Är i full fart med att börja renovera ena badrummet, byter golvbrunnen då denna va 20 år gammal.

Som ni ser på bilderna så ligger det golvvärme i frigolit i golvet (på betongplatta)
Min tanke är som följer:

Plocka bort plåtar och träbitar från frigoliten, täta samtliga springor, fästa armeringsnät 5mm ovanför slingorna direkt på frigoliten sen flyta en kaka med fall mot brunnen.

Nu till min fråga, tänker försöka få brunnen i rätt nivå på engång så slipper jag förhöjningsring, vilken höjd ska jag gjuta fast nya brunnen på ?

Tänker om jag sätter den så ovankant brunn blir 10mm ovanför frigoliten, då får jag 10mm flytspackel vid brunnskanten, badrummet är bara 2.4 x 2m så blir inte så tjock känt vid dörren räknat med fall.
Vad tror ni? Är detta vettigt tänkt eller har ni något bättre förslag ?

Brunne flyttas ca 25cm i sidled för att komma centrum i duschutrymmet

Väldigt uppskattat om ni kommer med synpunkter

Mvh Daniel

Bild

• Installation av golvvärme i ett pågående byggprojekt med synliga värmeslingor och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har ett lksystem skall du ha min 27 mm spackel eller skivor över slangen vid lägsta punkt. Detta är rekommenderat enligt LK´s monteringsbeskrivning. Men det r respektive golvvärmeleverantör som skall avgöra, eller vad du själv vill acceptera. Samt att höjd på tätskikt och typ av skall vara ok enligt deras rekommendationer, sedan bör man välja den med mest krav/
tolerans........

Vad är nackdelen med förhöjningsring?

Det är ett befintligt vattenburet system så vet inget fabrikat men tidigare låg det spånskiva på och matta, alltså ca 15mm ovanför slang

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.