Badrum
volvo51: Vi tvättade med målartvätt och målade med snickerifärg för våtrum. Ser bra ut efter 3 år.
Krilleman: Generell skötselanvisning hittar du här: http://qbankfrontend.purus.se/deployedFiles/DriftOchSkotsel_PurusGolvbrunnar_SE_maint.pdf https://www.purus.se/produkter/produkt/ran/
michan82: [citat] Åå vad bra. Tack för ditt svar. Då vågar jag nog välja Ikea låter det som
Jörgen Ö: Ska du sova gott om nätterna så skulle jag rek att du berättar hur det ligger till! Tror nog att det var spacklingen som var orsaken till bakfallet, vill påstå att det är väldigt ovanligt att man klantar till plattsättningen på ett bra fall med spacklet, så bakfall uppstår. Du har iaf bra material i golv och väggar som tål ev fuktgenomträngning bra. Men som sagt, berätta hur det
Åsa Lund: Finns det typgodkännande för lösningen?
hempularen: Om tillverkaren har en instruktion för hur man skall kunna reparera tätskiktet så är den troligen OK. Men som sagt om du inte gör det här själv, så håll järnkoll på att hantverkaren verkligen stryker på minst 1 kg / kvm. Det går att ha folie även på massiva väggar. Men titta i monteringsanvisningen för det system du väljer, det bör anges vilka underlag man får ha det på.
Peter_K: Nu är allt utbytt så endast koppar kvar. Resten såg lika dåligt ut. [bild]
JTH: Nu har jag läst på och och funderat förhoppningsvis förstått rätt. (Hade kollat på några Youtube klipp innan jag frågade här, där gjorde dom som jag beskrev, alltså precis tvärtom. Fastnade i den tanken så det tog en stund innan polletten trillade ner...) Lutar åt alt.1 Skissade lite och fallet mot 3 väggar "inne" i duschen blir då 20mm/m och mot bakre vägg vid in/utgång blir
BirgitS: Nu är det ju svårt att bedöma färger på ett foto men kaklet längst till höger ser ut att vara aningens mörkare än ert mönstrade (om det inte stämmer i verkligheten så leta efter ett som är något mörkare, det finns ju många kakelbutiker). Det bör fungera. När det blir en stor yta av det så kommer det att upplevas som vitt förutom just de plattor som gränsar till det
VCM: Svårt att uttala mig om för- och nackdelar då jag aldrig haft vägghängt förut. Men nu testar jag - kan dela erfarenheter om några år! Min fundering nu var om själva inbyggnadsdelen dras med kända problem. När man bygger in flottörer, kopplingar och annat känns det som om saker kanngå fel med åren. Alternativet är ju att köra på vägghängd toastol, dvs. med cistern och mekanik i
nskogen: Intresset av att få se den färdiga fullösning var väl lagom svalt, men här kommer lite bilder ändå :) Gick loss och krossade lite spillplattor för att använda till mosaik. Gjorde bedömningen att mina kaklingsskills inte var riktigt tillräckligt goda för att kunna kakla in klacken på ordinärt vis utan att det skulle se bedrövligt ut. [bild] [bild] [bild]
etompau: IDO är ett vanligt märke, det borde inte vara några problem att få tag i originalreservdelar. Sedan kan man alltid fundera på om det inte är dags för en ny toalettstol. Dom kostar inte särskilt mycket och håller i 30+ år.
rävlyan: Är du säker på att det vita röret inte kommer från handfat/tvättmaskinsavlopp , ta på dig en gummihandske och känn nere i brunnen , det är en kant där nere under vattenytan som är öppen uppåt ( vattenlås ) och det sitter nog en massa skit där och som dj_fluffy säger så är den svarta en renspropp är den av gummi så var lite försiktig när du tar bort den så den skärs sönder
Staffans2000: Samma dimension som dina pålimmade reglar. Man skall inte joxa till det. Staffan
Mawe85: Fick du sålt det? :) helt otroliga färger man gillade på 70-talet...
ByggNiclas: Funderar på om mjukvaran är kopplad till byggahus.se för idag fungerade den igen. Väldigt märkligt. Återstår att se om d håller i sig..:)
Nybygggaren: Hej, Vi målade på befintligt kakel från -91 och lade in ny matta. Har fungerat fint i 4-5 år nu. Vi målade med våtrumsfärg (takfärg). Räkna med 4-5 strykningar i tunna lager. Vet inte hur det håller att duscha mot men med Kabin är det inga problem. Alla tror att det är nyrenoverat fortfarande :). Kostade 5000kr totalt och räknar med att det kommer fungera i 10 år.
fia_mstd: Försäkringar täcker sällan “mjuka värden" som att man upplever något som jobbigt eller en sänkt standard. De täcker verkliga kostnader som du kan uppvisa kvitto på, tex hotellboende om det anses behövas. Men jag skulle förankra det med försäkringsbolaget innan jag bokade rum.
topmount: Har samma fenomen på landet att inloppsröret blir varmt, känns som om "värmeväxlingen av utflödande vatten" överstiger nedkylningen av inkommande vatten. Koppar leder värme bra. Vår trycktank står i samma rum som varmvatten beredaren så inkommande vatten är inte speciellt kallt.
Shiraz: Hittade nordhem nääs handdukstork på rean och köpte en elvärmare löst. Nu måste jag fylla den men vet inte hur man gör, och jag hittar inget på nordhems hemsida heller.... Nån som vet.
HerrBerglund: Hejsan, Jösses, vart ska man börja, jag håller idag på att renovera vårat badrum fullständigt, det kommer garanterat en projekttråd om saken vid ett senare tillfälle, om hela huset säkerligen, men man vill ju samla på sig lite bilder och sådant för att kunna dumpa en större del läsning vid ett och samma tillfälle. Så jag fattar mig hyfsat kort nu för att jag behöver lite
hscn: Ett klokt beslut. Det är inga bekymmer att såga ut för spishäll, kanterna döljs av hällen och skivan har stöd under. Att göra ett synligt urtag i en dörr är förenat med vissa svårigheter och risker. Urtaget bör helst vara runt med tanke på risk för brottanvisningar. Ett perfekt runt hål med sticksåg är en utmaning. Inte kul om man råkar få urslag i en skiva för flera tusen.
AB01: [citat] Tackar! Löser detta imorgon så återkommer ja med bild!
Stickan56: [citat] Om du menar det som blänker i bilden så är det vatten. Stickan
Bockstensmannen: Om man nödvändigtvis skall ha rör upp genom golvet så förordas ju att bygga en låda som man tätskiktar både bakom mot väggen sedan runt lådan. Men hur är det om man istället gjuter upp en fyrkant runt rören som man sedan tätskiktar och kaklar? Inga rörskarvar ingjutna såklart.
ktm250: [citat] Hela utrymmet räknas som våtrum och ska därför tätskiktas. Puts på tätskikt finns absolut. sök på våtrumsputs så finner du systemet med tätskikt under.
Chaly: Har också rimfree sen ett drygt år tillbaka. Lättare att hålla ren annars ingen skillnad. Inga nackdelar vad jag märkt än så länge.