När temperaturen ute är runt nollan brukar vår duschfläkt gå på hela tiden (då den bl a styrs av luftfuktighet).
Det droppar ner i fläkten från ventilationshålet på taket och brukar vara så någon vecka den här tiden på året.
När jag skulle justera styrningen av fukt, så såg jag att den lampspot som sitter bredvid också droppar. Jag tog ur den och känner efter, men kan inte känna att det är någon fukt på andra sidan takpanelen. Tror inte att det kommer ifrån att man just duschat eftersom det är någon droppe där oavsett på dagen.

Vad kan det vara?

• Tak med öppen duschfläkt och avlägsnad lampspot som visar droppspår, i en diskussion om fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en hand som håller en lampspot med kondensdroppar vid ett öppet ventilationshål i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det första man misstänker är väl en bristfälligt isolerad ventilationskanal, som gör att kondens bildas när fuktig luft trycks upp, och sedan kondenserar när den slår av. Orsaken kan också vara för lång kanal i relation till fläktens kapacitet.
Med tanke på närheten kan man ju misstänka att fläkten orsakar även droppandet vid lampan.

Finns det ångspärr monterad?

Ok, det är två veckor om året det brukar inträffa. En vecka på våren och en på hösten.
Ingen av oss i familjen när händig så i så fall behöver vi ta dit någon hantverkare (vilken?) som fixar det.

Eller kan man låta det vara som det är?

Kanske det bara är när det är som värst som ni märker fenomenet?

En ventilationsfirma är väl närmast till hands..

El och vatten i kombination är ju aldrig lyckat..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.