K
kioskdavid: Ja man kanske behöver laga sprickan någorlunda så att det inte rör sig.
5 svar · 4,8k läst
D
Dr.L: [citat] Det är helt rätt att andra länder inte säljer skräp, men det finns ganska tydliga regler i Sverige när det kommer till vvs-produkter som installeras på tappvattnet. Produkterna ska vara testade och godkända för 10bars vattentryck, detta är ingen ”standard” i Europa. Det är inte ovanligt att många av dessa produkter inte klarar mer än 5-6bar när man läser anvisningarna.
26 svar · 11,6k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Teoretiskt bör man sträva efter att ha så mycket som möjligt om lott. Men i ditt fall spelar det mindre roll så länge du inte skarvar takgipsskivan på samma ställe.
1 svar · 1,8k läst
K
Kapten Bölja: Stort TACK. Detta forum är guld värt
3 svar · 9,4k läst
·
T
TowaTei: Hotellbadrum saknar oftast fönster och kan ändå vara riktigt mysiga att ta ett bad i. Belysningen/ljussättningen är A och O, tror jag, och jag tror även att det är lättare att få det mysigt om man undviker vitt kakel.
6 svar · 5,3k läst
P
ptlf: [citat] Ja det är ju sant... Man tittar ju inte så mycket upp i taket egentligen så det viktigaste är kanske hur dom lyser
35 svar · 7,8k läst
·
F
f91jsw: Det gröna är väl sannolikt ärg (kopparkarbonat och kopparhydroxid). Det går bort med stark syra, t ex saltsyra. Det finns även medel avsedda för elektronikrengöring som kanske funkar.
1 svar · 2,7k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Utrymmet där premonten ska befinna sig, SKA fuktskyddas på ett eller annat sätt mot väggarna men inga krav på den främre väggen där själva toalettskålen ska monteras. Detta ska naturligtvis göras innan man monterar fast premonten och bygger in den.
3 svar · 2,0k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Som de flesta svar du fått redan så styrker jag det ytterligare som "fackman", att det är så här man gör och det uppstår absolut inga problem med detta tillvägagångssätt.
6 svar · 1,2k läst
N
noupe: [citat] Gammal tråd här ja :) problemet fick ingen direkt lösning, men fläckarna minskade med tiden även om de aldrig försvann helt. Vi flyttade därifrån efter ca tre år så hur det ser ut idag vet jag dessvärre inte.
13 svar · 16,4k läst
·
T
TottoGBG: Bra fråga! Jag undrar om det finns något rolig, stormönstrad, blågrön med akvariekänsla där ute, som väntar på att bli funnen av mig.
1 svar · 5,6k läst
·
Marcos1
Marcos1: [citat] Hej Ursäkta att jag öppnar en gammal tråd. Kom du fram till vad packningen heter? Jag har nämligen samma problem att den droppar långt efter att man stängt av kranen. Mvh Marcus
5 svar · 9,5k läst
·
P
Peter_K: Ingen större fara. Tänker inte flytta den i alla fall. Var hos en bekant som fått badrummet renoverat av firma och de hade gjort samma miss men hans duschhuvud var ännu större och satt närmare taket.
6 svar · 3,8k läst
·
Härryda2015
Härryda2015: Man har jordat alla rör, det har jag aldrig sett tidigare. Har googlat mig fram till att det troligen är en Potentialutjämning men vad nyttan/syftet är har jag inte fått riktigt klart för mig.
8 svar · 3,7k läst
·
putte22
putte22: Japp. Funkar bra. Vikten hamnar på benen.
3 svar · 8,7k läst
mathias-byggarn
mathias-byggarn: [citat] Tack, jag gör nog troligtvis så.
2 svar · 5,2k läst
H
hempularen: Sedan, detta att regla mot betongväggen. Där har jag ingen uppfattning. Troligen inget problem, såvida inte detta är i en fuktig källare, eller om betongen på något annat sätt kan suga upp fukt från något annat håll.
6 svar · 12,1k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Hur gick det?
2 svar · 2,4k läst
MmeMim
MmeMim: [citat] Så tänker jag med... tack
4 svar · 1,1k läst
allexx
allexx: [citat] Är det gjutjärnsrör? Det finns rörmuff från gjutjärn till 110mm
1 svar · 938 läst
·
L
lösvirkesbyggare: Skulle behöva lite input på bastu/badrumsbygge i källare. Vänlig flytta tråden om den borde ligga i bastuforum istället. Förutsätttningar: källare i 60-tals villa, inner och ytterväggar av betong(-hålsten?), dränerat ca 10 år sedan men även bra naturlig dränering då byggt på sand/grus. Ej noterat tillskjutande fukt. Befintligt källargolv tas bort, isoleras, nytt betong golv och
0 svar · 1,8k läst
·
B
Baskavoda: Lite sent svar kanske. Men jag skulle rekomendera dubbelhäftande tejp. En del badrumsbeslag kommer med det som standard och dessa har jag testat med bra erfarenhet. Om du köper dubbelhäftande tejp löst så ta en med skummgummi mellan så är du säker på att den fäster bra.
4 svar · 18,0k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: [citat] Hej. Jo det har gått bra. Glömde bort att jag gjort en projekttråd och är inte så ofta på forumet nu för tiden :) Lägger in några bilder på slutresultatet Blev väldigt nöjd [bild] [bild] [bild] [bild]
61 svar · 23,3k läst
·
S
sommarbygge: Det blev som Demmpa skrev.Tack alla för hjälpen!
6 svar · 5,0k läst
T
Thomas Holm: Hej, Jag trodde att jag svarat på detta. Dåligt av mig! @Thomas_Blekinge svar hjälpte. Jag hittade en liten blocknyckel som fick tag I vredet. Använde också 5-56 .
3 svar · 2,5k läst
·
Needas
Needas: Lite of topic så tömde jag en lägenhet idag där ägaren hade lagt in heltäckningsmatta i badrummet! Det var jättemysigt att gå på men luktade inget vidare. On topic så säger jag sätt in en torrbollen några dagar som får göra sitt. Sen alla som börjar dra upp regelverk och invecklade utläggningar om branchregler kan du bara strunta i om du inte ska starta företag. Du kan ha
34 svar · 10,3k läst
·
B
Baskavoda: Måste låna tråden och ställa en fråga. Mitt avlopp har hamnat centrum 180mm från vägg. Toaletten IDO glow 60 hamnar då ca 11cm från vägg vilket känns lite väl mkt. Ringde ido som säger att man inte bör förskjuta avloppet mer än max 15mm med excentrisk stos pga av att man förminskar dimensionen och riskerar att tömma vattenlåset då. Självklart är ju det bästa att inte
16 svar · 4,5k läst
·
R
Ran9: Nu är 2-årsbesiktning bokad. Har även kollat över med kakelfirmans VD om de kan ha en kille på plats, vilket de självklart kunde ställa upp med. Ska bli intressant och höra vad representanterna ifrån husleverantören kommer säga. Till oss säger de ju att de ska lösa detta på ett visst sätt. De vet dock inte om att jag pratat med kakelfirman som kommer vara på plats. Då kan man
2 svar · 1,5k läst
FreQa
FreQa: Har ett förslag från en byggare att bygga en installationsvägg. Dom vill bygga med skivor men jag vill säkra upp fuktskydd så jag vill ha lättbetongvägg kring badrummet. För att spara utrymme undrar jag om vad krävs det för mått bakom lättbetongväggen? Räcker det som är ritat med en 120 plåtregel eller kan man ha mindre utrymme? Tvättstuga till vänster på detaljen och badrum
0 svar · 2,5k läst
·
M
MammAnette: Toppen, tack båda, Smedbo kunde bekräfta per telefon att det var ok att montera den 180 grader, det är bara texten som blir upp och ner. Kommer ha elektriker som monterar elen så det blir ingen vanlig kontakt.
5 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.