Hej,
Har precis dragit igång en badrumsrenovering och märkte nyss att den ena väggen är lättbetong och inte gips. Tanken var från början att dra om vattenröret till toaletten, sätta konstruktionsplywood + gips och sen tätskikta. Nu märker jag dock att vattenröret är ingjutet i väggen och jag är rejält osugen på att spåra om för nytt vatten .
Mitt problem är att väggen är ruggigt ojämn och jag är tveksam till om jag vågar sätta gips direkt på den. Samtidigt känns det inte jättelockande att behöva slipa ner hela väggen för att få den jämn.
Lättast hade antagligen varit att spåra ur för ett par reglar, sätta plywood och sen gips. Då blir dock vattenröret för kort, plus att det tar rätt mycket av det lilla badrummets yta.
Kan man lägga på ett tunt lager puts för att få den jämn och sen sätta tätskikt direkt? Eller en gipsskiva utanpå och sen tätskikt?
Någon som har några bra förslag? Se bilder nedan:
Har precis dragit igång en badrumsrenovering och märkte nyss att den ena väggen är lättbetong och inte gips. Tanken var från början att dra om vattenröret till toaletten, sätta konstruktionsplywood + gips och sen tätskikta. Nu märker jag dock att vattenröret är ingjutet i väggen och jag är rejält osugen på att spåra om för nytt vatten .
Mitt problem är att väggen är ruggigt ojämn och jag är tveksam till om jag vågar sätta gips direkt på den. Samtidigt känns det inte jättelockande att behöva slipa ner hela väggen för att få den jämn.
Lättast hade antagligen varit att spåra ur för ett par reglar, sätta plywood och sen gips. Då blir dock vattenröret för kort, plus att det tar rätt mycket av det lilla badrummets yta.
Kan man lägga på ett tunt lager puts för att få den jämn och sen sätta tätskikt direkt? Eller en gipsskiva utanpå och sen tätskikt?
Någon som har några bra förslag? Se bilder nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
6mm renoveringstapet kanske funka?P ponper skrev:Hej,
Har precis dragit igång en badrumsrenovering och märkte nyss att den ena väggen är lättbetong och inte gips. Tanken var från början att dra om vattenröret till toaletten, sätta konstruktionsplywood + gips och sen tätskikta. Nu märker jag dock att vattenröret är ingjutet i väggen och jag är rejält osugen på att spåra om för nytt vatten .
Mitt problem är att väggen är ruggigt ojämn och jag är tveksam till om jag vågar sätta gips direkt på den. Samtidigt känns det inte jättelockande att behöva slipa ner hela väggen för att få den jämn.
Lättast hade antagligen varit att spåra ur för ett par reglar, sätta plywood och sen gips. Då blir dock vattenröret för kort, plus att det tar rätt mycket av det lilla badrummets yta.
Kan man lägga på ett tunt lager puts för att få den jämn och sen sätta tätskikt direkt? Eller en gipsskiva utanpå och sen tätskikt?
Någon som har några bra förslag? Se bilder nedan:
[bild] [bild]
Klicka här för att svara