827 läst ·
6 svar
827 läst
6 svar
Ajax hemlarm
Tycker många sätter för få brandvarnare och förlitar sig på en per våningsplan. Känns mer som riktlinjen borde vara en per sovrum, i närheten av köket, vardagsrum/skorstenen samt tvättstugan.
Nu satte vi en i nästintill varje rum bortsätt från toaletter och vinden. Men känns som man gärna vill fånga branden så tidigt som möjligt, och det kan behövas ganska stor rökspridning för att ta sig från ett rum till ett annat.
Nu satte vi en i nästintill varje rum bortsätt från toaletter och vinden. Men känns som man gärna vill fånga branden så tidigt som möjligt, och det kan behövas ganska stor rökspridning för att ta sig från ett rum till ett annat.
Fast är det värt att sätta så många uppkopplade brandvarnare? Ser att Designlarm tar 1000kr styck. En mix av vanliga och kopplade till larmet?T Tinototem skrev:Tycker många sätter för få brandvarnare och förlitar sig på en per våningsplan. Känns mer som riktlinjen borde vara en per sovrum, i närheten av köket, vardagsrum/skorstenen samt tvättstugan.
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 428 inlägg
jag har haft mitt larm i 3 år nu.
brandlarm har jag med, ganska många. sen beror det på, har du hus eller lgh, hur ligger det till etc. jag köpte sensorer till alla rum, som jag hade på vanliga larmet innan. men jag köpte även ett antal sensorer för ute, några av dessa öven med kamera. Så beror väl på hur det ser ut runtomkring, om du redan har några kameror etc.
så här i efterhand skulle jag skippat några sensorer inne och köpt mer för ute.
jag köpte via en larmfirma i spanien, var bäst pris då, hittade dem via googling bara, men läste omdömen etc såklart.
jag har sen en siren inne och en ute, och en liten panik knapp, som man kan ha med sig, eller sätta var man vill.
brandlarm har jag med, ganska många. sen beror det på, har du hus eller lgh, hur ligger det till etc. jag köpte sensorer till alla rum, som jag hade på vanliga larmet innan. men jag köpte även ett antal sensorer för ute, några av dessa öven med kamera. Så beror väl på hur det ser ut runtomkring, om du redan har några kameror etc.
så här i efterhand skulle jag skippat några sensorer inne och köpt mer för ute.
jag köpte via en larmfirma i spanien, var bäst pris då, hittade dem via googling bara, men läste omdömen etc såklart.
jag har sen en siren inne och en ute, och en liten panik knapp, som man kan ha med sig, eller sätta var man vill.
Därför kör man med ett trådat system, då kommer man ner under halva priset samt att man har massor av tillverkare/modeller att välja bland.K knightjocke skrev:
T.ex. följande rökdetektor, UTC Fire & Security DP721, från 450:- inkl. sockeln.
Vi har trådade multidetektorer (rök och värme) inkopplade till var sin ingång på Siemens/Vanderbilt/Acre SPC-central.
På markplan har vi fem detektorer (3* sovrum, hall/entré samt kök/vardagsrum), i källaren har vi fyra detektorer (en i varje hörnrum, gillestuga, sovrum, tvättstuga, förråd), sen har vi en i förrådet i det vidbyggda garaget.
Om någon löser ut så får vi reda på exakt var det är och om ytterligare en löser ut så är det garanterat rök och/eller värme som påverkar enheterna å då nästan garanterat någon brand.
Nackdelen med trådlösa enheter är att dessa kräver återkommande batteribyten.
Har tidigare i ca åtta år haft ett trådlöst larm, jag säger aldrig mer.
På markplan har vi fem detektorer (3* sovrum, hall/entré samt kök/vardagsrum), i källaren har vi fyra detektorer (en i varje hörnrum, gillestuga, sovrum, tvättstuga, förråd), sen har vi en i förrådet i det vidbyggda garaget.
Om någon löser ut så får vi reda på exakt var det är och om ytterligare en löser ut så är det garanterat rök och/eller värme som påverkar enheterna å då nästan garanterat någon brand.
Nackdelen med trådlösa enheter är att dessa kräver återkommande batteribyten.
Har tidigare i ca åtta år haft ett trådlöst larm, jag säger aldrig mer.
Klicka här för att svara