Verisure ringer upp en att de vill byta delar utav larmet och man skall bekosta det för att detta skall fungera!
Har haft larmet i tio år och har med uträkning betalat 75000 kronor för kalaset.
Frågan är skall man åter betala tusenlappar att de endast byter rökdäckare samt huvudenhet som högtalare som de anser att det skall fungera med 5G?
Är det kundens skyldighet/ansvar att det inte fungerar med 2-3G?
De lovade uppgradera gratis flera år sedan nämligen men inget har hänt.
Frågan är är det inte bättre att köpa ett nytt larm elle endast byta delar och ha gammal kamera på samt styrenhet, magnetkontakter är uttjänta som som är 10 år?

Eller säga upp hela och ta en annat bolag?
Tacksam för förslag...

Redigerat:

Bästa svaret

Vad säger avtalet?
Jag har inte Verisure, men har läst deras avtal för länge sedan, och då fick jag för mig att dom levererar en tjänst, och där ingår funktionaliteten.
Ställ den frågan, och om dom inte vill fortsätta att leverera tjänsten, då skulle jag hävda att avtalet faller, och byta till någonting annat.

• Gilla
Antal
  • Laddar…
K
Du får säga att du ska säga upp det och att du inte betalar en krona för då skaffar du något annat.

Ny basenhet, nya rökdetektorer och ny kamera. Det är de grejorna som åldras mest. Samt att de gör fullt funktionstest på anläggningen efteråt.

Annars om du har LF så erbjuder vissa bolag larm som man sätter upp själv. Eller finns ajax till exempel

• Gilla
Antal
  • Laddar…
A Antal skrev:
Verisure ringer upp en att de vill byta delar utav larmet och man skall bekosta det för att detta skall fungera!
Har haft larmet i tio år och har med uträkning betalat 75000 kronor för kalaset.
Frågan är skall man åter betala tusenlappar att de endast byter rökdäckare samt huvudenhet som högtalare som de anser att det skall fungera med 5G?
Är det kundens skyldighet/ansvar att det inte fungerar med 2-3G?
De lovade uppgradera gratis flera år sedan nämligen men inget har hänt.
Frågan är är det inte bättre att köpa ett nytt larm elle endast byta delar och ha gammal kamera på samt styrenhet, magnetkontakter är uttjänta som som är 10 år?

Eller säga upp hela och ta en annat bolag?
Tacksam för förslag...
Det är bara att meddela dem att du inte accepterar och att du därför vill säga upp alla tjänster hos dem.
Garanterat att de kommer byta den gratis om du står på dig.

Om de inte gör det, då ska du definitivt säga upp och ta larm från annan leverantör. (Eller skaffa ett eget och spara många tusen varje år)

Så här fungerar abonnemangsmodellen (i många branscher), ta in kunder med låga priser och stora löften, vrid upp priset varje eller vartannat år, lägg till nya avgifter. Degen ska in, vrid ur trasan så gott det går. Om kunden protesterar - ge rabatt så de stannar och testa prishöja igen nästa år. Kalkylen är att de flesta accepterar. Även med flera procent tapp av kunder är det lönsamt. Jag har varit på insidan (annan bransch), det är äckligt, men lönsamt.

• Gilla
Antal
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Det är bara att meddela dem att du inte accepterar och att du därför vill säga upp alla tjänster hos dem.
Garanterat att de kommer byta den gratis om du står på dig.

Om de inte gör det, då ska du definitivt säga upp och ta larm från annan leverantör. (Eller skaffa ett eget och spara många tusen varje år)

Så här fungerar abonnemangsmodellen (i många branscher), ta in kunder med låga priser och stora löften, vrid upp priset varje eller vartannat år, lägg till nya avgifter. Degen ska in, vrid ur trasan så gott det går. Om kunden protesterar - ge rabatt så de stannar och testa prishöja igen nästa år. Kalkylen är att de flesta accepterar. Även med flera procent tapp av kunder är det lönsamt. Jag har varit på insidan (annan bransch), det är äckligt, men lönsamt.
Tack för hjälpen!
Det ordnade sig utan att betala tusenlappar som en ny larm kostar och när man stod på sig!
De byter vissa delar av larmet utan kostnad annars hade vi sagt upp abonnemanget som vi hade rätt till om tjänsten ej fungerade.

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Vad säger avtalet?
Jag har inte Verisure, men har läst deras avtal för länge sedan, och då fick jag för mig att dom levererar en tjänst, och där ingår funktionaliteten.
Ställ den frågan, och om dom inte vill fortsätta att leverera tjänsten, då skulle jag hävda att avtalet faller, och byta till någonting annat.
Tack för hjälpen!

Larmet skall fungera utan att man behöver betala tusenlappar utöver abbonemangsavgiften.
De byte delar av larmet.
Grannen har fått utbyt läs uppgraderatst utan kruseduller eller kostnad nämligen som jag påpekade!

A Antal skrev:
Har haft larmet i tio år...
Precis så sa de till mig också för dryga 5 månader sedan. Jag svarade med att säga upp larmet efter 20 år som kund - vill inte tänka på hur mycket jag betalat...
De vill fortfarande inte acceptera min uppsägning, trots att jag bestridit ny faktura och betalningspåminnelse!
Jag hoppas ändå snart få tillbaka en del av de förbetalda avgifterna och att avtalet avslutas.

• Gilla
Antal
  • Laddar…
S
C cersch skrev:
Precis så sa de till mig också för dryga 5 månader sedan. Jag svarade med att säga upp larmet efter 20 år som kund - vill inte tänka på hur mycket jag betalat...
De vill fortfarande inte acceptera min uppsägning, trots att jag bestridit ny faktura och betalningspåminnelse!
Jag hoppas ändå snart få tillbaka en del av de förbetalda avgifterna och att avtalet avslutas.
Varför vill dom inte acceptera din uppsägning? Vad har dom för argument?

• Gilla
Antal
  • Laddar…
S styren skrev:
Varför vill dom inte acceptera din uppsägning? Vad har dom för argument?
Ja du, den som det visste.
De är svåra att få svar från, även face-to-face. På Villamässan talade jag med en representant som lovade att titta på mitt ärende. Det var 10 oktober och jag skickade samma dag mail till honom och kundservice. Han svarade att han skulle undersöka ärendet, men sedan dess har inget hänt.

• Gilla
Antal
  • Laddar…
Dom ringde mig 20e Oktober med samma info, att jag skulle betala.

Jag sa nej, och om dom inte uppskappar en trogen kund (typ 15 år med Verisure) och kan stå för den kostnaden så kan dom avsluta mitt abonnemang istället.

Dom skulle återkomma, men än så länge har det varit tyst

• Gilla
Antal
  • Laddar…
De kanske har fullt upp med utpressningen?

https://www.flashback.org/t3699916

I går polisanmälde bolaget ett cyberangrepp som enligt SVT:s uppgifter bland annat ska ha riktats mot Verisures huvudkontor i Linköping.
Sen vet ni väl att man inte får tillgång till bild och film från kamerorna i ditt eget hem under pågående inbrott?

https://www.verisure.se/support/kamera-integritet
Du som kund kan ta bilder, filma eller livestreama (beroende på kameramodell) och titta på materialet med hjälp av Verisure App när som helst, utom just i samband med en larmhändelse.
Här har grok hittat några länkar som beskriver hur brottsoffer inte fick använda sina egna kamerabilder under inbrottet:

https://www.expressen.se/ekonomi/konsument/hade-inbrott-far-inte-se-overvakningsbilderna/
https://riks.se/nyheter/kritik-mot-...ägrade-lämna-ut-kamerabilder-direkt-till-kund

Jag ser ingen mening att betala flera tusen i månaden till ett "larmföretag" som inte kan hjälpa till när det pågår ett inbrott.

Bygg eget. Vad som helst är bättre än giriga "säkerhetsföretag" som har så dålig IT-säkerhet att de blir själva offer för utpressning.

• Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
Mr.HSW Mr.HSW skrev:

Jag sa nej, och om dom inte uppskappar en trogen kund (typ 15 år med Verisure) och kan stå för den kostnaden så kan dom avsluta mitt abonnemang istället.

Har hotat att säga upp om larmet ej funktionsduglig efter 10 år.
Då hade de lovat att kostnadsfritt åtgärda viss byte dvs. Centralenhet samt två rökdäckare gratis samt utan kostnad för montering/utruckning!
Detta accepterad de jag och köpte samtidigt en Arlo dörröppnare! för 1990 kr monterat och klart.
Missnöjd bara att de tar månadsavgift för den "Tjänsten"

Så med andra ord pengarna skall in på något sätt hos Verisure....

Mr.HSW Mr.HSW skrev:

Du har rätt att säga upp med omedelbar verkan om larmet är så gammalt allt enligt deras skyldighet om larmet ej fungerar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.