W
Hej!
Som rubriken lyder så fick jag slutfaktura på badrumsrenovering den 13 november med 10 dagars betalningstid, den 23:e anser näringsidkaren vara slutbetald.

Till råga på allt var inte allt klart... JFB var vid tidpunkten inte installerad ännu (installerades i fredags av elektrikern) det ska målas på ett ställe, och byggmaterial fanns kvar inne i hushållet och utanför.

Målning och bortforsling av skräp ska ske idag....

Jag känner mig oerhört obekväm att betala allt innan jag har fått kvalitetsdokumentet (BKR/BBV) av den här näringsidkaren. När jag påpekade faktumet så får jag det här dokumentet "först när han ser att pengarna finns på deras konto".

Slutfakturan är på 46 tusen varav 12500 har jag (dumt nog) förskottsbetalat.

Vad vem när hur? tack för råd för tillvägagångsätt. Kan jag ställa krav på att få dokumentet innan leverans (som överlämnandet av dokumentet innebär) och hålla inne betalning?

//Toby

säg att du slutbetalar när det är klart och är nöjd. Dokumenten får du sen när det är betalt. Lär nog inte vara nå konstigheter i det och man lär ju iallafall utgå ifrån att det är korrekt gjort oavsett dokument. Har du tvivel i det området så får du nog anlita besiktningsorgan och få det besiktigat innan slutbetalning.

W
Hade förstås betalat om inte denna hantverkaren verkar lurig i viss bemärkelse... är rädd att jag inte får något dokument eller anteckning/avvikelse om något vi inte kommit överens om.

Men de får jag väl ta med honom isådanafall... Arbetskollegor och familj anser ju att jag inte slutbetalar innan jag fått intyget...

S Stefan1972 skrev:
säg att du slutbetalar när det är klart och är nöjd. Dokumenten får du sen när det är betalt. Lär nog inte vara nå konstigheter i det och man lär ju iallafall utgå ifrån att det är korrekt gjort oavsett dokument. Har du tvivel i det området så får du nog anlita besiktningsorgan och få det besiktigat innan slutbetalning.

T
Vet många plattsättare som "håller" på BKR-dokumentet tills kunden har betalat hela fakturan. Du vet det finns faktiskt kunder som är skumma också som gör allt för att inte betala:thinking:

• Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
W
jag köper väl inte riktigt argumentet, det är ju en del av tjänsten och då borde det ju levereras innan betalning. Ser annars hur man kan fylla i det dokumentet med avvikelser bäst de vill som inte diskuterats med mig som beställare (en detalj som jag befarar)

Men hur som helst så är det bortforsling av byggavfallet och målning som inte har utförts ännu.
Det bilades igenom bjälklaget ner till grannen och man har bara spacklat hos grannen och en fin grå fläck i taket hos denne.

T tank77 skrev:
Vet många plattsättare som "håller" på BKR-dokumentet tills kunden har betalat hela fakturan. Du vet det finns faktiskt kunder som är skumma också som gör allt för att inte betala:thinking:

Jag vet att det inte är helt ovanligt att firmor gör så. Men det är avtalsbrott, såvida det inte framgår av avtalet att dokumenten kommer efter betalning.

Dokumenten är en (väsentlig) del av tjänsten, som alltså inte är färdig förrän dokumenten är levererade.

• Gilla
Wunderbaum444
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.