Hej!
Har en fundering hur man gör med själva vändningen i ett golvbjälklag.
Jag kommer montera en 45 regel som installationsutrymme.
Gör jag det så kommer endel av golvvärmeslangen innanför installationsutrymmet.

Flyttar jag ut spånskivan hamnar ju själva spåret för golvvärmeslangen utanför golvbjälken.
Enligt LK’ beskrivning står det såhär.

”Fräsning av vändspår, tillse att vändspårets inre radie vilar på minst 10 mm av regeln”

Har kollat på lite bilder på hur folk har gjort. Men där verkar spårningen vara lite hejsvejs.

Man vill ju inte att böjstyvheten ska försämras.

Svårt att förklara.
Men det blir ju så när man lägger golvet först. Sen reglar på ytterväggen.
Säkert ett icke problem, för den som kan.
 
  • Interiör byggarbetsplats med golvvärmeslangar, spånskivor och golvbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar fräsas ett nytt spår mellan de två längsgående som slangen vänder i.
Om det försvagar golvet beror på ytsiktet. Med laminat eller parkett så kommer viken fördelas och det är sällan det blir så hög belastning precis mot väggen. Du har ju en golvregel strax utanför i bilden som kommer ta lasten.
 
Som sagt, du bör lägger förstärkningar under skivan där du fräser vändspåren. Skivan har nästan ingen bäjstyvhet alls längs ett spår. Även om du har ett ytskikt som kan ta hand om belastningen, så skall ju skivan överleva byggtiden. Och rent formell bör man kanske inte lita på styvheten i en laminatskiva.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.