44 106 läst ·
42 svar
44k läst
42 svar
VVC (Varmvattencirkulation) = onödigt o dyrt?
Tycker det är lite lurigt detta. Om jag duschar 60 gradigt framledning, sen åker jag på semester och mina varmvattenledningar sjunker från 60 grader ner till 25 som huset håller på sommaren. Sen kommer jag hem och ska duscha då har det stått 25 gradigt vatten i mina 10m långa varmvattenrör i en månad eller om man duschar en gång om dagen så står det ju ofta mellan 25-60 gradigt vatten stilla i varmvattenrören till duschen, tempen i rören ligger ju oftast där legionelle förökar sig, ingen fara?
Med tanke på den infon/tankeställningen ovan så undrar jag om det räcker att köra min lilla VVC-slinga på 10m på 40 grader som räcker för att hålla igång VV-växlarn och sparar då en del pengar då min VVC går i kulvert utomhus. Vattnet rör sig ju hela tiden och är väldigt litet system, hur mycket tillväxt kan man ha?
Med tanke på den infon/tankeställningen ovan så undrar jag om det räcker att köra min lilla VVC-slinga på 10m på 40 grader som räcker för att hålla igång VV-växlarn och sparar då en del pengar då min VVC går i kulvert utomhus. Vattnet rör sig ju hela tiden och är väldigt litet system, hur mycket tillväxt kan man ha?
Hej! Lustigt att påstå att det mest drar el hela tiden med en vvc-pump, där dom nya förbrukar 4-5W.Tompa21 skrev:Jag har funderat på VVC i min villa, men har fått höra av en röris att det är ganska onödigt, varmvattnet kommer i alla fall fortare efter mitt närastående stambyte.
Han säger att den drar el mest hela tiden, att det är en tveksam "lyx".
Vad tycker ni som är insatta eller har vvc, är det värt priset? :O
Hur är det förresten med vattenfelsbrytare, är det en bra investering?
Jag tycker att vvc är utmärkt att ha om man tycker det tar för långt tid, meningen med varmvatten är väl att det ska användas annars kan det ju kvitta
hakaner>>vad är skillnaden på om jag snurrar runt 40 gradigt vatten i min slinga mellan duscharna eller det sjunker från 60 till 25 grader i de 10m långa vattenrören som en villa utan vvc har?
Är det inte mer svårväxt för dem när vattnet cirkulerar hela tiden?
Sen har jag inte förstått poängen med vvc som min, som bara tar VV in till huset från fjärrvärmecentralen i förrådet 10m därifrån, sen har jag 10m långa vattenrör i huset som ska spolas ur innan jag får varmvatten, känns meningslöst?!
Är det inte mer svårväxt för dem när vattnet cirkulerar hela tiden?
Sen har jag inte förstått poängen med vvc som min, som bara tar VV in till huset från fjärrvärmecentralen i förrådet 10m därifrån, sen har jag 10m långa vattenrör i huset som ska spolas ur innan jag får varmvatten, känns meningslöst?!
Redigerat:
Har kört VCC i 10 år. 7min och 2h stilla under aktuell tid för behov.
Pumpen, en mini VVC från Grundfos har kärvat, tror det är 4 ggr under denna tid, med allt kortare mellanrum.
Den är delbar, så det går relativt enkelt att serva, men ändå inte kul.
Det kanske finns bättre pumpar idag.
Pumpen, en mini VVC från Grundfos har kärvat, tror det är 4 ggr under denna tid, med allt kortare mellanrum.
Den är delbar, så det går relativt enkelt att serva, men ändå inte kul.
Det kanske finns bättre pumpar idag.
Bambi, du har helt rätt, jag ville bara påpeka att det vore en
bra idé att köra VVC varmare än 40 grader.
Att temp'en sjunker i vanliga 10m ledningar & ofta ligger i
tillväxtområdet är ju inte heller optimalt.
Men om man använder ledningarna & därmed spolar ur dom
ofta så är nog risken relativt liten för problem.
bra idé att köra VVC varmare än 40 grader.
Att temp'en sjunker i vanliga 10m ledningar & ofta ligger i
tillväxtområdet är ju inte heller optimalt.
Men om man använder ledningarna & därmed spolar ur dom
ofta så är nog risken relativt liten för problem.
hakaner,
Jag instämmer att det är bättre att köra 50 grader VVC, men jag har 20m till tappställena från fjärrvärmecentralen, först 10m VVC å sen 10m rör utan VVC, så känns som sagt meningslöst.
Sen finns det ju inget sätt att komma runt det då i stort sett alla hus har 60 grader i framledningarna till blandare/tappställen som sjunker mot 20-25 mellan tappningarna=bra tillväxtmiljö. Men jag tror inte tillväxten är skadlig i den mängden som det blir när vattnet byts ut. Men utbytet blir ju inte mindre i min VVC, så fort jag tappar vatten så blir det nytt vatten i min slinga, plus att jag efter slingan harf 10m stillastående vatten som kommer först vid tappning varje gång. Så därför undrar jag om nån kan svara på om det är skadligt att köra lägre än 50 grader i VVC, eller skadligare än att bara ha 15m länga rör i huset utan VVC i små villor, jag förstor att stora vattenomlopp i hyreshus och dylikt attt 50 grader är ett måste, det är ju samtidigt framledning till deras tappställen. Jag har ju varmvattenväxlarn inställd på 60 grader.
Det är värre när det blir stillastående vatten vid avstängda rör och de som är anliggandes till dessa vid ombyggen mm.
Hoppas ni förstår min fråga?
Jag instämmer att det är bättre att köra 50 grader VVC, men jag har 20m till tappställena från fjärrvärmecentralen, först 10m VVC å sen 10m rör utan VVC, så känns som sagt meningslöst.
Sen finns det ju inget sätt att komma runt det då i stort sett alla hus har 60 grader i framledningarna till blandare/tappställen som sjunker mot 20-25 mellan tappningarna=bra tillväxtmiljö. Men jag tror inte tillväxten är skadlig i den mängden som det blir när vattnet byts ut. Men utbytet blir ju inte mindre i min VVC, så fort jag tappar vatten så blir det nytt vatten i min slinga, plus att jag efter slingan harf 10m stillastående vatten som kommer först vid tappning varje gång. Så därför undrar jag om nån kan svara på om det är skadligt att köra lägre än 50 grader i VVC, eller skadligare än att bara ha 15m länga rör i huset utan VVC i små villor, jag förstor att stora vattenomlopp i hyreshus och dylikt attt 50 grader är ett måste, det är ju samtidigt framledning till deras tappställen. Jag har ju varmvattenväxlarn inställd på 60 grader.
Det är värre när det blir stillastående vatten vid avstängda rör och de som är anliggandes till dessa vid ombyggen mm.
Jag blev färdig med rördragningen i våras, nu tar det ca 1 minut för vv, så jag funderar på att installera VVC i efterhand, är det besvärligare?
Ska man dra ett extra returrör till varje tappställe eller förgrening?
Röris körde 22 mm i källaren, i efterhand tycker jag 15 eller 18 hade räckt.
Han rekommenderade enskilda rör till varje våning (3), i efterhand skulle jag dragit enkelt med förgreningar. Jag körde LK pex 15 mm som stammar.
Jag har 2 stammar ut från bergvärmepumpen (BVP), 1 till de 2 köken och 1 till de 2 badrummen och toan. Kopplas VVC direkt på BVP, eller på stammarna?
Vad kan en VVC kosta? (jag drar de flesta rör själv)
Samtidigt tänkte jag installera vattenfelsbrytare, vad kan det kosta?
Ska man dra ett extra returrör till varje tappställe eller förgrening?
Röris körde 22 mm i källaren, i efterhand tycker jag 15 eller 18 hade räckt.
Han rekommenderade enskilda rör till varje våning (3), i efterhand skulle jag dragit enkelt med förgreningar. Jag körde LK pex 15 mm som stammar.
Jag har 2 stammar ut från bergvärmepumpen (BVP), 1 till de 2 köken och 1 till de 2 badrummen och toan. Kopplas VVC direkt på BVP, eller på stammarna?
Vad kan en VVC kosta? (jag drar de flesta rör själv)
Samtidigt tänkte jag installera vattenfelsbrytare, vad kan det kosta?
HejBambi skrev:hakaner,
Nu är jag väldigt ny inom området och funderar själv på vvc.
När vi har besiktningar för t.ex. kommuner så vill de ha runt 42-43 gr på vvc då det ska räcka. Är det inte en onödig kostnad att värma upp till 50 grC? Jag kommer hålla mig runt anvisningarna i så fall.
Har VVC sedan 2004 i kåken till köket och pumpen styrs med en timer (på 06-09, 15-23 varje dag) och vi har uppenbarligen överlevt hittills... 
Ibland har planerna funnits på att koppla VVC till en rörelsesensor i köket men det är bara planer än så länge. Värmer hus med bergvärme och kör legionellahöjning var 10:e dag via bervärmepumpen (Nibe fighter 1115).
Ibland har planerna funnits på att koppla VVC till en rörelsesensor i köket men det är bara planer än så länge. Värmer hus med bergvärme och kör legionellahöjning var 10:e dag via bervärmepumpen (Nibe fighter 1115).
M mandg skrev:Vi har VVC där hemma och jag tycker att det är väldigt bekvämt.
Dock blir det nog en aning dyrare, cirkulations pumpen drar lite ström samt att du får en lite större värmeförlust.
Men det är guld värt.
Värmeavgivningen från VVC-kretsen hamnar väl ändå inne i huset och värmer densamma, ungefär som ett element.
Så vad menas med 'värmeförlust' i så fall?
Däremot så är det påtagligt förståegligt att cirkulationspumpen bidrar med sitt till elstacken.
Vattenfelsbrytare är väl aldrig fel.
Sorry! Skulle varit 'förståeligt'.
Dels har man inte ett behov av uppvärmning hela året och dels så vill man kunna reglera uppvärmningen så att man får den där och när den behövs. Så en stor del av året är det en förlust, men inte hela året...
Klicka här för att svara