Hej,
Sommaren -18 köpte jag mig en bostadsrätt som jag stormtrivs i, jag har dock på senare tid blivit mer och mer sugen på att kasta ut badkaret för att få plats med en dusch och tvättmaskin.
idag flyttade jag på badkaret och såg att genomföringarna genom väggen ser hemska ut.
går detta att rädda på något vis utan att behöva renovera hela badrummet?
är dagens lösning ens en godkänd sådan?
tack på förhand
Sommaren -18 köpte jag mig en bostadsrätt som jag stormtrivs i, jag har dock på senare tid blivit mer och mer sugen på att kasta ut badkaret för att få plats med en dusch och tvättmaskin.
idag flyttade jag på badkaret och såg att genomföringarna genom väggen ser hemska ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
går detta att rädda på något vis utan att behöva renovera hela badrummet?
är dagens lösning ens en godkänd sådan?
tack på förhand
Duschkabin kan vara en lösning.
Det stämmer att det är ett bubbelbad, elen är dragen från en kopplingsdosa som faktiskt sitter bra till om jag vill installera tvättmaskin.T topmount skrev:
Att badkaret är installerat i efterhand har jag lite svårt att tro, då slangen är dragen igenom väggen som på bild, och sen går den ca 3 meter i vägg för att sedan vara skarvad på ingående vatten. så det är nog bara klåparbyggt från början
Det jag i nuläget skulle se som en lösning är att slita ur slangen och dra utvändiga rör dit jag vill ha duschen, men då står jag ju där med två stycket hål i kakel och tätskikt..
Så min fundering är om det är tekniskt möjligt att sätta igen dessa hål på ett snyggt sätt och på köpet få ett godkänt tätskikt?
Så min fundering är om det är tekniskt möjligt att sätta igen dessa hål på ett snyggt sätt och på köpet få ett godkänt tätskikt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 019 inlägg
Godkänt enligt försäkringsbolagets sätt att se det kommer det troligen aldrig att bli men självklart kan du öppna upp och tätskikta enligt konstens alla regler och lägga igen. Det blir antagligen tätt nog men troligen aldrig godkänt om du nu mot förmodan får en skada där sen. Är det riktigt dåligt renoverat så kanske du inte ens har nå tätskikt där..........eller bara nåt äldre rollat gummiskikt.V Viken11 skrev:Det jag i nuläget skulle se som en lösning är att slita ur slangen och dra utvändiga rör dit jag vill ha duschen, men då står jag ju där med två stycket hål i kakel och tätskikt..
Så min fundering är om det är tekniskt möjligt att sätta igen dessa hål på ett snyggt sätt och på köpet få ett godkänt tätskikt?
Redigerat av moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Om ett badrum är hyfsat nyrenoverat så brukar mäklaren skriva ut det i prospektet. Du kan också höra om styrelsen har information om badrumsrenoveringar, det är inte helt ovanligt att man måste anmäla till styrelsen när man ska renovera sitt badrum.V Viken11 skrev:
Jag undrade eftersom det på din bild ser ut som små rätt ljusa grå klinker på golvet vilket var vanligt på 60-talet (eller däromkring) men mycket ovanligt sen dess. Vad är det för storlek och färg på kakel och klinker, någon dekorationslist eller annat som kan vara tidstypiskt för när det gjordes?
Hur gammalt är huset?
Alltså det behöver inte vara så illa som en del vill påskina. 2007 renoverade jag badrum efter då gällande regler. Jag har (troligen precis som du) rör i vägg med rullat tätskikt, har faktiskt även grå 10*10 klinker.
Genomgången av rören ser tafflig ut men det behöver inte betyda att det är otätt eller fel. Det finns täckbrickor av div olika varianter, det borde gå att hitta någon täckbricka som döljer genomföringarna. Någon bricka typ dessa, kanske med tillpassning borde funka.
Genomgången av rören ser tafflig ut men det behöver inte betyda att det är otätt eller fel. Det finns täckbrickor av div olika varianter, det borde gå att hitta någon täckbricka som döljer genomföringarna. Någon bricka typ dessa, kanske med tillpassning borde funka.
Fast om man förstorar bilden ser det ut som sådana sjöstens(imitations)plattor som var väldigt i ropet 90/00-tal. Har en kompis som renoverade 97 eller 98 som har såna fast beiga.BirgitS skrev:
Om ett badrum är hyfsat nyrenoverat så brukar mäklaren skriva ut det i prospektet. Du kan också höra om styrelsen har information om badrumsrenoveringar, det är inte helt ovanligt att man måste anmäla till styrelsen när man ska renovera sitt badrum.
Jag undrade eftersom det på din bild ser ut som små rätt ljusa grå klinker på golvet vilket var vanligt på 60-talet (eller däromkring) men mycket ovanligt sen dess. Vad är det för storlek och färg på kakel och klinker, någon dekorationslist eller annat som kan vara tidstypiskt för när det gjordes?
Hur gammalt är huset?
/LOB
Ja täckbricka skulle ju vara ett alternativ.. dock vill jag absolut inte ha duschen direkt ovanför den här genomföringen, så då är alternativet att ha den till vänster. vilket gör att slangarna går ut genom väggen i fel riktning egentligen.TomasJor skrev:
Alltså det behöver inte vara så illa som en del vill påskina. 2007 renoverade jag badrum efter då gällande regler. Jag har (troligen precis som du) rör i vägg med rullat tätskikt, har faktiskt även grå 10*10 klinker.
Genomgången av rören ser tafflig ut men det behöver inte betyda att det är otätt eller fel. Det finns täckbrickor av div olika varianter, det borde gå att hitta någon täckbricka som döljer genomföringarna. Någon bricka typ dessa, kanske med tillpassning borde funka.
så det enklaste är nog att dra nya utanpåliggande rör från inkommande ledningarna, men då måste genomföringarna på bild förseglas och gömmas på något vis.
Finns det någon med erfarenhet eller ideér kring en sådan lösning?
