Jag funderar på att sätta upp två Arlo Essential 2K XL vid min stuga i skogen.

Det finns inte el framdraget där, och för dessa kameror ska ju batteriet räcka i 24 månader påstås det.

Men jag hittar ingen 4G eller 5G Mobilradio router med batteri som håller mer än någon dag.

Hur löser jag uppkopplingen av kamerorna när det inte finns någon el?

Tror du får fundera på någon solcellsanläggning som underhållsladdar batterierna.

• Gilla
Bothnia och 2 till
  • Laddar…
Jag har några solceller och 12-volts batteri, men brukar ta hem batteriet över vintern.

Då solcellerna ligger på taket blir de snötäckta, och producerar inget.

Men jag kanske kunde flytta panelerna 2x50W till stående montage på väggen mot söder, och låta fritidsbatteriet på 75Ah vara kvar?

Stugan ligger i Lappland.

Hannuse Hannuse skrev:
Det finns ju även ett färdigt Arlo-paket med två kameror som löser ditt behov, Arlo 2 Go Remote.
[länk]

Det var ju rätt kostsamt, kanske enklare med solcell - batteri - router på 12 volt?

S Superrobban skrev:
Det var ju rätt kostsamt, kanske enklare med solcell - batteri - router på 12 volt?
Ja, det blir säkerligen billigare, men tror inte att det blir enklare.
Det jag funderar över är dock strömförbrukningen på en WiFi router?
Skulle vara intressant att mäta upp hur mycket effekt den tar, och utifrån det beräkna vilken lösning man behöver för att ha den fungerande över tid.
Jag har inte mätt upp min Teltonika, men man kanske borde göra det? 🙄

Glöm inte att det finns vindkraft när solen inte lyser, som laddar batteriet.
Jag hade en Air X marine 400W i båten och den laddade bra när det blåste.
Den ligger nu oanvänd i källaren eftersom båten står på land sedan 5 år med skuret propelleraxellager😢

Redigerat:
D Dilato skrev:
Glöm inte att det finns vindkraft när solen inte lyser, som laddar batteriet.
Jag hade en Air X marine 400W i båten och den laddade bra när det blåste.
Den ligger nu oanvänd i källaren eftersom båten står på land sedan 5 år med skuret propelleraxellager😢
Absolut.
Och komplettera med lite vattenkraft i micro-skala, då är du säker:
https://www.amazon.se/ZHOZHUT-Hydro...ermanent/dp/B0CZ5YQN8M/ref=asc_df_B0CZ5YQN8M/

• Haha
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Absolut.
Och komplettera med lite vattenkraft i micro-skala, då är du säker:
[länk]
Vinden funkar i vart fall till ett vettigt pris numera.
Även om dom annonserade 400w max är bara 50w i snitt så räcker det gott att driva en vanlig 4G router som drar 6 W.
Nog blåser det på vintern i Lappland där stugan befinner sig?

Jag betalade nog +10 kkr för min 400W generator för 25 år sedan, så det har blivit betydligt billigare numera.

Problemet är att man är utan vind, inte bara dagar, utan ibland längre.
Och då måste man ha en hyfsad batteribank.
Tar den 6W så skulle jag inte räkna med att du får ut mer än 60-80 timmar ur ett 80Ah batteri.
Men det är klart, man kan ju gå på större batterier, men det drar fort iväg i pris och vikt.
Solen här uppe ger typ noll under några månader, så den blir också svår.

Hannuse Hannuse skrev:
Tar den 6W så skulle jag inte räkna med att du får ut mer än 60-80 timmar ur ett 80Ah batteri
Specen:
Strömförbrukning (vanlig) 2 .5 W
Strömförbrukning (max) 6 W
Så säg 3W i snitt, 0,25A.

Anta ett vanligt 80AH bly-syra förbrukningsbatteri med 20 timmars rating med en peukert faktor på 1.3.

Det tar då 367 timmar (15 dagar) innan batteriet är 50 % urladdat utan någon som helst laddning.

Med modern batteriteknik som LiFePO4 ökar drifttiden dramatiskt.

Slänger man sen in 100Ah istället så blir det ju markant bättre siffror till marginelt högre pris.

Hannuse Hannuse skrev:
Problemet är att man är utan vind, inte bara dagar, utan ibland längre.
Hur lite vind är "utan vind"?

Jag är nästan helt hundra på att den meteorologimast vi har på jobbar har nog typ aldrig registrerat "vindstilla" (under 2 m/s vid 10 minuters medelvärde) i längre tidsperiod än 24 timmar, detta på 10 meter över marken, de senaste 10 åren.

D Dilato skrev:
Specen:
Strömförbrukning (vanlig) 2 .5 W
Strömförbrukning (max) 6 W
Så säg 3W i snitt, 0,25A.

Anta ett vanligt 80AH bly-syra förbrukningsbatteri med 20 timmars rating med en peukert faktor på 1.3.

Det tar då 367 timmar (15 dagar) innan batteriet är 50 % urladdat utan någon som helst laddning.

Med modern batteriteknik som LiFePO4 ökar drifttiden dramatiskt.

Slänger man sen in 100Ah istället så blir det ju markant bättre siffror till marginelt högre pris.
Ok, det blir ju skillnad på 3 och 6W.
Men det kan absolut fungera.
Det jag tänker på är att vid 20 minusgrader har du typ hälften, och batteriet blir väldigt svårt att ladda överhuvudtaget.
Så man måste ha värme på något sätt till det.
Det är i alla fall min erfarenhet.
En kallställd koja blir en svår uppgift.
Att ha ett fulladdat batteri förvarat där i kyla är inget problem, men att ladda upp ett kallt batteri kräver en strömgenomgång som ger värme.
Svårlöst tycker jag.
Provade inte med vindkraft, men sol, och lade ner projektet.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur lite vind är "utan vind"?

Jag är nästan helt hundra på att den meteorologimast vi har på jobbar har nog typ aldrig registrerat "vindstilla" (under 2 m/s vid 10 minuters medelvärde) i längre tidsperiod än 24 timmar, detta på 10 meter över marken, de senaste 10 åren.
Vi pratar mer än en vecka, alltså mer än 7 dagar, det är ingen ovanlighet, på 100m höjd.
Blåser dock bäst på vintern, så det är ju en fördel här.
Men du behöver mer än 2m/s för att få ut någonting.
Eller har du någon superpropeller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.