44 078 läst ·
42 svar
44k läst
42 svar
VVC (Varmvattencirkulation) = onödigt o dyrt?
Sida 1 av 3
Jag har funderat på VVC i min villa, men har fått höra av en röris att det är ganska onödigt, varmvattnet kommer i alla fall fortare efter mitt närastående stambyte.
Han säger att den drar el mest hela tiden, att det är en tveksam "lyx".
Vad tycker ni som är insatta eller har vvc, är det värt priset? :O
Hur är det förresten med vattenfelsbrytare, är det en bra investering?
Han säger att den drar el mest hela tiden, att det är en tveksam "lyx".
Vad tycker ni som är insatta eller har vvc, är det värt priset? :O
Hur är det förresten med vattenfelsbrytare, är det en bra investering?
Jesus kristen i en liten blå ask... Jag som tycker det tar en evighet att få varmvatten och i dagsläget tar det väl en 15-20 sekunder, stambyte på g till 18 och 15 mm pex, borde hamna under 10 sek efter det!Tompa21 skrev:
Byggrekommendationerna/reglerna(?) föreskriver max 10 sekunder i flerbostadshus, inga sådana regler finns dock för enskilda villor/hus.
3-.4 minuter?? Det är väldigt lång tid. Jag får nippran hemma hos oss. Det tar kanske 8-9 sekunder.
Ja, det är ingen mening att försöka tvätta händerna i vv, har tvättat händerna i kv i 5 år nu...
Man får blöta ner sig i kv i duschen, sen hinnar man tvåla in hela kroppen innan vv kommer!
Känns fattigt, men vi har vant oss...
Under 30 sek vore grymt lyxigt!
Man får blöta ner sig i kv i duschen, sen hinnar man tvåla in hela kroppen innan vv kommer!
Känns fattigt, men vi har vant oss...
Under 30 sek vore grymt lyxigt!
Vore säkert mycket mer ekonomiskt att stoppa in en liten varmvattenberedare så nära tvättstället det bara går. Finns dessutom små instant heat värmare som bara är på någon liter och som värmer i samma takt man spolar. Kan placeras under handfatet.
Att ha så långa och grova varmvattenrör från en central tank gör att du ju aldrig får fram någon värme. Spolar du hamnar varmvattnet i rören för att sen stå och kallna där medan du alltid får tvätta händerna i kallvatten. Är dessutom en risk för legionella bakterie tillväxt med ett sådant system där rören aldrig blir varma.
Att ha så långa och grova varmvattenrör från en central tank gör att du ju aldrig får fram någon värme. Spolar du hamnar varmvattnet i rören för att sen stå och kallna där medan du alltid får tvätta händerna i kallvatten. Är dessutom en risk för legionella bakterie tillväxt med ett sådant system där rören aldrig blir varma.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Det känns rent instinktivt som en bra investering med VVC i ditt hus. Den ev. läckande värmen från rören avsätts i huset och tillför allmän uppvärmning. Det är egentligen bara sommartid sommartid som det kan vara "slöseri".
Vattenfelsbrytare är väl inte fel heller.
Vattenfelsbrytare är väl inte fel heller.
Vi har VVC där hemma och jag tycker att det är väldigt bekvämt.
Dock blir det nog en aning dyrare, cirkulations pumpen drar lite ström samt att du får en lite större värmeförlust.
Men det är guld värt.
Vattenfelsbrytare är väl aldrig fel.
Dock blir det nog en aning dyrare, cirkulations pumpen drar lite ström samt att du får en lite större värmeförlust.
Men det är guld värt.
Vattenfelsbrytare är väl aldrig fel.
Kan man inte sätta den på tidur?cem77 skrev:
Jag har VVC, dock inte påslagen ännu, men med fem tappställen skulle det bli dyrt med beredare.
50 watt är ganska saftigt för en modern pump. Om man t ex väljer en tryckstyrd Wilo vvc-pump av en mindre modell, så drar den i maxläget 22 watt. Den har också inbyggd timer, så man kan ställa vissa tider som man vill att den ska gå. Min Grundfos-pump ligger på 25W.cem77 skrev:
Så det är inga extrema summor man talar om, för lyxen att få varmvatten snabbt
Det finns normer för hur lång tid det får ta innan du får VV i kranen,
klarar man ej den tiden så skall du installera VVC.
-Din röris skall veta desa regler.
-Annars kan jag kolla upp dom i VVS-företagens branschhandbok imorgon...
Det handlar defenitivt inte om så mycket som ½ minut eller mer...
-För att få kortare framledningtid så minskar man ledningen diameter,
vilket ger mindre vatten i ledningen som måste spolas ur.
Alltså: Klenare ledning ger snabbare VV i kranen...
-Men! Man måste även kontrollera så att tryckfallet inte blir för stort,
så att du får lågt tryck (flöde) i kranen...
klarar man ej den tiden så skall du installera VVC.
-Din röris skall veta desa regler.
-Annars kan jag kolla upp dom i VVS-företagens branschhandbok imorgon...
Det handlar defenitivt inte om så mycket som ½ minut eller mer...
-För att få kortare framledningtid så minskar man ledningen diameter,
vilket ger mindre vatten i ledningen som måste spolas ur.
Alltså: Klenare ledning ger snabbare VV i kranen...
-Men! Man måste även kontrollera så att tryckfallet inte blir för stort,
så att du får lågt tryck (flöde) i kranen...