Badrum
tttomten: Det handlar om att bygga ett badrum som inte läcker och håller över tid, inte om dokumentation. Det finns inga lagar för dokumentationen eller för byggnation heller för den delen. Att bygga icke fackmässigt kan dock tex innebära reduktion av ersättning vid skada. Att då ha dokumentation som visar hur det är byggt styrker ju din rätt till ersättning (eller motbevisar dig om du byggt
BirgitS: Reklamera är väl vad du har gjort när du har sagt att du inte är nöjd. Håller med din andra mening.
Krilleman: Hur många cm fattas om du sätter nya ballofixer direkt under. det går att lösa utan rördragning!
Stefan1972: problem nummer ett är nog luftväxlingen uppe där och den blir inte bättre av att man täcker för hålet nere skulle jag tro. Kanske snarar förvärrar det hela. Såna här kupoler medför oftast sånt här och undviks väl numera av samma anledning och vill man ändå prompt ha så kanske man får stå ut med vissa egenheter. Ska man slippa problemet helt så kanske man får ha nån väldigt
Nils82: Be entreprenören bygga ert badrum enligt de branschregler som råder idag. Att behöva "klä av" en vägg eller två samt komplettera stommen är inga konstigheter. Dessutom betalar du väl för jobbet och då tänker jag att du beställt ett godkänt badrum.....eller?
swirve: Ja, går köra överlapp också! Men det ska limmas med keraseal inte k2! (förut användes k2, men de kom på att det inte alltid härdade så det behövs ett fukthärdande lim som keraseal)
Silver78: Instämmer med andra. Det ser märkligt ut. Man brukar sätta dit en förhöjningsring tillsammans med en klänning. Tätskiktet skall alltid vara i nivå med underlaget. Sen är golvbrunnar innan 1991 inte godkända och ska bytas ut vid renovering. Om du ändå skall lägga in golvvärme så byt ut golvbrunnen och gör det klokt från början. Förhöjningsringar är egentligen en nödlösning
Atom: Det ska finnas något medel som man kan behandla golvet (klinkers) i badrummet med så att man inte halkar. Har ca 7 kvm som måste behandlas. Vad heter det? Var kan jag köpa det?
Demmpa: @Vincent71 din gjutjärnsbrunn består antagligen av minst två delar (förutom brunnslocket/gallret), en underdel som innehåller bla vattenlåset, sedan en överdel som gallret sedan ligger på, mellan dessa delar kan det finnas en/flera förhöjningsringar. Dom olika delarna ligger löst på varandra utan någon tätning mellan. Den ”undre” delen har en liten upphöjning i ytterkant, delen
Rudis: Hahha stampat jordgolv! Nej men det var juste det, vi ska renovera badrum och det är från 84, det sitter gips idag som ser ganska bra ut efter att mattan revs ner. Jag funderade då på om jag behövde byta ut den med något våtrumsgips eller likande. Men då behöver jag inte det, det känns ju bra. Tack för de snabba svaren :)
BirgitS: Okej, då kan det ju vara svårt att veta om våtrumsmattan är godkänd som underlag för klinker. Det finns flera trådar i forumet där medlemmar har berättat om sina erfarenheter av att måla våtrumsmattor. Det kan kanske vara ett alternativ för er också inför en större renovering om några år? Kakelfärg finns också.
etompau: https://www.byggahus.se/forum/threads/inkoppling-av-termostat-ebeco-55.357772/#post-3471355
Hemmabyggarn.: [citat] Tack så mycket för svar Dheri! Jättebra med videon. Jag beställer en ny packning och monterar den enligt videon, ser ut att vara samma konstruktion. Ha det fint!
Rbjvol: 3.5cm utstick på toalett avlopp som går upp till 4.0 cm pga flytspacklingen Vita röret är 40mm
Johan byggare: [bild] [bild] Jag har satt in badrumsinredning från Gustavsberg i sommarstugan. Serien heter Graphic och säljs i många butiker, både fysiska och på nätet. Är det någon som har erfarenheter av denna serie? Jag är inte alls nöjd med kvalitet och finish, badrumsskåpet har ett långt parti med knottrig och dålig lackering och handfatsporslinet är skevt. När kommod-skåpet var i lod
janwide: [citat] Det får bli till nästa renovering när gipset har ramlat ner :rofl: Skämt åsido. Jag hamnade lite off topic. Träpluggarna satt jag i en annan vägg där det är betonghålsten.
Jörgen Ö: Iom att det är en hyresrätt så ska du inte göra detta själv, du ska ringa hyresvärden! Troligen så måste vattnet i hela din stam stängas av innan bytet kan göras. Du kommer inte in i dom utrymmena där avstängningen sitter.
Mjolnir: [citat] Blev draperivajer från Ikea istället så jag hängerupp det så småningom. Tack för alla tips!
es.suhaggyB: Egentligen ska gipen skruvas ända in i regelkonstruktionen, iaf om man ska följa YBG. Dock är det nog inte många som följer det numer när man oftast kör OSB eller plywood i laget ett i stället för dubbel gips.
slurppe99: Om du målar taket med våtrumsfärg så får möglet inte fäste i taket. Dagen våtrumsfärger är bättre. Problemet med att måla golven är ofta att det blir lite klibbig yta som lätt tar till sig partiklar. Så kolla även det där du provar att provmåla.
KjellTimell: Du kan få kalkutfällningar, av att den fria kalken inne i betongen (kalciumhydroxid) transporteras ut till ytan, reagerar med luftens koldioxid och bildar kalksten. Kalkutfällningarna är generellt av estetisk karaktär, och kan vara svåra att tvätta bort då de är ganska hårda (kan nötas bort eller syratvätta). Har man en dålig betongkonstruktion med ensidigt vattentryck kan
GoC: [citat] Du har sådan där ”rutig” glafiberväv som är målad, troligen vit? Glasfiberväven är bara till för att ge en struktur på taket. Fixa till och gör så du tycker det ser snyggt ut.
Jörgen Ö: Enkelgips fungerar utmärkt i tak, så länge det är bra reglat, c/c 300mm. Sen som du säger våtrumsspackel, våtrumsgrund, sen våtrumsfärg. Klart. Microlit, väv el dyl är inte nödvändigt.
olahall: Den används dagligen då den är precis i anslutning till sovrummet. Dessutom har försäkringsbolaget anmärkt på den då det tidigare varit en läcka. den är åtgärdad, tillfälligt. Men golvet saknar helt matta på ett ställe.
para: Fall spacklar man upp efteråt. Man kan väl inte spänna ner en spånskiva såhär. Vilken husleverantör är det? Vad är det blåa i bilden?
Takläggare: Du ska ändå ner med taklisten, skruva en 90 graders vinklad plåt mot väggen och med jämnhöjd med det nya taket. Eller som Clemens förklarar, en regel som du fäster uppe på väggen så du kan fästa nya taket emot.
sunnis: [citat] Ja, det är så man helst ska göra. Så länge den är tillräcklig perforerad så är de inga problem.