39 062 läst ·
102 svar
39k läst
102 svar
Snickarn kaklade med kakel från olika bränningar!
Ah, ok, vad skönt. Åtgärden är redan gjord hos grannarna och jag blev lite osäker när jag hörde om lösningen. Har inte kollat upp det mer eftersom olyckan (i värsta fall) redan var skedd och grannarna verkade nöjda.Beltis skrev:
Nej, det var lite så jag tänkte, men de har kanske gjutit igen och gjort nytt tätskikt. Men hur blir det då vid vägg? Ja, jag har inte funderat över detta så mycket, det dök upp i huvudet nu igen när jag läste denna tråd.
Grannarna fick nog åtgärden för cirka två år sedan (två grannar) och jag hörde om det för cirka ett år sedan.
De hade fått anmärkningen på slutbesiktningen och efter det fått åtgärden. Om de låtit besiktiga åtgärden vet jag inte, jag känner bara att det inte känns helt bra. Hade det varit jag så hade jag kollat ut åtgärden mycket noggrannare, men det är jag. Och, som sagt, jag säger inte att det är fel, jag blev bara nyfiken på att slänga ut frågan nu när den dök upp i tråden. Känns som att jag är OT nu, dock. Ursäkta för det.
Grannarna fick nog åtgärden för cirka två år sedan (två grannar) och jag hörde om det för cirka ett år sedan.
De hade fått anmärkningen på slutbesiktningen och efter det fått åtgärden. Om de låtit besiktiga åtgärden vet jag inte, jag känner bara att det inte känns helt bra. Hade det varit jag så hade jag kollat ut åtgärden mycket noggrannare, men det är jag. Och, som sagt, jag säger inte att det är fel, jag blev bara nyfiken på att slänga ut frågan nu när den dök upp i tråden. Känns som att jag är OT nu, dock. Ursäkta för det.
Ibland undrar jag om vi måste skriva en checklista åt badrumsbyggarna, så dom vet vad dom ska göra när vi anlitar dom, för att göra det vi inte kan, inte hinner, inte ids, göra själv.
Typ:
* Är reglarna på korrekt cc, är dom fastsatta?
Om inte gör om det nu, det blir krångligare, dyrare och du får mer tidsbrist om du ska fixa till det senare.
* Är vatten, avlopp och eldosor på plats?
Om inte stoppa arbetet nu och meddela uppdragsgivaren, det blir krångligare, dyrare och du får mer tidsbrist om du ska göra om allt senare.
* Verkar vatten och avlopp korrekt map på avstånd från vägg, avstånd från varandra och sticker rören ut tillräckligt. (Här måste man kanske skriva ut alla mått också, och noga ange, med stora feta bokstäver att det är mm, - inte tum, goner, eller något annat mått.)
Om inte, gör om det nu, det blir krångligare, dyrare och du får mer tidsbrist om du ska göra det senare.
* Är det spacklade fallet korrekt , i x-led, i y-led, i minst 3 vinklar till mellan dessa.
(OBS, fallet ska vara mot brunnen, det betyder alltså att det ska luta nedåt mot brunnen, och lägger du ut en kula ska den alltså rulla mot brunnen!)
Är inte fallet korrekt, gör om det nu, det blir krångligare, dyrare och du får mer tidsbrist om du ska göra det senare.
* Har du tätskiktat all yta.
Om inte, gör om det nu, det blir krångligare, dyrare och du får mer tidsbrist om du ska göra det senare.
* Du har inte glömt manschetter, eller ett lager med något, t.ex. gucka. Har du skurit brunnsmanschetten korrekt, med därtill avsett verktyg.
Om något saknas eller är fel, gör om det nu, det blir krångligare, dyrare och du får mer tidsbrist om du ska göra om det senare.
* Är keramiken det som kunden beställt?
Råder minsta osäkerhet kontakta kunden. Det blir jobbigare, dyrare och du får mer tidsbrist om du ska kakla om allt senare.
* Är keramiken av samma batch och har korrekt färg?
Åk och byt till korrekt keramik, det är enklast att göra i detta skede.
Grattis. Nu är du i mål. Och du kommer ha en nöjd kund som pratar gott om dig, och du slipper det som du brukar kalla "tjafs" och du slipper backjobb, jobbiga ogina besiktningsmän ev tingsrättsförhandlingar och annat skit som kan göra din vardag jobbig.
Typ:
* Är reglarna på korrekt cc, är dom fastsatta?
Om inte gör om det nu, det blir krångligare, dyrare och du får mer tidsbrist om du ska fixa till det senare.
* Är vatten, avlopp och eldosor på plats?
Om inte stoppa arbetet nu och meddela uppdragsgivaren, det blir krångligare, dyrare och du får mer tidsbrist om du ska göra om allt senare.
* Verkar vatten och avlopp korrekt map på avstånd från vägg, avstånd från varandra och sticker rören ut tillräckligt. (Här måste man kanske skriva ut alla mått också, och noga ange, med stora feta bokstäver att det är mm, - inte tum, goner, eller något annat mått.)
* Är det spacklade fallet korrekt , i x-led, i y-led, i minst 3 vinklar till mellan dessa.
(OBS, fallet ska vara mot brunnen, det betyder alltså att det ska luta nedåt mot brunnen, och lägger du ut en kula ska den alltså rulla mot brunnen!)
Är inte fallet korrekt, gör om det nu, det blir krångligare, dyrare och du får mer tidsbrist om du ska göra det senare.
* Har du tätskiktat all yta.
* Du har inte glömt manschetter, eller ett lager med något, t.ex. gucka. Har du skurit brunnsmanschetten korrekt, med därtill avsett verktyg.
Om något saknas eller är fel, gör om det nu, det blir krångligare, dyrare och du får mer tidsbrist om du ska göra om det senare.
* Är keramiken det som kunden beställt?
Råder minsta osäkerhet kontakta kunden. Det blir jobbigare, dyrare och du får mer tidsbrist om du ska kakla om allt senare.
* Är keramiken av samma batch och har korrekt färg?
Åk och byt till korrekt keramik, det är enklast att göra i detta skede.
Grattis. Nu är du i mål. Och du kommer ha en nöjd kund som pratar gott om dig, och du slipper det som du brukar kalla "tjafs" och du slipper backjobb, jobbiga ogina besiktningsmän ev tingsrättsförhandlingar och annat skit som kan göra din vardag jobbig.
Kakel på kakel kan inte åtgärda ett regelrätt bakfall utan är en åtgärd som kan hjälpa vid estetiska klagomål.
Såvida inte det finns tydliga indikationer eller dokumentation på att fallet är korrekt på tätskiktsnivå och att man sedan endast misslyckats vid kaklingen så skall hela göras om. Mig veterligen finns inget sätt att kunna bygga upp ett korrekt fall och få en bra anslutning mot vägg och golvbrunn på ett redan färdigt utrymme. Tyvärr
Såvida inte det finns tydliga indikationer eller dokumentation på att fallet är korrekt på tätskiktsnivå och att man sedan endast misslyckats vid kaklingen så skall hela göras om. Mig veterligen finns inget sätt att kunna bygga upp ett korrekt fall och få en bra anslutning mot vägg och golvbrunn på ett redan färdigt utrymme. Tyvärr
Förstår det, men detta är inte rollat tätskikt. Och förslaget till åtgärd finns i besiktninsmannens protokoll, så det räcker som trygghet för oss.miksil skrev:Jag hade också problem med badrummet som man ville lösa genom att sätta kakel på kakel.
Jag krävde att de skulle få ett ok från tätskiktstillverkaren först, men det kunde man inte få fram. Tätskiktstillverkaren kunde inte garantera att tätskikten klarade av dubbla tyngden från två lager kakel (rollat tätskikt). Och utan intyg att badrummet följde normerna så var inte jag intresserad av den metoden.
Good for you!miksil skrev:
Det är ingen granne som bett mig om något råd direkt, och komma och vara någon besserwisser över ett år efter åtgärden är ju ingen vits. Det som är bra är att grannarna är nöjda med sina åtgärder, men det var också skönt att höra att jag inte är överdrivet petig när det inte kändes bra i magen när de berättade.
Vi har jagat våra hantverkare och även husleverantören på andra stora grejer och när man pratar med dem kan man få för sig att man bara är överdrivet gnällig.
Vi har fått bråka och tjafsa hur länge som helst och när man till slut vägrar betala samt kallar till besiktning så får man rätt med råge. Vad är det frågan om då undrar jag? Vare sig byggaren eller husleverantören har gett oss en enda millimeter utan att vi fått ha särskild besiktning och allt vad det heter.
Men tydligen ska man vara så "krånglig". Min känsla, jämfört med våra grannar, är att de flesta inte är det. Alla grannar vi pratat lite mer med är missnöjda, ibland smågrejer, men även i stora saker. Men ingen håller inne pengar, eller ens betalar för en egen besiktningsman. Vi är 17 hus nu på gatan och vi är de enda som tagit egen besiktningsman. Baserat på den lilla undersökningen på min egen gata tror jag att de flesta byggherrar som är vanliga konsumenter skulle behöva mycket mer stöd i byggprocessen.
Oj, vad jag svävade ut
Jag är tveksam till att hantverkaren behöver göra om detta. Finns undantag i paragraf 20 konsumenttjänstlagen.Y Yohannaloof skrev:Tyvärr är det så att ni inte ser hela badrummet, bara väggen där det är värst, o inte ens hela den ser ni. Det är plattor överallt på ska väggar som ät precis så som ni ser oregelbundet placerade och med färgskillnad. Kanske 20% av kaklet är åt det gråare hållet...
vore intressant o veta om någon varit i samma sits? Någon hantverkare som vet vad man kan kräva? Hoppas innerligt att besiktningsmannen iaf kan komma med en åsikt, även om det inte blir ett officiellt sådant, så vi inkl. Hantverkaren vet vad vi bör göra...
Min magkänsla är att det bör göras om, allt. Men vem står för det???
E = entreprenör.
Du har köpt en tjänst av en näringsidkare vilket innebär att konsumenttjänstlagen är tillämplig.
Eftersom att E har köpt in materialet till bygget så ansvarar han också för eventuella reklamationer av sådant material.
Du har endast avtal med E vilket är väldigt bra i fall som detta. Eftersom E kan inte hävda att det är fel på materialet och att han inte ansvarar för det... för det gör han eftersom han är den som har sålt det till dig.
Vi kan också konstatera att där är förmodligen fel i tjänsten och E är den som är ansvarig för detta eftersom du bara har ett avtal.
Dock skulle ett avhjälpande av detta fel innebära en stor olägenhet för E och en stor kostnad. Det finns en stor risk att även tätskikt skadas om plattorna rivs ut.
Vilket innebär att både tätskikt och plattor måste göras om vilket förhållandevis till arbetet som gjorts är en stor del.
Samtidigt finns det inget kännt fel i utförandet av varken tätskiktet eller plattorna.
Det finns endast en viss nyans skillnad mellan olika plattor. Så kan plattor se ut men det var inte vad ni hade beställt.
Man får ändå konstatera att det är ett rätt litet fel i förhållandevis till den olägenhet som blir för E i form av kostnad och arbetsinsats för att rätta till det.
I paragraf 20 konsumenttjänstlagen anges följande:
”20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.”
Ni kommer kunna använda badrummet även om felet inte avhjälp och arbetet är korrekt utfört medan det samtidigt är en stor kostnad för E att rätta till felet det innebär att olägenheten och kostnaden som drabbar E är oskäligt stora i förhållandevis till det fel ni vill ha avhjälpt.
Jsg hade därför försökt komma fram till en kompromiss med E antingen ett prisavdrag eller att ni t.ex delar på kostnaden för göra om hela badrummet.
EDIT: såg nu att tråden var gammal och att det verkar ha varit fler fel i badrummet ? Men att det löst sig.
Klicka här för att svara