Nexa har sedan ett tag släppt sitt "System Nexa 2", där mottagarna har både 433 och Wifi-uppkoppling, samt Bluetooth för konfigurering
Mottagarna kan då styras av bef. 433-sändare samt även via app/röst över Wifi.
Schema/astrour kan köras lokalt i brytarna.

Vettigt pris på en enkel mottagare, ca. 180 kr.

Deras "Bridge" har stöd för 433 och Z-wave. Zigbee-spåret har dom inte kört in på.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag såg några Nexa prylar med 433MHz + WiFi, så jag tvivlar på att Nexa satsar på Zigbee.
Du har säkert helt rätt, jag tog det ur minnet men det kan säkert vara fel. Har inga Zigbee-prylar själv så det har inte varit aktuellt.

H HLFR skrev:
Hej,

Jag har sedan ett antal år använt Telldus Tellstick i fritidshuset och varit/är supernöjd med detta. Nu har vi köpt ytterligare ett hus och jag vill ha samma funktionalitet även hemma.

Upplever dock att det har blivit en djungel av detta och har svårt att greppa vad jag ska ha.

Det jag vill ha är:

*Möjlighet att övervaka inomhustemperaturen på tre plan
*Styra belysning efter solens upp och nedgång
*Det ska vara enkelt att bygga ut "systemet" ifall nya behov uppstår
*En väl fungerande mobilapp så att jag kan övervaka och styra funktioner oavsett vart jag befinner mig (dvs inte bara inom samma WiFi)

Vad är det som gäller idag? Det ska vara något för rimliga pengar också... Jag ser ju att Telldus har släppt en ny hubb, men kan inte hitta så mycket info om den. Någon som har en sån?

Raspberry Pi och Home Assistant? Går det att enkelt komma åt den på distans, eller är det bara inom samma nätverk?

Homey och liknande går bort då jag tycker det blir för mycket pengar.
Hej,
har också använt Tellstick i många år, fungerat suveränt.
Men, när jag nu (under hösten) skulle aktivera alla mina enheter igen så hade allt försvunnit från Appen. Kvar fanns några device (inte som jag namgett) men som jag kunde identifiera genom att se i Appen när jag tände/släkte. Jag kontaktade Telldus support och efter ett tag gjorde de en återställning i servern...jag fick tillbaka alla mina scheman med rätt namn på enheter...men nu fungerar ingen enhet. All parkoppling har försvunnit (hade jag vetat detta så hade jag aldrig kontaktat Telldus support).
Svaret jag får nu är att köra om all installation....och på frågan vad som är fel så får jag svaret att jag haft otur???

Aldrig mer Telstick, aldrig mer en central server. Nu köper jag ett system som bara är lokalt.

S Sidnas skrev:
Hej,
har också använt Tellstick i många år, fungerat suveränt.
Men, när jag nu (under hösten) skulle aktivera alla mina enheter igen så hade allt försvunnit från Appen. Kvar fanns några device (inte som jag namgett) men som jag kunde identifiera genom att se i Appen när jag tände/släkte. Jag kontaktade Telldus support och efter ett tag gjorde de en återställning i servern...jag fick tillbaka alla mina scheman med rätt namn på enheter...men nu fungerar ingen enhet. All parkoppling har försvunnit (hade jag vetat detta så hade jag aldrig kontaktat Telldus support).
Svaret jag får nu är att köra om all installation....och på frågan vad som är fel så får jag svaret att jag haft otur???

Aldrig mer Telstick, aldrig mer en central server. Nu köper jag ett system som bara är lokalt.
Vilken typ av Tellstick har du, Net eller ZNet?

Är det en ZNet så kan minnet i enheten bli korrupt vid ex. strömavbrott. Återställningen som då görs av Telldus borde ha fått ditt system "up & running".
Vad är det för enheter där "parkopplingen har försvunnit?

Hej,
Znet är den jag har.
Har ungefär 10 enheter varav 4 bakom lampkontakter.

Först var schemat borta, men det låg ett antal Devices där. Jag identifierade dem och det fungerade bra, dock var det några som hade försvunnit (ungefär 70% fanns där).
Jag kontaktade Telldus som först sade att mina devices hade nog gått sönder, men sedan återkom de och sade att de upptäckt något konstigt. De gjorde en återsällning i servern och nu fungerar inget device. Schemat ligger där men inga enheter kan kontrolleras...allt jag får tillbaka är "Det gick inte att utföra åtgärden".

Så, om jag inte kontakta supporten hade åtminstone 70% fungerat...nu efter kontakt med supporten så fungerar ingenting. Måste hitta en lösning för julbelysning mm till helgen.

S Sidnas skrev:
Hej,
Znet är den jag har.
Har ungefär 10 enheter varav 4 bakom lampkontakter.

Först var schemat borta, men det låg ett antal Devices där. Jag identifierade dem och det fungerade bra, dock var det några som hade försvunnit (ungefär 70% fanns där).
Jag kontaktade Telldus som först sade att mina devices hade nog gått sönder, men sedan återkom de och sade att de upptäckt något konstigt. De gjorde en återsällning i servern och nu fungerar inget device. Schemat ligger där men inga enheter kan kontrolleras...allt jag får tillbaka är "Det gick inte att utföra åtgärden".

Så, om jag inte kontakta supporten hade åtminstone 70% fungerat...nu efter kontakt med supporten så fungerar ingenting. Måste hitta en lösning för julbelysning mm till helgen.
Är det enbart Z-wave-enheter du har?

Som sagt, efter en återställning, där enheterna återfår sina namn, brukar det vara frid och fröjd. Oklart vad som exakt har hänt i ditt fall.

Jag hade nog "rensat" systemet, exkluderat, alt. markerat noderna som döda, i de fall det gäller Z-wave och sedan programmerat upp enheterna.

E etompau skrev:
Är det enbart Z-wave-enheter du har?

Som sagt, efter en återställning, där enheterna återfår sina namn, brukar det vara frid och fröjd. Oklart vad som exakt har hänt i ditt fall.

Jag hade nog "rensat" systemet, exkluderat, alt. markerat noderna som döda, i de fall det gäller Z-wave och sedan programmerat upp enheterna.
Tack för tips
försökte det efter senaste samtalet med supporten.
Men de går inte att exkludera... får bara upp att det inte gick att gå in i exkluderingsläge
Och...markerar jag noden som död får jag tillbaka att det inte går då noden svarar....med en liten uppmuntrande kommentar att jag skall exkludera enheten istället.

Har nu bestämt mig att jag skall exkludera hela systemet där det hör hemma, soptippen.
Aldrig mer Telldus.

Mr.HSW Mr.HSW skrev:
Men hur blir det med matter stödet där, kan man köra vad som helst som har matter?
Ja. Annars följer det inte standarden. Om jag inte minns fel har IKEA en artikel som säger samma sak.

S Sidnas skrev:
Har nu bestämt mig att jag skall exkludera hela systemet där det hör hemma, soptippen.
Aldrig mer Telldus.
Klokt val tycker jag.
Kör själv med Homey Pro nu, och har funderat lite på hur det skulle fungera om den packar ihop totalt.
Det körs en total backup varje natt, och den kör ett rullande 7-dagars system.
Så man bör ju kunna återläsa allting, och möjligen förlora förändringar utförda de senaste 24-timmarna?
Men......man är ju sugen på att testa 🙃

Så, Homey Pro skulle kunna vara ett system för dig, du kan säkert återanvända alla dina noder tänker jag.

• Gilla
Sidnas
  • Laddar…
Ingen som provat 433Mhz RF HUB som SmartaHem.se säljer?
Och kopplat den till Home Assistant?

Jag har fortfarande några få 433 Mhz prylar kvar som ännu inte blivit utbytta mot Shelly och för dom använder jag en RFXCOM för att styra dessa (oklart dock om den stöds av HA, jag själv använder bara Node-RED).

Har också kvar några Telldus sensorer (temp & RH) som avlyssnas tills dom också snart blivit helt utbytta till ZigBee (Sonoff).

RFXCOM har fungerat klanderfritt i många år nu, jag valde att fortsätta med den trots att jag också haft ett antal Telldus (Tellstick duo) genom åren eftersom den stöder fler produkter och fabrikat. Finns visst fortfarande att köpa på en del ställen tror jag

Jo då, Home Assistant har inbyggt stöd för RFXCOM via integrationen https://www.home-assistant.io/integrations/rfxtrx
Man kanske kan få tag på en för nedåt 600kr, men de säljs ofta för över tusen upp till 2000kr om de finns. Lite över smärtgränsen för att fortsätta med en teknik som har sina begränsningar.

200kr för en Sonoff RF Bridge är mer lagom ,men då får man byta SW och modda hårdvaran själv för att köra den mot HA. (Finns beskrivet på nätet, och även i en tråd här på forumet).

Jag har en 12V dimmer och en termometer liggande som jag kan tänka mig att använda,ä. Pluggar och sånt fyller en låda men är inte så intressant längre...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.