4 353 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Material bakom kakel i befintligt badrum?
Hej!'
Ny på forumet så om jag postar fel tar jag tacksamt emot rättelser och flytt
.
Jag har bestämt mig för att byta ut befintlig kommod, handfat och ett vägghängt skåp i mitt badrum.
Dessa ska då ersättas med annan vägghängd kommod och skåp.
Jag är lite novis kring sånt här och undrar lite vad man kan förvänta sig sitter bakom kaklet i badrummet att skruva i. Nuvarande lösning verkar vara uppsatta med ett flertal relativt grova träskruv (dvs inte gipsankare, molly eller dyl.). De sitter inte på ett sådant sätt att reglar satta med standardmått har kunnat användas iaf.
Är det rimligt att tro att det sitter OSB eller annan skiva bakom kaklet? Kan man annars se det på något oförstörande sätt? Har konsulterat de byggritningar jag har av kåken utan att bli något klokare. Huset och även befintligt badrum är byggt 2006 som en av tiotalet likadana hus.
Tacksam för svar!
A
Ny på forumet så om jag postar fel tar jag tacksamt emot rättelser och flytt
Jag har bestämt mig för att byta ut befintlig kommod, handfat och ett vägghängt skåp i mitt badrum.
Dessa ska då ersättas med annan vägghängd kommod och skåp.
Jag är lite novis kring sånt här och undrar lite vad man kan förvänta sig sitter bakom kaklet i badrummet att skruva i. Nuvarande lösning verkar vara uppsatta med ett flertal relativt grova träskruv (dvs inte gipsankare, molly eller dyl.). De sitter inte på ett sådant sätt att reglar satta med standardmått har kunnat användas iaf.
Är det rimligt att tro att det sitter OSB eller annan skiva bakom kaklet? Kan man annars se det på något oförstörande sätt? Har konsulterat de byggritningar jag har av kåken utan att bli något klokare. Huset och även befintligt badrum är byggt 2006 som en av tiotalet likadana hus.
Tacksam för svar!
A
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
113 kr inkl moms
126 kr
Läs mer
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Hej och välkommen till forumet!
Det kan vara skiva, men det troligaste är att man förberedde med reglar där man visste att handfatet skulle placeras och att man har fäst upp det i dessa. Har du tillgång till regelsökare kan du ju kolla lite med den hur det verkar se ut.
Det kan vara skiva, men det troligaste är att man förberedde med reglar där man visste att handfatet skulle placeras och att man har fäst upp det i dessa. Har du tillgång till regelsökare kan du ju kolla lite med den hur det verkar se ut.
Tack för svaret!JanneJanne123 skrev:
Har plockat ner väggskåpet, det är inte skruvat i reglar. Känner man i skruvhålen går det igenom det som är bakom, sen känner man isolering längre in. Uppskattar att det är ca 4 cm från kakel till "tomrum" bakom. Jag har inte gett mig på att ta ner kommoden än men jag misstänker att det är samma sak där.
Om det inte är skruvat i reglar tänker jag att det måste vara en skiva bakom?
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Det var en period under slutet av 200x talet som alla former av träskivor var förbjudna i våtrum. Man fick alltså inte ha OSB/Plywood bakom kaklet. Jag är osäker på när den regeln infördes, men typ 2005 - 2007 ungefär, och den avskaffades igen någon gång 2011 - 2014.
Du borde kunna se hur det ser ut vid en eldosa. Ta bort en strömbrytare eller något och försök se hur kanten ser ut.
Du borde kunna se hur det ser ut vid en eldosa. Ta bort en strömbrytare eller något och försök se hur kanten ser ut.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden