B Bberg skrev:
Oavsett om avsteg från regeln får göras så är väl inte utförandet korrekt? Annars finns ju ingen poäng med en branschstandard?
Jo, det är det som är poängen med en dokumenterad avvikelse. Om man skulle vara tvungen att följa reglerna till punkt och pricka hade man behövt bila upp betongstommen och flytta rören och kanske behövt riva grannens badrum för att komma åt. Knappast rimligt.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, det är det som är poängen med en dokumenterad avvikelse. Om man skulle vara tvungen att följa reglerna till punkt och pricka hade man behövt bila upp betongstommen och flytta rören och kanske behövt riva grannens badrum för att komma åt. Knappast rimligt.
Formulerade mig kanske dåligt här. Det jag menar är att även om rören genom avvikelse tillåts ligga nära golvet är 1, manschetten som monterats utanpå inte tät., varken mot vägg eller runt röret. 2, hålet i kaklet mer än 10mm stort runt om röret och lämnar ett utrymme bakom där vatten kommer in. 3. Röret ligger för nära vägg. 4, delningen i kaklet är ”öppen” hela vägen ned till golvet vilket gör att även den minsta mängd vatten rinner rakt in, 5. Detta är inte ens 1000mm från golvbrunnen varför det under dom 2-3 år detta har varit definitivt har runnit in vatten. Skall allt detta vara ursäktat för att en avvikelse om ”rör nära golv” finns?

Naturligtvis inte, då kunde man ju lägga ner intygsskrivandet. Avvikelse handlar om att man inte följt regelverket fullt ut, inte att man helt åsidosatt regelverket. Finns det inga kragmanschetter är väl ett godkänt våtrumsintyg närmast att betrakta som ett osant intygande.

• Gilla
Bberg
  • Laddar…
B Bberg skrev:
hålet i kaklet mer än 10mm stort runt om röret och lämnar ett utrymme bakom där vatten kommer in.
Kaklet har inget med tätskiktet att göra. Behöver inte ens vara kakel där.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
B Bberg skrev:
2mm marginal tillåts runt vid rörgenomföring i byggnadsdel
Det gäller genomföringen bakom tätskiktet.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
För att förtydliga. Jag menar inte de yttre brickorna runt rören.
På bilderna ser det ut som om man inte monterat tätskiktsmanschetter över rören mot tätskiktet bakom kaklet.
Är det så har man inte följt regelverket och det är inte godkänt även om avvikelse är skriven.

Typ denna
164431411-origpic-74b8fa.jpg

• Gilla
Bberg
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
På bilderna ser det ut som om man inte monterat tätskiktsmanschetter över rören mot tätskiktet bakom kaklet.
Är det så har man inte följt regelverket och det är inte godkänt även om avvikelse är skriven.

Typ denna
[bild]
hscn hscn skrev:

Typ denna
[bild]
Vad jag kunde se så är det gröna lite slarvigt halvt ”lindat” runt rören och sedan någon form av vit färg som målats på röret, här kryper det fram rost under det gröna som synes på bilderna.
Under övre röret och nedåt är det en stor glipa där jag inte vid den snabba kollen kunde se vad som var bakom men helt tätt runt om tycks det inte vara.

Besiktningsman får avgöra så får vi se!

Henrik Nordlander skrev:
FEL

våtzon 1 är utanför plats för bad och dusch.

I våtzon 1 får du göra hur mycket genomföringar du vill !

I plats för bad och dusch får du göra genomföringar 2 meter över golvet !

Vänligen läs på
Du har rätt jag utryckte mig fel...
Illustration av rörgenomföring i vägg med tätning, minsta avstånd till dusch och väggtjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.