1 800 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
Tellstick användare söker nytt alternativ
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har sedan ett antal år använt Telldus Tellstick i fritidshuset och varit/är supernöjd med detta. Nu har vi köpt ytterligare ett hus och jag vill ha samma funktionalitet även hemma.
Upplever dock att det har blivit en djungel av detta och har svårt att greppa vad jag ska ha.
Det jag vill ha är:
*Möjlighet att övervaka inomhustemperaturen på tre plan
*Styra belysning efter solens upp och nedgång
*Det ska vara enkelt att bygga ut "systemet" ifall nya behov uppstår
*En väl fungerande mobilapp så att jag kan övervaka och styra funktioner oavsett vart jag befinner mig (dvs inte bara inom samma WiFi)
Vad är det som gäller idag? Det ska vara något för rimliga pengar också... Jag ser ju att Telldus har släppt en ny hubb, men kan inte hitta så mycket info om den. Någon som har en sån?
Raspberry Pi och Home Assistant? Går det att enkelt komma åt den på distans, eller är det bara inom samma nätverk?
Homey och liknande går bort då jag tycker det blir för mycket pengar.
Jag har sedan ett antal år använt Telldus Tellstick i fritidshuset och varit/är supernöjd med detta. Nu har vi köpt ytterligare ett hus och jag vill ha samma funktionalitet även hemma.
Upplever dock att det har blivit en djungel av detta och har svårt att greppa vad jag ska ha.
Det jag vill ha är:
*Möjlighet att övervaka inomhustemperaturen på tre plan
*Styra belysning efter solens upp och nedgång
*Det ska vara enkelt att bygga ut "systemet" ifall nya behov uppstår
*En väl fungerande mobilapp så att jag kan övervaka och styra funktioner oavsett vart jag befinner mig (dvs inte bara inom samma WiFi)
Vad är det som gäller idag? Det ska vara något för rimliga pengar också... Jag ser ju att Telldus har släppt en ny hubb, men kan inte hitta så mycket info om den. Någon som har en sån?
Raspberry Pi och Home Assistant? Går det att enkelt komma åt den på distans, eller är det bara inom samma nätverk?
Homey och liknande går bort då jag tycker det blir för mycket pengar.
Ja, HA är ju inte uteslutet. Men går det att komma åt det när man inte är ansluten till samma nätverk? Det är viktigt för mig, vill kunna komma åt systemet oavsett vart jag befinner mig.M merbanan skrev:
Telldus nya "Hub 1" använder enbart Zigbee som radioprotokoll. I övrigt ska den ha samma funktioner som för en Tellstick Net, dvs styrning/händelse/schema, även på distans. Premium-abonnemang krävs för full funktionallitet.
Ett alternativ är att du köper en begafnad Tellstick Net eller Znet. En fördel är att du då kan ha båda dina hus/platser i samma app.
Ett alternativ är att du köper en begafnad Tellstick Net eller Znet. En fördel är att du då kan ha båda dina hus/platser i samma app.
Det absolut enklaste är att prenumerera på Nabucasas fjärråtkomst. Sedan finns det andra alternativ som kräver lite mer insatserH HLFR skrev:
Ja. Jag använder mig utav duckdns-integrationen för detta. Det funkar bra och kostar inget. Men lite komplext att konfigurera.H HLFR skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 077 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 077 inlägg
Jag skrotade ut mitt Telldus, och även ett annat system, och ersatte det med Homey Pro.
I kombination med en Netamo väderstation så har du en otroligt väl fungerande miljö, som är superenkel att hantera.
Nu har jag en till Homey Pro på ett annat ställe, och kan växla mellan dom i samma app, supersmidigt.
Otroligt nöjd med denna lösning, som är enkel att hantera utan att behöva ge sig in i mystiska kodrader, och har fungerat väldigt stabilt - jag gör i princip allt med enna lösning idag.
Allt från att styra enkel belysning till att låsa/larma huset, logga elförbrukning, styra elbilsladdning, styra ventialtion, få larmer baserat på temperaturer, spänning, ström mm.
I kombination med en Netamo väderstation så har du en otroligt väl fungerande miljö, som är superenkel att hantera.
Nu har jag en till Homey Pro på ett annat ställe, och kan växla mellan dom i samma app, supersmidigt.
Otroligt nöjd med denna lösning, som är enkel att hantera utan att behöva ge sig in i mystiska kodrader, och har fungerat väldigt stabilt - jag gör i princip allt med enna lösning idag.
Allt från att styra enkel belysning till att låsa/larma huset, logga elförbrukning, styra elbilsladdning, styra ventialtion, få larmer baserat på temperaturer, spänning, ström mm.
Jag har sedan ett antal år en Nexa Bridge, framförallt p.g.a. att jag har/haft mycket 433mHz-prylar. Funkar ganska bra för det jag använder det till och enkelt gränssnitt. Tar zwave och har för mig att det klarar Zigbee med.
Jag sitter lite i samma sits..
Har kört Telldus i MÅNGA år,. men tröttnat lite och vill byta ut det.
Gillar automation, men samtidigt ingen "hacker" så HomeAssistant känner jag går bort.
En kollega lovorad IKEA att allt är så smidigt, samt att dom har billiga brytare/lamport etc.
Men hur blir det med matter stödet där, kan man köra vad som helst som har matter?
T ex har IKEA inga ibyggnadsbrytare. Det kör jag på vissa stället och skulle vilja fortsätta med.
Finns det stöd för andra tillverkare av inbyggnadsbrytar i IKEA nu med matter, eller hur funkar det?
Har kört Telldus i MÅNGA år,. men tröttnat lite och vill byta ut det.
Gillar automation, men samtidigt ingen "hacker" så HomeAssistant känner jag går bort.
En kollega lovorad IKEA att allt är så smidigt, samt att dom har billiga brytare/lamport etc.
Men hur blir det med matter stödet där, kan man köra vad som helst som har matter?
T ex har IKEA inga ibyggnadsbrytare. Det kör jag på vissa stället och skulle vilja fortsätta med.
Finns det stöd för andra tillverkare av inbyggnadsbrytar i IKEA nu med matter, eller hur funkar det?
Jag såg några Nexa prylar med 433MHz + WiFi, så jag tvivlar på att Nexa satsar på Zigbee.M Maledictus skrev: