1 981 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Badrum
Fick inlagt klinker och kakel i badrum för 8år sen.Nu är det plattor med "bom"(lösa)och en fog som har förskjutits i höjd(ojämna plattor!)Ligger på träbjälklag,60cc,spånplatta,troligen 2 gipsplattor med förskjutna skarvar och 350 kg förstärkningsspackel(11m2).Vad göra?hantverkare är inte intresserad av att åtgjärda något pga av att det inte är hål i tätskiktet(gjort hål i taket i rummet under).Försäkringsbolag har stått för kostnaden för att kontrollera att tätskiktet var ok.(3000sek i självrisk fick jag betala)
Det ska det vara men hantverkaren verkar inte ta på sig det ändå.Han menar att det inte är dom som gjort fel och att det gått lång tid???
Nej,det är rollat gummitätskikt och blir det skadat får nog jag själv stå för att göra om hela badrummet,så tyvärr inget alternativ.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Prata med branschorganisationen BKR. Jag tror (men kan ha fel) att en klinkerplatta som är korrekt monterad på ett korrekt underlag, skall inte lossna såvida du inte mejslar bort den.
jag tror att en besiktningsman från ex. BKR, kan avgöra om fixet har bildat skinn vid sättningen. Det handlar alltså om att fixet hinner torka lite innan plattan sätts. Då får den dålig vidhäftning. Det brukar nog visa sig lite tidigare än inom 8 år. men har hantverkaren 10 års garanti, så är det 10 år som gäller, inte 8.
Är du säker på att det var rollat tätskikt? har för mig att kravet på foliebaserat kom 2011.
jag tror att en besiktningsman från ex. BKR, kan avgöra om fixet har bildat skinn vid sättningen. Det handlar alltså om att fixet hinner torka lite innan plattan sätts. Då får den dålig vidhäftning. Det brukar nog visa sig lite tidigare än inom 8 år. men har hantverkaren 10 års garanti, så är det 10 år som gäller, inte 8.
Är du säker på att det var rollat tätskikt? har för mig att kravet på foliebaserat kom 2011.
20100224är räkningen daterad,har hållit på att få rätsida ett år.H hempularen skrev:Prata med branschorganisationen BKR. Jag tror (men kan ha fel) att en klinkerplatta som är korrekt monterad på ett korrekt underlag, skall inte lossna såvida du inte mejslar bort den.
jag tror att en besiktningsman från ex. BKR, kan avgöra om fixet har bildat skinn vid sättningen. Det handlar alltså om att fixet hinner torka lite innan plattan sätts. Då får den dålig vidhäftning. Det brukar nog visa sig lite tidigare än inom 8 år. men har hantverkaren 10 års garanti, så är det 10 år som gäller, inte 8.
Är du säker på att det var rollat tätskikt? har för mig att kravet på foliebaserat kom 2011.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 414 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 414 inlägg
Det är väl inte en garanti utan en reklamationsrätt. Det är långt ifrån samma sak men jag VET att ordet garanti används felaktigt av vissa företag för att helt enkelt lura kunden att dom erbjuder något speciellt men i själva verket är det bara det lagstadgade.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är där jag tror att du ev. kan ha framgång med en besiktningsman från BKR, eller ngn annan med keramik som specialitet. Om du vet vilket fabrikat av tätskikt o fix osv. de har använt så tror jag att även tillverkaren kan ställa upp med besiktning. Det är inte gratis.
Om man tänker sig att det inte är felgjort på något sätt, så kan man fundera över om det kan finnas någon sättning i huset. Om en del av bjälklaget sjunkit någon mm, eller mindre. Så kan det också få plattor att lossna.
Om man tänker sig att det inte är felgjort på något sätt, så kan man fundera över om det kan finnas någon sättning i huset. Om en del av bjälklaget sjunkit någon mm, eller mindre. Så kan det också få plattor att lossna.
Du har 10 års reklamationsrätt på tjänsten enligt konsumenttjänstlagen.
Du har dock skyldigheten att visa på att det är ett fel som uppstått pga hur jobbet är utfört.
Du har fått bra tips redan, ta in en kunnig besiktningsperson, gärna någon som är utbildad på just de produkter som använts eller någon från tillverkaren.
Risken med tillverkaren är att dessa kan vara partiska för att inte själva hamna i dålig sits...
Så bedöm omfattningen på problemet, avgör om du kan leva med det eller det riskerar att skada huset. Bered dig på något som tar flera månader, kanske involverar ARN och därför kanske några pengar eller en renovering siktas...
Du har dock skyldigheten att visa på att det är ett fel som uppstått pga hur jobbet är utfört.
Du har fått bra tips redan, ta in en kunnig besiktningsperson, gärna någon som är utbildad på just de produkter som använts eller någon från tillverkaren.
Risken med tillverkaren är att dessa kan vara partiska för att inte själva hamna i dålig sits...
Så bedöm omfattningen på problemet, avgör om du kan leva med det eller det riskerar att skada huset. Bered dig på något som tar flera månader, kanske involverar ARN och därför kanske några pengar eller en renovering siktas...
Försäkringsbolaget säger att hantverkaren ska ta på sig fel 10 år om någon kan bevisa att de har gjort fel.(inte lätt)Rickard.ag skrev:
Klicka här för att svara
