Badrum
nino: Ardex har en hybrid fog, stark som en epoxi men lättarbetad som cement ( kanske inte riktigt då)
Åke: Renoverar duschrum. Golvkonstruktionen är träbjälklag med förstärkning av lättfyllnadsmassa (EPS-cement) enligt GVK. Göt lättfyllnadsmassan (150 mm) och täckte med plast eftersom jag inte hade tid att gå vidare. Plasten låg på i flera veckor och när jag tog bort den primade jag för säkerhets skull. När jag nu skulle gå vidare med armering, golvvärme osv så visar det sig att
nino: [citat] Man överlappar så klart golvmattan med folien alt skär tätt och sätter remsa över
blackarrow: [bild] Våtrumszoner är bra att känna till. Alternativ till ett klinkergolv skulle kunna vara ett utetrall-klick-golv tex: https://www.bauhaus.se/trallruta-akacia-30x30cm-5st-frp.html En "tempelduschkabin" kan väl till och med vara roligare än en kaklad dusch. Mulitfunktion med massageduschmunstycken. Man slipper vattenbelastningen, zon 0, på golvet oxå. Badrumsdrömmar om el:
useless: Golvmattan viks upp och väggmattan dras ner över golvmattan. Idiotsäkert så länge svetsfogarna i hörnen håller...
Mildredemil: Tack igen för förklaringen! Plattorna är helt fria från klister och fog, dvs de har släppt rätt "rent" eller vad man ska säga, dvs när jag lyfter på de plattor som lossnat så är de helt fria från klister. Så antagligen klistret från nätet som släppt. Hantverkarn var här igen och har nu tagit bort plattorna som satt löst + de som satt halvlöst och slipade bort en del av
pacman42: Japp. I linje med vad jag skrev tidigare.
peter_65: Tack, ledfäste till bottenventil heter det ju tydligen :)
PetraMari: [citat] Vi har förhoppningar på att kunna behålla det gamla taket framme då det är så fint samt lågt i tak i det blivande badrummet. Annars är ju helt klart alternativ 2 som du säger, med ny pärlspont.
useless: Ja, man ska inte sätta plastmattan direkt på timmerväggen... ;) Reglar man upp, sätter nån lämplig skiva och sen matta så har man ju byggt precis på det sättet som föreslås. Golvbjälklaget reglar man så att det blir stabilt nog för ett badkar. Å andra sidan är säkert ett bjälklag bestående av timmerstockar med 2-tums plank uppepå minst lika stabilt som modernare
Woodi: Stoppet kunde bero på en en massa saker men det jag kunde gissa mig till va en sättning under toastolen där det samlades massa gegga o stelnade. sen var det en 1x 90 graderböj o en 45 efter varandra sen vertikalt rör ner till en 90graders böj i källarplattn.
hempularen: Vi har nu två gånger med ca 1 års mellanrum fått in dold reklam, och raderat i den här tråden, från "rörjouren svenska AB". Det lustiga är att firman ifråga finns på svarta listan över företag som inte följer beslut från allmänna reklamationsnämnden. /moderator
Eddie76: [citat] Klart att det finns duktiga hantverkare som kan design men i dom tre badrum jag renoverat med olika hantverkare så har dom inte varit särskilt duktiga på det. Kan vara jag som är dålig på att välja hantverkare ;)
Anders243: Det svarta är väl tjära/bitumen som agerar tätskikt och borde inte innehålla asbest, dock kanske fog och fix gör det, så att skicka in ett prov som både innehåller fix samt lite av det svarta är nog inte fel. De flesta labben brukar kunna kika på flera delar för priset av ett prov om de kommer från samma område. Oavsett vad så kan det vara värt pengarna för att i efterhand slippa
DPPR: [citat] Om jag täpper igen ventilationen till tvättstugan då? Det finns nämligen en annan ventilation där också.
SueCia: [citat] Det ser onekligen ut som en flexslang för el, jag kunde bara inte komma på varför man skulle släppt ett rör på den höjden och så nära golvbrunn, men det kan ju kanske vara för bubbelbad såklart!
Jonatan79: Finns en typ av fil som man kan fila ner det som sticker upp innan fogning.
nikasp: Måste hänga på en fråga. Jag har kaklat tre ggr och dragit silikon och mjukfog med ganska schysst resultat. Men när jag anlitade firma för badrumsbygge (som blev helt perfekt i alla avseenden) såg jag att killen som gjorde plattsättningen hade en flaska glättningsmedel. Hur använder man det egentligen? Snyggar man till fogarna efter att de fått torka en stund eller? Glömde fråga och
Claes Sörmland: Standarderna säger våtrumsfärg i tak. Det kan ju aldrig bli vatten stående vid taket så att det ska tränga in vatten där är ju orimligt. Om nu inte de boende spolar taket med vatten regelbundet.
tank77: [citat] Typ alla tätskiktsfabrikat är godkända med väggnära brunnar, därav Schönox också: https://www.schonox.com/media/ttning-av-design-och-vggnra-brunnar_2015_low-res.pdf
Mobility: Tack för alla svar. Ja, till brunnen används purusplattan multi 300 med dom medföljande 13mm distansklossarna, dvs brunnen kommer 13 mm över golvspån (skrev fel tidigare). Då flyter jag hela golvet 13 mm först och sedan delar jag upp flytning av lokalfall och övrigt golv.
JIMMEN: I fall av tätskiktsproblem, kontakta tillverkaren av tätskiktet. Det finns ofta lösningar . DU vill ha ett sk. Undantagsmedgivande el. motsvarande. Basically;du får ett brev hem med deras påskrift på föreslagen lösning. Inget annat duger vid försäljning.
evacubanita: [citat] Tack ,jag tror att jag ska ta risken... önskar mig lyka till. Vi hörs...
dof: Har du plastmatta idag har du ju en typ av tätskikt och det funkar ju bevisligen bra för er. Vad sitter det på väggarna i dagsläget och vad blir det efter renoveringen?
morrekuling: Jag använde produkten och känner mig trygg med det. Tack för svar!