för att kunna dra handfatets avlopp direkt in till stammen, men jag kan ju alltid bygga ut schaktet lite så jag kommer förbi.
Ska prata med rörisen innan jag bestämmer något.
Jag har exakt samma förutsättningar, dock med 34x100 spontad brädvägg. Jag har stort utrymmesbehov och får inte ens plats med en osb innanför våtrumsgipsen. Blir stadigt som berget. Mycket stummare än de väggar jag har reglat 45x145 med osb och våtrumsgips. Avloppet fälls in i brädväggen och även vattnet får precis plats utan att tumma för mycket på isoleringen i väggen. Ska se om jag hinner ta några bilder ikväll.
Klicka här för att svara