Hannuse Hannuse skrev:
Ok, det blir ju skillnad på 3 och 6W.
Men det kan absolut fungera.
Det jag tänker på är att vid 20 minusgrader har du typ hälften, och batteriet blir väldigt svårt att ladda överhuvudtaget.
Så man måste ha värme på något sätt till det.
Det är i alla fall min erfarenhet.
En kallställd koja blir en svår uppgift.
Att ha ett fulladdat batteri förvarat där i kyla är inget problem, men att ladda upp ett kallt batteri kräver en strömgenomgång som ger värme.
Svårlöst tycker jag.
Provade inte med vindkraft, men sol, och lade ner projektet.
Så... antingen ger man upp för att det är för kallt ibland, ellet så ser man möjligheter.
Nu spekulerar jag bara, men....?

Gräv ner batteriet 2 meter, vad är tempen då?

Gör en Tesla och värm batteriet med en del av den tillgängliga laddströmmen tills batteriet är tillräckligt varmt.

Höj laddspänningen för att kompensera temperaturen (+24 mV/ grad från referensen + 20 grader Celsius)

Vertikala vindkraftverk, startar vid ca 2-2,5 m/s.

Vår mast registrerar oftast högre medelvindshastighet på 100 meter än på 10 meter.

D Dilato skrev:
Så... antingen ger man upp för att det är för kallt ibland, ellet så ser man möjligheter.
Nu spekulerar jag bara, men....?

Gräv ner batteriet 2 meter, vad är tempen då?

Gör en Tesla och värm batteriet med en del av den tillgängliga laddströmmen tills batteriet är tillräckligt varmt.

Höj laddspänningen för att kompensera temperaturen (+24 mV/ grad från referensen + 20 grader Celsius)
Ja, helt klart bra tankar, väl värda att väga in.
Mitt problem var framförallt att batteriet kunde bli helt urladdat, och att få igång det när det var nerkylt krävde en hyfsad laddström.
Det jag kunde ha gjort är som du säger, att gräva ner det, troligen bättre än min frigolit-sarkofag.
Men….jag kanske måste ta upp projektet igen?
Solcellerna och ett litet elverk funkar ju finfint när man är där, och så får Arlo övervaka när jag inte är där, så är lösningen just nu.
Men….tekniskt lite tråkig 🥱

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vertikala vindkraftverk, startar vid ca 2-2,5 m/s.
Dom moderna, stora, som vi ansluter, börjar producera vid ca 3m/s, men kräver ca 10 för att ge maximalt.
Så man får ta ut en produktionskurva och utgå från den.
Kul projekt!

Köp jaktkamera med 4G (litium batteri)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.