Badrum
Krilleman: Jag är fortfarnade inte helt med på vad du eftersöker. Men en gissning är att en 20-gänga på blandarens utlopp du söker? Denna konverterar 15-gängan till storleken större, alltså 20 (3/4"). Packning medföljer så det är bara dra åt direkt på blandaren! Tillverkas av Trio-Perfekta. https://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/overgangsnipplar/rsk-8186778-overgangsnippel/ Kan köpas hos
Nötegårdsgubben: Jag hade satt badkaret på motstående vägg och satt in en separat dusch där badkaret står.
hempularen: Osäker på om jag tolkar rätt. Men de har alltså monterat ny brunn, men gjutit in de gamla i betong? Nu har de alltså slagit bort nedstickande rester? Om de gjort det rimligt försiktigt så bör inga skador ha skett ovanför golvet: OM det uppstått skador så bör det märkas med lösa plattor, synliga sprickor osv i golvet. OM betongen spricker så spräcks det nästan säkert hela vägen
bassetasse: [citat] Bra tips! Jag la allt smått och löst tjafs i flyttkartonger och ikeapåsar och satte ner i källarförrådet. Precis som hempularen säger: damm har overklig förmåga att smyga sig in ändå hur mkt man än plastar, tejpar, täcker över ect ect. Men alla ansträngningarna betalar sig i slutänden för minimera mängden damm när dax att flytta hem igen....
Peter 123: Första frågan är vilken typ av sten jag ska ha. Om jag förstår vad kompositsten är så är det stenmjöl som är blandat med lim? Det verkar väl vettigt att ha i ett badrum?
Miss A: Hej! Jag undrar om någon har erfarenhet att ta bort kalk från sjösten? Jag har haft mycket kalk på väggarna i duschen och kämpar med att få bort det. Ju mer medel jag tar på väggarna ju vitare blir golvet som är av sjösten. Någon som vet hur man ska få bort beläggningen så att golvet blir fint? Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Adrianna
BirgitS: [citat] Eftersom detta är forumet "Badrum" kan man nog anta att det gäller ett badrum med tätskikt. [citat] När det gäller golv-vägg-vinkeln är det, som rävlyan var inne på, viktigt att se till att man inte får silikonfog ända in till tätskiktet eftersom det skulle hindra vattnet bakom väggplattorna från att rinna ner till golvbrunnen. Eventuellt att det går bra att använda
Soulistic: Nu är badrummet klart. Spottarna är uppe i taket och så nu och jag provade ta ner en spot för att kika hur det ser ut under takgipset. Hann aldrig tidigare se när de gjorde innertaket då det gjordes när jag var på jobbet. Nu ser jag att de hade tagit ner den gamla ångspärren som var helt skadad men inte satt dit ny plast i taket. Är det någon risk med det? Behövs det inte eftersom
Cykelsvenssom: St [citat] Stort tack! Jag pratade med min röris och han trodde sig ha ett sånt verktyg någonstans :)
Krilleman: På Purus brunnar, med denna klämring, ska inte brunnsmanschetten synas vid korrekt montage. Så det är svårt att säga i efterhand om det är korrekt eller inte utan bilder under utförandet.
Martin321: Du fällde alltså ner en extra regel i mitten av ett befintligt cc60 bjälklag? eller kottlade du bara?
Robanne: [citat] Thanks, ja jag var inne på det lite själv faktiskt
Bernieberg: Vad skulle problemet vara med att skruvarna syns? Klämringens botten ska ju inte täta mot brunnen. Jag tycker att det är en mer genomtänkt konstruktion att klämringen inte bottnar, då kan man uppnå en bestämd klämkraft genom att föreskriva åtdragningamoment oavsett hur tjock manschetten är.
Kråkunge: [citat] Fast klorin konstaterade vi ju även i tråden (t.ex. #11) att det inte var nån hållbar lösning. Hur som helst åkte jag in till bygghandeln i eftermiddags och frågade dem där, och kom hem med en flaska Jape mögelfri som jag sprayat rejält med nu :) [citat] :) Och det är ju som sagt mycket tack vare hjälpsam och bra diskussion i min förra tråd. Som planen är klar, alltså. Ska
tank77: Bullshit att TarkoDry är bättre än valfritt foliesystem se bara på Länsförsäkringars senaste test där inte någon av plastmattorna TarkoDry eller Forbos variant klarade täthetstesterna, däremot gjorde ett flertal folievarianter det. Inga problem att byta en platta på folie och skulle det gå hål får man skarva. Är man inte försiktig så är det lätt att göra hål i plastmattan
Anna_H: karlmb och -RB-, ni missade att det ni diskuterar bröts ut till en egen tråd... https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaenda-kryss-eller-inte.313136/
Tosse: Om badrummet är från 50-talet är det nog dags att ringa en firma som renoverar det. Men om det är från 50-talet kanske det är dags för stambyte ändå - kolla med styrelsen. Låter orimligt att det skulle stå fullt med vatten under badkaret. Kanske sitter det lite löst. Eller så har underredet gett sig på något sätt av fukt eller ålder. Ett badrum från 50-talet är sannolikt inte
prototypen: Vänd centralen mot hallen, de flesta rör och trådar torde räcka. Protte
byggsson: Den här tråden kanske kan vara lite hjälp på vägen: https://www.byggahus.se/forum/threads/helkaklat-i-aelsbyhus-fran-1997.301111/
emalind: Hej och tack för svar och välkomnade! Badrummet ligger på övre plan och det är bjälklaget är av betong. Får väl hålla koll ifall det börjar synas i källartaket men förhoppningsvis kommer vi inte till det läget!
tank77: Lite fel på din rubrik för nog har du väl väggar i ditt badrum också:p Den totala ytan borde ligga runt 20-21 kvm och då blir priset istället 5000 kr/kvm, fortfarande dyrt men inte fantasisumman du presenterade. Med det sagt så är det väldigt dyrt i Stockholm eller så vill inte firman ha jobbet och skickar iväg en saltad offert. Jag som bor i östra Skåne gör det för en tredjedel
Anna_H: Kan du inte fråga om du får titta hos en granne hur de har löst det? Det finns duschväggar som har gångjärn på mitten, det bör fungera.
hempularen: Lukt kan bero antingen på någon otäthet mellan ”hinken” och brunnen. Eller på problem med avloppsavluftningen. Då sugs vatten ut ur vattenlåset om du spolar på toan. När allt är ihopsatt. Spola först lite i handfatet, kanske i köket och andra ställen med vattenlås, så du vet att inget annat lås är tomt. Spola sedan på toan och observera vattennivån i vattenlåset i brunnen.
epw: Göra rent fylla med silikon och klistra på något nytt över hålet. Kanske en ny mugghållare? En handdukskrok?
abygg: Tack för alla svar, valde ändå att bygga innerväggar även mot betongväggarna. Anledningen till att jag inte putsade upp är dels för el och vattendragningar men även för att utrymmet kommer delas upp med fler innerväggar.
KnockOnWood: Jo, man fäster ju numera toan med silikongummi i stället för med skruv. Och för att inte allt silikon skall tryckas bort mellan porslin och golv, ställer man toan på små pinnar/kilar så det blir plats för silikonet. Och oftast har man ju dessutom lite fall på golvet, som man behöver kompensera för. Från IFÖs monteringsanvisning: [bild] [bild] [bild]