Hej,
Önskar förslag på hur och med vad jag kameraövervakar våra stall invändigt. Har batteridrivna Eufycam pro 2 hemma men nu behövs ett större system med längre avstånd mellan kamerorna typ ca. 50 meter. Går alltså inte ha solcell-kameror.
Tänker mig router/modem med sim-kort, 5 utomhus-kameror (pga väldigt dammig miljö) inne i stallen, kameror batteridrivna, trådlöst wifi, ev. ex.vis mesh-system för längre räckvidd mellan router och kameror.
Mvh Stefan
Önskar förslag på hur och med vad jag kameraövervakar våra stall invändigt. Har batteridrivna Eufycam pro 2 hemma men nu behövs ett större system med längre avstånd mellan kamerorna typ ca. 50 meter. Går alltså inte ha solcell-kameror.
Tänker mig router/modem med sim-kort, 5 utomhus-kameror (pga väldigt dammig miljö) inne i stallen, kameror batteridrivna, trådlöst wifi, ev. ex.vis mesh-system för längre räckvidd mellan router och kameror.
Mvh Stefan
Min bror har ett par gamla luda farmcam som överlevt i hans kostall i 6-7 år, nu är det dags att byta ut dom och vad jag kunde komma fram till efter en del googlande var att det blir den nya modellen från samma märke. I hans fall kommer dom drivas med PoE.
Vi har ett helt gäng kameror från AliExpress som vi har kopplat till en utomhus wifi antenn. Vissa av kamerorna sitter utomhus och vissa inne i våra lador och stall. Är som mest 200 meter mellan antennen och kamerorna och det funkar bra.stefan.08 skrev:
Hej,
Önskar förslag på hur och med vad jag kameraövervakar våra stall invändigt. Har batteridrivna Eufycam pro 2 hemma men nu behövs ett större system med längre avstånd mellan kamerorna typ ca. 50 meter. Går alltså inte ha solcell-kameror.
Tänker mig router/modem med sim-kort, 5 utomhus-kameror (pga väldigt dammig miljö) inne i stallen, kameror batteridrivna, trådlöst wifi, ev. ex.vis mesh-system för längre räckvidd mellan router och kameror.
Mvh Stefan
Är väldigt dammigt i våra byggnader med och några av kamerorna har suttit ute helt oskyddat i 6 år och funkar bra ändå.
Unifi alla dagar i veckan https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-cameras-nvrs finns i svenska butiker också. Komplettera med en NVR Inga licenskostander och lokalt sparat.stefan.08 skrev:
Hej,
Önskar förslag på hur och med vad jag kameraövervakar våra stall invändigt. Har batteridrivna Eufycam pro 2 hemma men nu behövs ett större system med längre avstånd mellan kamerorna typ ca. 50 meter. Går alltså inte ha solcell-kameror.
Tänker mig router/modem med sim-kort, 5 utomhus-kameror (pga väldigt dammig miljö) inne i stallen, kameror batteridrivna, trådlöst wifi, ev. ex.vis mesh-system för längre räckvidd mellan router och kameror.
Mvh Stefan
Google Nest kamerorna har funkat bra för mig på mitt hus. Du kan köpa en nätkabel till så slipper du ladda dem. Allt finns i Google Home appen. Dock betalversion för att kunna se bakåt i tiden etc
Rekomenderar https://reolink.com/ alla dagar i veckan. Det är långt mycket bättre kameror än Eufy dessutom. Reolink är väldigt bra kvalité för priset och har stort spann på modeller.stefan.08 skrev:
Hej,
Önskar förslag på hur och med vad jag kameraövervakar våra stall invändigt. Har batteridrivna Eufycam pro 2 hemma men nu behövs ett större system med längre avstånd mellan kamerorna typ ca. 50 meter. Går alltså inte ha solcell-kameror.
Tänker mig router/modem med sim-kort, 5 utomhus-kameror (pga väldigt dammig miljö) inne i stallen, kameror batteridrivna, trådlöst wifi, ev. ex.vis mesh-system för längre räckvidd mellan router och kameror.
Mvh Stefan
Hur du löser anslutningen till dom är mycket upp till din ambitionsnivå. Med långa sträckor är helt klart PoE bäst men då behöver du dra kabel. Men det blir överlägset bästa lösningen över tid.
Batteridrivna låter olämpligt. Mycket extra jobb att ladda batterier, och de fungerar vettigt om de sällan triggas att spela in något, men i stallet kommer nog batterierna att ta slut alldeles för ofta. Finns det ingen el i stallet? PoE är bra om el bara finns på en plats så du ändå ska dra långa kablar. Mycket mindre strul med trådburet nätverk än med wifi.
Beror kanske en del på vilken typ av djur man har i stallet men främst blir det ju väldigt dammigt.Purre skrev:
Tydligen gäller ammoniak även för hästar när jag kollat runt lite, kan vara värt att ha i åtanke iaf.P Prodigys skrev:
https://www.agria.se/hast/artiklar/skotsel-och-vard/hasten-vill-ha-frisk-luft-i-stallet-/
Sen blir det som du säger dammigt och det bör även finnas överhängande risk för skadedjur (råttor/möss) som tycker om att tugga på allt möjligt.
Håller med, Reolink alla dagar i veckan. Har även bra "server"att lagra på. Inga månadsavgifter eller sådant skräp. Vi har 15 Reolink med både PoE och Wifi samt en på batteri. De äldsta är typ 10 år inte haft några problem.M Michaelholmgren skrev:Rekomenderar [länk] alla dagar i veckan. Det är långt mycket bättre kameror än Eufy dessutom. Reolink är väldigt bra kvalité för priset och har stort spann på modeller.
Hur du löser anslutningen till dom är mycket upp till din ambitionsnivå. Med långa sträckor är helt klart PoE bäst men då behöver du dra kabel. Men det blir överlägset bästa lösningen över tid.
Klicka här för att svara