Hej,

Har ett badrum som är helrenoverat januari -16. Idag när jag satt på duschen åt dottern såg jag att det kom en hel del vatten från bakom den vita ringen till höger i de övre rören. Det är varmvatten.

Jag har även provat en gång till med samma resultat.

Vad kan det bero på och nåt jag behöver vara orolig för?

Tacksam för snabb hjälp!
Läckage av vatten bakom vit ring på badrumsväggens rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Läcker det hela tiden eller bara när duschen är på? Svårt att få översikt på en sån närbild.

Undersök först om det inte läcker från skarven precis utanför kakelväggen. I så fall räcker det med att byta packning och dra åt. Kommer dropparna inifrån är problemet större.

S SvanteC skrev:
Läcker det hela tiden eller bara när duschen är på? Svårt att få översikt på en sån närbild.
Det läcker bara när duschen är på, kan ta en bättre bild lite senare när jag kommer hem!

N nikoman skrev:
Undersök först om det inte läcker från skarven precis utanför kakelväggen. I så fall räcker det med att byta packning och dra åt. Kommer dropparna inifrån är problemet större.
Tack, ska kolla. Vad jag sett kommer vattnet bakom den vita ringen och skarven är väl vid muttern? Är inte hemma just nu men kollar!

Det vita är bara prydnad. Ta bort det och kolla om du kan dra åt klämringskopplingen nåt.

Stefan N Stefan N skrev:
Det vita är bara prydnad. Ta bort det och kolla om du kan dra åt klämringskopplingen nåt.
Tack ska göra det, trodde inte det satt nåt innanför ringen eftersom den bara ska dölja rörgenomföringen. Borde väl också vara silikon runt hålet in i väggen? Det i så fall tyder väl på att vattnet kommer från ”rätt” sida väggen?

Ok, nu har jag undersökt mer och filmat, vattnet kommer inifrån väggen. Sätter jag på duschen tar det ca 10sek innan det börjar rinna.

Hur åtgärdar man det här?

Har du en bild på blandaren och duschen. Har du takdusch eller?

J JKrister skrev:
En sån här har modell har vi

Badrum med blå kakelväggar och Damixa Tradition takdusch installerad.
Skapa konto

På lite längre håll, duschen är i utrymmet till höger

Väggmonterad kroklist med fyra krokar och en hängande rosa leksak i ett badrum med schackrutigt golv.
Skapa konto

N nikoman skrev:
Hej, vad tror du om filmen jag laddade upp?

J JKrister skrev:
Kan det vara så att det vita plaströret som vattenröret ligger i är kopplat till duschen och det är duschen som är otät och därmed rinner vattnet ut genom röret?

De är ju positivt att det bara kommer när duschen är på. Känns som om det bör bero på inkopplingen av blandaren, går röret som läcker till duschen?

T topmount skrev:
De är ju positivt att det bara kommer när duschen är på. Känns som om det bör bero på inkopplingen av blandaren, går röret som läcker till duschen?
Det borde göra det, är varmvatten och går åt det hållet.

Badrum med dusch, blå badbalja ansluten till dräneringsslang, svartvit rutigt golv.
Skapa konto

• Gilla
Rubicon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.