Byggahus.se

Golv till badrum/bastu

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Har skrivit ett inlägg under Bastuforumet men tänkte ställa frågan här också då det även omfattar badrum.
    (kopierad text från det inlägget) https://www.byggahus.se/forum/bastu/252031-renovering-bastu-tips-rad-mottages.html?perpage=15#post2224831

Hur ska jag göra med golvet?

Konstruktionen idag är ju oisolerad platta på mark.
    Första planen var att gjuta in vattenburen golvvärme och montera klinkers.
    Men ett problem jag har är att det får inte bygga för mycket på höjden 5-8 cm max men helst bara 5.
    Problem 2 är att plattan inte är direkt plan utan buktar ganska mycket ner i mitten av bastudelen.
    Problem 3 är oisolerad platta.
    Sen måste jag flytta avloppet också. Men det ska inte vara nå bekymmer.

Har läst runt ganska mycket på forumet och Google och det finns ju lite olika lösningar att tillgå men vill ändå ha lite feedback, förslag, lösningar.

Alt 1: Gjuta upp med cement direkt på plattan och gjuta in golvvärmerör i avjämningsmassan , typ 5-6 cm tjock platta. Sen avjämningsmassa samt tätskikt i kanterna och på duschplats samt klinkers på det.
    Fördelar - billigaste alternativet. med golvvärme (tror jag)
    Nackdelar - ej isolerat under, lång torktid på betongen, hur göra med tätskikt? kiilto keramix?

Alt 2: 30-50 mm isolering, Typ LK spårskiva 50 mm, Golvvärmerör på det sen avjämningsmassa , tätskikt hela golvet samt klinkers.
    Fördelar - isolerat golv, kan komma igång snabbar än alt 1.
    Nackdelar - underlaget är inte plant, är det tillräcklig stadigt, tål det att sättas i bastu, tätskikt kiilto folie?

Alt 3: Som alternativ 2 då fast med EPS cement istället. (isolerar sämre men underlaget behöver inte vara plant)

Alt 4: Skita i golvvärmen och snygga till golvet samt sätta klinkers direkt på avjämningsmassa. + tätskikt då givetvis.
    Fördelar - slipper tjorva med golvvärmen, billigaste alt.
    Nackdelar - ej isolerat under, golvkallt, hur göra med tätskikt? kiilto keramix?

Alt 5: Nått av ovanstående alt fast med plastmatta.
    Ja , alla mina funderingar har fått mig att på allvar sätta in plastmatta istället....

Hur hade ni gjort och varför?

2. F
    Medlem Nivå 8
    EPS med flytspackel på känns smartast. Någon isolering är nog bra att ha även om det bara är ett par cm. Jämför att ligga på marken och att ligga på ett liggunderlag. Det är en väldig skillnad.

Jag skulle vilja att isoleringen låg ordentligt an mot undergolvet, och om det är ojämnt under går nog spårade cellplastskivor bort. Man vill inte att de sviktar och rör sig för att de har ett mellanrum till plattan. EPS fyller ju ut överallt.

Kolla efter tunna rör för golvvärmen så att du slipper golvspackla alltför tjockt. det finns system som bygger mindre på höjden än de vanliga och då får du plats med mer isolering.

3. S
    Medlem Nivå 2
    Uppdatering.

I väntan på en offert så gör jag så mycket jag orkar och hinner. =)

Har bilat upp runt gamla brunnen och ersatt med en ny Purusmodell, även flyttat brunnen lite. Se bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150519_134104.jpg

Hur fäster jag brunnen. Så den sitter stadigt.
    Kan jag gjuta igen det jag bilat upp med snabbetong och gjuta fast brunnen i betongen?
    Golvet ska ju höjas och likaså brunnen men den kommer sticka ner så pass att man kan gjuta fast den.

Ang. golvet så kommer det bli typ alt 2- Med xps skivor (styrofoam) 50 mm, "limmade" i golvet med typ fix,(för att ta upp ojämnheter), 16mm golvvärmerör najad i armeringsnät, sen avjämningsmassa på det. tätskikt, klinkers.

Valde bort EPS cement då det dels blir dyrare samt sämre isolering än styrofoam. Hade jag kunnat gjuta minst 10 cm EPS hade jag nog kört på det men nu har jag begränsat med plats.

Men en sak i taget. Måste få fast brunnen innan jag gör något annat.

Tacksam för snabba svar. /Matti

4. J
    Medlem · Nivå 6
    Hej,

tänkte bara kolla om du har någon mer info kring hur du valde att göra med golvet tillslut och om du känner att du skulle ha gjort nånting på något annat sätt?

Har själv ett pausat tvättstuge-/badrumsprojekt där jag inte riktigt bestämt vad jag ska göra av golvet. Det lutar mot eps-cement trots att det ger mindre isolering. Anledningen är främst att det känns som att det blir mer arbetsintensivt att lägga skivor då jag först måste lägga på en avjämning på plattan pga ojämnt underlag.

All info är av intresse.

/H