K
ktm250: [citat] Hela utrymmet räknas som våtrum och ska därför tätskiktas. Puts på tätskikt finns absolut. sök på våtrumsputs så finner du systemet med tätskikt under.
7 svar · 5,7k läst
Chaly
Chaly: Har också rimfree sen ett drygt år tillbaka. Lättare att hålla ren annars ingen skillnad. Inga nackdelar vad jag märkt än så länge.
4 svar · 2,0k läst
J
Jimron: [citat] Stämmer, dock är inte badkaret monterat så att det inte går att ta bort vilket möjligör i ett sådant skede om det skulle vara aktuellt.
23 svar · 2,6k läst
·
K
ktm250: [citat] Jag håller med BirgitS. Jag gjorde mitt badrum i höstas. 1,6 x 2,6. Jag har en rad i mitten med 3 spottar. Dessa tänder jag sällan då jag mest använder belysningen över tvättstället.
15 svar · 3,1k läst
·
jankalaika
jankalaika: Hej. Hur löste du problemet till slut? Jag har samma sak i mitt badrum :/
7 svar · 2,5k läst
·
J
Jörgen Ö: Enkla svaret är nej! Du behöver inte vara orolig, flytspackel orsakar inte fuktskador. I detta fallet bidrar det till att vattnet tar sig dit det ska.....till brunnen.
2 svar · 2,2k läst
·
H
Horace76c: Fortsätter i annan tråd då det slirar lite från detta trådämne :) https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-om-nivell-eller-fylla-med-eps.315418/
19 svar · 15,2k läst
hscn
hscn: Du ska inte spackla skivskarvar och skruvskallar. Om du behöver använda spackel där det är trasigt kan du använda kakel/klinkerfix. Använd Kiiltos eftersom det tillhör det godkända systemet. Finns en bra film på Youtube över tillvägagångssätt betr. tätskikt. [MEDIA=youtube]DQ_lFGPvimA[/MEDIA]
1 svar · 4,8k läst
T
Thomas_Blekinge: Du kan aldrig få brukarförbud. Det är husägaren själv som bestämmer (men även ta konsekvenser). För golvbrunn finns en gräns vid 1993. Om badrummet renoveras senare måste (enligt branchregler) en golvbrunn innan 1993 bytas till en nyare. Om renoveringen är utförd efter 1993 men golvbrunnen inte är bytt kan försäkringsskyddet minskar om det händer någonting.
2 svar · 1,4k läst
karin.liten
karin.liten: En bump i en oerhört gammal tråd kommer här! Tittar på något liknande, men med tanken att ha ett badkar innanför duschen. Får jag fråga hur det gick för er?
10 svar · 13,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det blir som att duscha i ett badkar och det går ju bra :)
1 svar · 1,4k läst
·
michfris
michfris: [citat] Säg inte det... har känt många gånger att det är alldeles för mycket jobb och för många moment.. Det konstiga är att de här sista smågrejerna, det är dom som drar ut på tiden vilket är retsamt; billig färg och listverk, enkla smågrejer som tar knappt en timme, DE blir skjutna på till "senare" när du själv vet vilka tunga moment man gjort tidigare. Din badrumstråd och
101 svar · 17,7k läst
·
M
Markho01: [citat] [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/rimlig-offert.320099/#post-3016699 Kolla in min offert, något större badrum dock.
2 svar · 1,3k läst
F
FRS05: För sent nu men var det så smart att dra vattnet denna vägen till köket? Borde väl funnits någon bättre väg att gå
2 svar · 1,6k läst
·
T
toolman77: Som sagts ovan, se till att den blir ordentligt isolerad. Funderade en gång på att göra badkar av en gammal mjölkkyl (betongtråg i plattan) men det bar omöjligt att få vattnet att behålla värmen då den helt saknade isolering och var tänkt att kyla...
3 svar · 648 läst
C
corre: Om du taget bort duschslangen och munstycket och därmed inte längre kan använda utrymmet som duschutrymme så är det väl att likställa med en tvättsuga.
1 svar · 1,3k läst
H
Hjärterkung: Tack för alla svar! :) Det känns bra att ni är enhälliga gällande detta eftersom förtroendet för byggherren är i botten (p.g.a. andra diverse saker). Som någon kommentera tycker jag arbetet i övrigt ser jätte bra ut, rakt och snyggt. Jag antar att jag är lite av en perfektionist och det gör så ont när det slarvas...
6 svar · 4,7k läst
BirgitS
BirgitS: Vet inte hur det är på matta med annars är det ju många som limmar fast saker i badrum, även sånt som är tungt som duschdörrar. Du skulle ju kunna pröva med att kontakta mattillverkarens kundtjänst och fråga om vad som fäster på mattan.
3 svar · 1,3k läst
B
Bubbeltrubbel: Har köpt hus med bubbelbadkar. Fullt medveten om att det kunde innebära noggrann rengöring körde vi igång rengöringsprogrammet med "SPA rörcleaner" I flytande form. Rätt bra äckligt resultat. Så vi körde igen. igen.. igen . Och IGEN. Det tar ju aldrig slut! Det bruna har visserligen minskat något men tar aldrig slut! Detta utan att vi använder badkaret mellan rengöringstillfällena.
0 svar · 1,7k läst
K
Klasklättermus: en matt våtrumsfärg är jotuns lady aqua(så kallad silkesmatt)
1 svar · 2,4k läst
T
Tosse: Om en firma gjorde detta 2016 så kan man ifrågasätta hela tätskiktsarbetet. Men in en tvättstuga på betongplatta är konsekvenserna av en läcka kanske inte så stora som sagt. Men det är klart du ska ha vad du har betalt för. Reklamera hos firman.
11 svar · 2,1k läst
·
K
klimt: [citat] Du har väl fått svar ovan men några tillägg. I föreningens stadgar finns angivet vilket ansvar som gäller för förening och medlem. När det gäller påverkan på det som föreningen ansvarar för så bör det vara ett tydligt och helst skriftligt medgivande / beslut som anger vad som gäller. Om det av något skäl blir problem i framtiden så är drt viktigt att veta vad som
6 svar · 1,1k läst
·
H
hemljuvahem86: Bor själv i Smålandsvilla och de verkar ha förkärlek för tajta badrum. är väl egentligen bara villa kalmar och dess syskon med 6m2 badrum som är något att ha. I de allra flesta husen är det skitsmå toaletter med inklämd dusch. Att få plats med lite förvaring och/eller skötbord är bara att glömma. Allra mest förvirrande är deras nya Drömminge med två små toaletter och ett
2 svar · 2,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det låter svårt att göra det du vill utan att byta ut våtrumsmattan. Jag tänker t.ex. på detta: [citat] https://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforingar Jag föreslår att du läser GVK:s branschregler och ser om de går att förena med vad du vill göra.
1 svar · 660 läst
W
Warleod: Har vägghängd WC sedan -86, har aldrig krånglat mer än fick byta en packning för ca 1 år sedan. Suveränt, kan ine annat än rekommenderas.
8 svar · 4,1k läst
·
R
RoBo: Troligtvis urstädade vid slutbesiktningen. Annars ser det ok ut.
3 svar · 1,6k läst
·
H
hempularen: Jag som inte är hantverkare är misstänksam mot den här typen av "systemprodukter" som säljs under eget namn av kedjor som byggmax, biltema osv. Detta är företag som i huvudsak sysslar med annat, de är vana vid att på kort varsel byta leverantör av skruv, målarfärg osv. Risken finns att en inköpare med dåligt underlag, och nära noll kunskap om systemet, byter leverantör på en
5 svar · 1,7k läst
kinshasa
kinshasa: Stort tack delux. Jag tar det till mig :-)
2 svar · 2,0k läst
H
huggan: Korrekt enligt vad? Lagen kräver inte det. Försäkringsbolagen kan kräva att reglerna ska följas, men den som utför behöver inte vara certifierad. Så frågan är vilka krav du har. Men vilket tätskikt bakom ska det vara? För lägger han en plastmatta som han sedan kaklar på så är det GVK som gäller.
1 svar · 840 läst
H
hempularen: Jag har rensat lite i tråden. /moderator
2 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.