Hej,

Sommaren -18 köpte jag mig en bostadsrätt som jag stormtrivs i, jag har dock på senare tid blivit mer och mer sugen på att kasta ut badkaret för att få plats med en dusch och tvättmaskin.

idag flyttade jag på badkaret och såg att genomföringarna genom väggen ser hemska ut.

Rör och genomföringar vid väggen bakom ett flyttat badkar med synliga skador och dålig tätningsmassa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


går detta att rädda på något vis utan att behöva renovera hela badrummet?
är dagens lösning ens en godkänd sådan?

tack på förhand
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Duschkabin kan vara en lösning.
 
  • Gilla
ante45 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Har du någon aning om när badrummet totalrenoverades, alltså fick nytt tätskikt?

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
Mrscuba
  • Laddar…
Bubbelbadkar var kommer elen ifrån? Ser lite udda ut men och de känns ju inte som om detta är ursprunglig lösning, äldre badrum som fått bubbelkar installerat senare.
 
T topmount skrev:
Bubbelbadkar var kommer elen ifrån? Ser lite udda ut men och de känns ju inte som om detta är ursprunglig lösning, äldre badrum som fått bubbelkar installerat senare.
Var hittade du bubbelbadkaret?
 
Det är ju tur att rören kommer ut från väggen som har mindre fuktbelastning än om dom kommit ut från golvet. Dålig vinkel på rören dock som gör att vattnet rinner mot väggen. Skitfult är det ju tyvärr också.
 
  • Gilla
hajjen53
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Var hittade du bubbelbadkaret?
Såg den stora pumpen och rören och såg ingen annan rimlig förklaring varför man gömt dem under badkaret
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du någon aning om när badrummet totalrenoverades, alltså fick nytt tätskikt?

Välkommen till forumet också!
Jag är inte helt säker faktiskt, men det är inte supergammalt. max några år. finns det något sätt att få reda på det?
 
  • Gilla
Apipoulai
  • Laddar…
T topmount skrev:
Såg den stora pumpen och rören och såg ingen annan rimlig förklaring varför man gömt dem under badkaret
Det stämmer att det är ett bubbelbad, elen är dragen från en kopplingsdosa som faktiskt sitter bra till om jag vill installera tvättmaskin.
Att badkaret är installerat i efterhand har jag lite svårt att tro, då slangen är dragen igenom väggen som på bild, och sen går den ca 3 meter i vägg för att sedan vara skarvad på ingående vatten. så det är nog bara klåparbyggt från början
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Det jag i nuläget skulle se som en lösning är att slita ur slangen och dra utvändiga rör dit jag vill ha duschen, men då står jag ju där med två stycket hål i kakel och tätskikt..

Så min fundering är om det är tekniskt möjligt att sätta igen dessa hål på ett snyggt sätt och på köpet få ett godkänt tätskikt?
 
  • Gilla
sawallen
  • Laddar…
V Viken11 skrev:
Det jag i nuläget skulle se som en lösning är att slita ur slangen och dra utvändiga rör dit jag vill ha duschen, men då står jag ju där med två stycket hål i kakel och tätskikt..

Så min fundering är om det är tekniskt möjligt att sätta igen dessa hål på ett snyggt sätt och på köpet få ett godkänt tätskikt?
Godkänt enligt försäkringsbolagets sätt att se det kommer det troligen aldrig att bli men självklart kan du öppna upp och tätskikta enligt konstens alla regler och lägga igen. Det blir antagligen tätt nog men troligen aldrig godkänt om du nu mot förmodan får en skada där sen. Är det riktigt dåligt renoverat så kanske du inte ens har nå tätskikt där..........eller bara nåt äldre rollat gummiskikt.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V Viken11 skrev:
Jag är inte helt säker faktiskt, men det är inte supergammalt. max några år. finns det något sätt att få reda på det?
Om ett badrum är hyfsat nyrenoverat så brukar mäklaren skriva ut det i prospektet. Du kan också höra om styrelsen har information om badrumsrenoveringar, det är inte helt ovanligt att man måste anmäla till styrelsen när man ska renovera sitt badrum.

Jag undrade eftersom det på din bild ser ut som små rätt ljusa grå klinker på golvet vilket var vanligt på 60-talet (eller däromkring) men mycket ovanligt sen dess. Vad är det för storlek och färg på kakel och klinker, någon dekorationslist eller annat som kan vara tidstypiskt för när det gjordes?
Hur gammalt är huset?
 
Alltså det behöver inte vara så illa som en del vill påskina. 2007 renoverade jag badrum efter då gällande regler. Jag har (troligen precis som du) rör i vägg med rullat tätskikt, har faktiskt även grå 10*10 klinker.
Genomgången av rören ser tafflig ut men det behöver inte betyda att det är otätt eller fel. Det finns täckbrickor av div olika varianter, det borde gå att hitta någon täckbricka som döljer genomföringarna. Någon bricka typ dessa, kanske med tillpassning borde funka.
 
  • Två olika modeller av täckbrickor för rörgenomföring, en i krom från Jula och en med två hål från K-rauta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tombrittberg och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om ett badrum är hyfsat nyrenoverat så brukar mäklaren skriva ut det i prospektet. Du kan också höra om styrelsen har information om badrumsrenoveringar, det är inte helt ovanligt att man måste anmäla till styrelsen när man ska renovera sitt badrum.

Jag undrade eftersom det på din bild ser ut som små rätt ljusa grå klinker på golvet vilket var vanligt på 60-talet (eller däromkring) men mycket ovanligt sen dess. Vad är det för storlek och färg på kakel och klinker, någon dekorationslist eller annat som kan vara tidstypiskt för när det gjordes?
Hur gammalt är huset?
Fast om man förstorar bilden ser det ut som sådana sjöstens(imitations)plattor som var väldigt i ropet 90/00-tal. Har en kompis som renoverade 97 eller 98 som har såna fast beiga.
/LOB
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Alltså det behöver inte vara så illa som en del vill påskina. 2007 renoverade jag badrum efter då gällande regler. Jag har (troligen precis som du) rör i vägg med rullat tätskikt, har faktiskt även grå 10*10 klinker.
Genomgången av rören ser tafflig ut men det behöver inte betyda att det är otätt eller fel. Det finns täckbrickor av div olika varianter, det borde gå att hitta någon täckbricka som döljer genomföringarna. Någon bricka typ dessa, kanske med tillpassning borde funka.
Ja täckbricka skulle ju vara ett alternativ.. dock vill jag absolut inte ha duschen direkt ovanför den här genomföringen, så då är alternativet att ha den till vänster. vilket gör att slangarna går ut genom väggen i fel riktning egentligen.

så det enklaste är nog att dra nya utanpåliggande rör från inkommande ledningarna, men då måste genomföringarna på bild förseglas och gömmas på något vis.
Finns det någon med erfarenhet eller ideér kring en sådan lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.