P
Anonymiserad 122206: Jag har lagat liknande genom att skära rent, fylla med fogskum, skära rent igen, spackla och måla, syntes inte så länge jag bodde där. Om det är en dörr med snapongångjärn, så hade jag bara köpt en ny.
6 svar · 4,8k läst
·
P
Anonymiserad 169483: Använd svarta mansxhetten. Den vita stosen kan du kasta.
2 svar · 4,4k läst
·
L
Lizabettan: Vi ska göra dörrar på badrumsskåpen av durkplåt i badrummet. Vill ha en snygg kant runt plåten men har en dörr som är svängd upptill. Skåpet har typ ett valv upptill. Någon som har förslag? Ej trä.
0 svar · 1,3k läst
J
JimmyB77: Sant kanske låter bli polering. Eller finns det nått bra medel man kan putsa klinker med utan att det blir halt?
10 svar · 3,9k läst
·
A
antivo: Tack ! Så i såna fall kommer de för eller senare lossna? Inget annat man kan göra än att ta bort de som låter och lägga om de, eller finns nåt annat alternativ.
2 svar · 1,7k läst
BirgitS
BirgitS: Kan ju tipsa om Hide-a-lites guide också: https://www.hidealite.com/sv-se/inspiration/ljussattning/snabbguider
4 svar · 4,2k läst
Y
yuphin: När jag slår på vattnet och vrider blandaren i badrummet mot det varma läget så börjar det låta konstigt. Ett ganska högt ljud nästan som att det finns luft i rören. Kan det vara så att blandaren måste bytas?
0 svar · 1,4k läst
I
Interista88: Färgen har iaf nåt antimögel medel i sig, färgen är oxå myclet plastigare än vanlig takfärg. Så bör vara tätare:)(y)
5 svar · 1,7k läst
Y
Yody: Vi vill bygga upp vårt badkar på en ”plattform” av antingen lecablock el lättbetong. Hur vet man hur mycket de tål/vikt/tyngd när tex badkaret har vatten i sig? Någon kunnig som vet? /Ewa
0 svar · 764 läst
Tomtom79
Tomtom79: Tvättställ tror jag är mindre problem än en dusch exempelvis. Då sitter ju blandaren monterad direkt i väggen och kan ge ljud direkt in i stommen. Sitter blandare på en kommod så är det mycket ljudet ska passera innan det kommer in i regelverket. Vi har en duschblandare som sitter i väggen och det BLIR ljud, framförallt när man inte har blandaren fullt öppen ytan stryper lite. Inte
4 svar · 1,8k läst
·
M
Matfur: [citat] Ok, tack!
7 svar · 990 läst
A
Argastesnickaren: Sök på breda duschväggar så finns det gott om att välja mellan typ.
2 svar · 948 läst
S
StHö: Bor i ett hus som renoverades på 90-talet. De lade då in golvvärme i badrum bla. Men som syns på bilderna så la de bara slangen under golvspånskivan utan vare sig plåtar eller annat. Dessutom med för lite isolering och tämligen glest. Ovanpå detta var det plastmatta. Detta har ju inte fungerat särskilt bra så nu håller jag på att förändra det hela. Min tanke nu är att : Fördjupa
0 svar · 1,9k läst
·
O
Olf Oggler: Jag ska fota ikväll. PM ditt telefonnummer så slipper jag trassla med att tanka upp bilen i tråden.
14 svar · 8,7k läst
H
hempularen: Jag tog en snabb titt på Brogrund. Ser ut som den inte bör ha rören uppeifrån. Ser ut som den har en liten hylla på översidan, som går in mot väggen. Rent allmänt så har IKEA blandare inte jättebra rykte vad gäller kvalitet. Titta hellre efter en blandare från FM Mattson, Mora (Svenska standardblandare), Oras (FInsk), Grohe eller Hans Grohe (två helt olika tyska standardfabrikat).
2 svar · 5,1k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Helt korrekt. Man lägger ju inga slingor så nära brunnen.
1 svar · 1,7k läst
E
EssoJ: Hittade felet. Det visade sig vara avlagringar i deras ledningar som lossnat när jag monterade den nya kopplingen och då kapade plastledningen som kommer ut ur väggen. De har eget vatten med endast ett enkelt filter på ingående vatten. Med ett riktigt reningsverk så hade problemet inte uppstått.
1 svar · 2,1k läst
B
byggnisse99: Det är en Inxx [citat] Det är en inxx, har likadan ca 12 år gammal. När det är dåligt flöde i takduschen är trixet att gnugga gummiplopparna lite försiktigt o köra så varmt vatten det går, kan även spreja rengöringsmedel som får verka en stund innan. Brukar bli väldigt bra flöde sedan!
3 svar · 1,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: Så länge som det inte är någon VVC så borde inte stillastående kallvattnet värmas upp tillräckligt med stillastående varmvatten.
8 svar · 2,7k läst
·
S
Anonymiserad 197593: Finns så mycket fuskfolk ute i byggbranschen. Jag förstår inte hur vi kan prata om att inte använda för mycket energi att tänka hållbart m.m när inte ens kommunen följer upp byggen. Det skickas in ett papper på att allt är gjort så här, men i verkligheten har jag inte sett ett enda bygge som följt det. "Jaha men så står det bara på ritningarna, det spelar ingen roll" :-) Vi
15 svar · 53,3k läst
·
B
Basekson: Det är ett litet badrum på ca 4-5 kvm, så runt 10-15.000 känns ju rimligt och ett otroligt lyft från nu.
3 svar · 3,3k läst
S
swirve: Ser ut som nån skurit på frihand (utan skärmall) och skurit för mycket, och manschetten har krupit upp från klämringen. Har firman lämnat 10 års garanti måste det gå på det.. Riktigt skitfel för att spara 150kr på en skärmall!
1 svar · 2,0k läst
·
T
Thomas_Blekinge: @birgit: https://www.gvk.se/branschregler/fragor-och-svar/underlag-golv-och-vagg/kallare-med-tillskjutande-fukt-kan-jag-anlagga-badrum-dar/ Jag har själv byggt en relax i källare med klinker på golvet och duschväggar. Utan tätskikt. Har i alla fall hållit perfekt i 5 år tills jag flyttade.
9 svar · 5,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Visst är det lite negativt men det borde inte påverka priset mer än vad det skulle kosta dig att få det fixat nu. Om det dessutom dröjer 10 år eller mer innan försäljningen kommer ju badrummet att vara så pass gammalt att eventuella köpare i alla fall tänker att badrummet behöver en renovering rätt snart.
11 svar · 15,3k läst
·
M
manolo41: Hej. Har sedan 3 år en Cinderella förbränningstoa installerad i fjällstuga. Placering i badrummet. Den totala användningen är nu 3 mån. I somras gjorde vi den stora regöringen av den. Efter det så hörs ett klickljud typ relä.. en 10-tal gånger under en förbränning. Det är Inget som vi hört tidigare. Är det någon som vet vad det kan bero på? Sedan upptäckte vi samband med
0 svar · 4,8k läst
I
ItWasntMe: som tidigare nämts. Inget problem. Spackla, slipa. Måla med våtrumsfärg. Sen på med nytt stänkskydd.
8 svar · 5,4k läst
·
T
Anonymiserad 231185: Ok,är det bara för att få tätt så är väl som föreslaget tidigare fogskum enklast,ingen anledning att börja måla om det inte blir synligt.
11 svar · 3,2k läst
·
M
Malin165: Tack för svar! Det är ångspärr jag rollat, helt enligt anvisningar. Och det är barriären jag ska smeta på nu. Varför fungerar det inte att bättra på golvet med handspackel? Som jag förstår härdar det på samma sätt som flytspackel, enda skillnaden är konsistensen? Jag brukar hänga på Bauhaus :D, men de hade inte rätt dimensioner med Probau. Funkar ett annat märke?
2 svar · 1,2k läst
B
Bygger i betong: [citat] Hållfastheten beror helt på hur det är gjort, om det är ordentligt armerat. 10 cm betong ska annars räcka för så pass lite extra last som 100-150 kg / kvm. Om du ser mindre sprickor i betongen är det inget att oroa sig för, det är en feature av att ha armerad betong och inte en option.
1 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.